Ställ frågor om skatteärenden i chatten
Skatteförvaltningens chattbott Virtanen betjänar dig dygnet runt på webbplatsen vero.fi och i MinSkatt. Med hjälp av Virtanen får du snabbt och lätt stöd i skatteärenden för privatpersoner och företagare.
Så här använder du chatten
Du kan öppna chatten genom att klicka på ikonen som finns nere till höger på sidan. Chattikonen visas på de sidor på webbplatsen där chatten är tillgänglig – till exempel på sidorna med anvisningar om skattekort och skattedeklarationer samt i MinSkatt.
När du öppnar chatten inleder chattbotten Virtanen samtalet. Ställ dina frågor tydligt, kort och en fråga åt gången. Virtanen förstår frågor och svarar också på svenska och engelska.
Om Virtanen inte förstår din fråga eller inte hittar ett lämpligt svar kan du också omformulera din fråga och försöka på nytt. Virtanen vet svaret på över 2 000 frågor. Vid behov handleder Virtanen dig att ringa till vår telefonservice.
Chatten ger allmän rådgivning
Du sköter ärenden anonymt i chatten och får svar på allmänna skattefrågor. I chatten behandlar vi inte ärenden som kräver personuppgifter, till exempel personbeteckning eller bankkontonummer.
Vår tjänst utvecklas kontinuerligt
Vi förbättrar dagligen innehållet i svaren och Virtanens förmåga att förstå frågor.
Under samtalet kan du ge respons genom att gilla Virtanens lyckade svar. Du kan också svara på en responsförfrågan som öppnas efter att samtalet har avslutats.
Mer information om chatten