Falska meddelanden har skickats ut i Inkomstregistrets namn.

Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Materialtyper

I e-tjänsten används materialtyp som gemensam benämning för rapporter och material. I förteckningen över material som beställs ser du endast de materialtyper som du har rätt att beställa på basis av din kontaktroll.

  • Rapporterna är sammandrag i pdf- eller csv-format. Om du vill behandla uppgifterna i ett kalkylprogram (till exempel Excel), beställ en rapport i csv-format.
  • Material är uppgifter i xml-format som skickas via ett tekniskt gränssnitt. Du kan beställa material endast om din organisation använder SFTP-gränssnittet.

Rapporten eller materialet bildas utgående från den beställning som du gjort. Den beskriver situationen vid den tidpunkt då rapporten eller materialet bildades.

Nya eller korrigerade anmälningar syns inte genast i rapportdatabasen, utan uppgifterna i databasen uppdateras vanligtvis varje heltimme. 

Betalarens rapporter och material

Om din organisation har anmält uppgifterna till inkomstregistret med underorganisationens identifierare, kan du avgränsa beställningen genom att ange identifieraren för betalarens underorganisation.

Du kan ladda ner de rapporter som du beställt på sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten. Om du beställt ett material, hämta det från din organisations SFTP-mapp.

Rapporter om löneuppgifter

Se anvisningen om vilka uppgifter lönerapporterna innehåller:

Material med löneuppgifter

Se anvisningen om vilka uppgifter material innehåller:

Rapporter om förmånsuppgifter

Se anvisningen om vilka uppgifter förmånsrapporterna innehåller:

Betalarens övriga rapporter

Dessa rapporter är gemensamma för löne- och förmånsuppgifter.

Informationsanvändarens material och rapporter

Åtkomstprofilen för din organisation avgör till vilka uppgifter i inkomstregistret du har tillgång.

Om du anger flera hämtningsvillkor i beställningen, används de samtidigt. Till exempel om du anger tidsintervall och arbetspensionsanstaltens bolagskod som hämtningsvillkor för materialet, hämtas endast de anmälningar med bolagskoden i fråga inom tidsintervallet.

Informationsanvändarens material 

I denna anvisning presenteras material som informationsanvändaren kan beställa i e-tjänsten. Du kan ladda ner de material som du beställt från SFTP-mappen för din organisation.

Materialen 301, 302, 303, 307, 316, 317 och 319 kan du beställa endast via SFTP-gränssnittet.

Informationsanvändarens rapporter

Du kan ladda ner de rapporter som du beställt från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.

Exakta uppgifter i material och rapporter

Exakta uppgifter om olika materialtyper finns i de tekniska beskrivningarna på sidan Dokumentation:

  • Beräkningsreglerna beskrivs i dokumentet Inkomstuppgifter – Beräkningsregler.
  • Datainnehållet i rapporterna beskrivs i dokumentet Rapporter ur inkomstregistret.
  • Innehållet i betalarens material 312 beskrivs i dokumentet Datadistribution – Scheman – Sammandrag över betalarens löneuppgifter.
  • Innehållet i informationsanvändarens material i 300-serien beskrivs i dokumentet Tekniskt gränssnitt – Datadistribution.
Sidan har senast uppdaterats 16.11.2023