Tietoa senioreille: Näin hoidat veroasiasi OmaVerossa
Jos laskujen maksaminen verkkopankissa on sinulle jo tuttua, kokeile myös veroasioiden hoitamista verkossa. Verohallinnon OmaVero-palvelussa voit esimerkiksi hakea kotitalousvähennystä tai täydentää veroilmoitustasi – kätevästi kotona omalta laitteeltasi!
OmaVero on saanut paljon positiivista palautetta helppokäyttöisyydestä. Lähes 90 prosenttia veroilmoitustaan täydentäneistä tekee jo täydennykset OmaVerossa. Kokeilisitko sinäkin?
Verkkoasioinnin etuja ovat muun muassa:
- Voit hoitaa veroasiat kotona ja sinulle sopivaan aikaan.
- Et tarvitse paperilomakkeita, eikä aikaasi kulu lomakkeiden postittamiseen.
- Kaikki veroasiat ovat turvallisesti yhdessä paikassa: OmaVerossa.
Kokeile rohkeasti veroasioiden hoitamista sähköisesti. Tarvittaessa voit myös valtuuttaa läheisen henkilön hoitamaan veroasiat puolestasi.
Tältä sivulta löydät vastauksia seuraaviin yleisimpiin kysymyksiin veroasioiden hoitamisesta OmaVerossa:
- Mitä tarvitsen asiointiin OmaVerossa?
- Mitä veroasioita voin hoitaa verkossa?
- Mitä paperilla asioitaessa on otettava huomioon?
- Miten voin antaa läheiselleni luvan hoitaa veroasiat puolestani?
- Mistä saan apua sähköiseen asiointiin?
- Miten asioin turvallisesti OmaVerossa?
1. Mitä tarvitsen asiointiin OmaVerossa?
Jotta voit kirjautua OmaVeroon, tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Näillä tunnistaudut OmaVeroon ja pääset henkilökohtaisiin verotietoihisi.
Pankkitunnukset saat omasta pankistasi. Jos haluat käyttää pankkitunnuksien sijaan mobiilivarmennetta, saat sen puhelinoperaattoriltasi. Lisätietoa mobiilivarmenteesta (mobiilivarmenne.fi).
Tarvitset myös tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen, jolla kirjaudut OmaVeroon. Kirjaudu OmaVeroon aina vero.fi-sivuston kautta osoitteesta www.vero.fi.
2. Mitä veroasioita voin hoitaa verkossa?
Voit hoitaa useimmat veroasiasi OmaVerossa.
OmaVerosta löydät saman esitäytetyn veroilmoituksen, jonka olet saanut postitse. Voit täydentää ja korjata veroilmoitustasi suoraan OmaVerossa. Usein tehtyjä muutoksia ovat esimerkiksi kotitalousvähennyksen tietojen lisääminen, vuokratulojen ilmoittaminen sekä omaisuuden myynnistä syntyneen voiton tai tappion ilmoittaminen.
OmaVerossa voit hakea uutta verokorttia tai ilmoittaa muuttuneen tilinumerosi. Jos saat meiltä kotiisi kirjeen, jossa pyydämme lisäselvitystä verotustasi koskevassa asiassa, voit vastata kirjeeseen OmaVerossa. Kirjautumalla OmaVeroon löydät lisäksi paljon tietoa omista veroasioistasi.
OmaVerossa ei käytetä erillisiä lomakkeita, sillä kaikki ilmoitettavat asiat löytyvät veroilmoitukselta. Kun haluat muokata tai täydentää tietoja, valitse linkki ”Korjaa esitäytetyn veroilmoituksen tietoja”.
Esimerkkejä asioinnista:
Voit ilmoittaa OmaVerossa esimerkiksi kotitalousvähennyksen, vuokratulot sekä omaisuuden myynnistä aiheutuneet voitot tai tappiot.
Kun olet tarkistanut esitäytetyn veroilmoituksesi, ilmoitat puuttuvan tulon tai vähennyksen korjaamalla veroilmoituksen tietoja. Korjausnäkymässä siirryt veroilmoituksen sivulta toiselle ja muokkaat vain niitä tietoja, joihin haluat tehdä muutoksia. OmaVero ohjaa sinua oikeiden tietojen antamisessa. Pääset lähettämään veroilmoituksesi sen viimeiseltä sivulta. Voit myös tallentaa ilmoituksesi välillä keskeneräisenä.
Korjaamalla tiedot suoraan OmaVerossa sinun ei tarvitse täyttää erillisiä lomakkeita. Veroilmoitusta varten ei tarvitse lähettää myöskään kuitteja tai tositteita, vaan pyydämme niitä tarvittaessa.
Tulostettavia lomakkeita ei voi lähettää sähköisesti OmaVerossa eikä muullakaan tavoin sähköisesti. Jos tarvitset kuitenkin paperisia lomakkeita, voit täyttää puuttuvat tiedot lomakkeille tietokoneella. Tämän jälkeen sinun pitää tulostaa lomakkeet paperille ja lähettää ne postitse Verohallintoon. Suosittelemme kuitenkin kokeilemaan tietojen ilmoittamista suoraan OmaVerossa korjaamalla ja lisäämällä tietojasi esitäytettyyn veroilmoitukseesi.
Saat tarkempia ohjeita sivuilta:
Voit tilata OmaVerossa verokortin eläkettä varten.
Lue lisää aiheesta Eläkkeen verotus: verokortti eläkettä varten.
Verohallinto tarvitsee tilinumeron veronpalautuksen maksamista varten. Ilmoita tilinumerosi turvallisesti OmaVerossa, jos esimerkiksi aiemmin ilmoittamasi tilinumero on muuttunut. Oikea pankkitilinumero nopeuttaa veronpalautuksen saamista.
Katso ohjeet: Näin ilmoitat tilinumeron OmaVerossa.
Oletko saanut Verohallinnolta kirjeen, jossa pyydetään antamaan lisätietoja verotustasi varten? Myös selvityspyyntöön voit vastata OmaVerossa. Katso ohje: Vastaa selvityspyyntöön.
3. Mitä paperilla asioitaessa on otettava huomioon?
Kokeile rohkeasti tietojen ilmoittamista suoraan OmaVerossa. OmaVero on nopea ja turvallinen tapa asioida, ja tietosi tulevat perille välittömästi.
Jos haluat korjata tai täydentää veroilmoitustasi paperilla, tiedot pitää ilmoittaa erillisillä lomakkeilla. Vero.fi:ssä olevia veroilmoituslomakkeita ei voi lähettää meille sähköisesti. Voit täyttää puuttuvat tiedot lomakkeelle tietokoneella, mutta tämän jälkeen lomake pitää tulostaa paperille ja lähettää postitse lomakkeessa näkyvään Verohallinnon postiosoitteeseen. Voit myös tilata lomakkeet Verohallinnon palvelunumerosta.
Älä tee lomakkeille pyydettyjen tietokenttien ulkopuolisia merkintöjä. Älä myöskään lähetä lomakkeiden mukana kuitteja, valokopioita tai muita erillisiä selvityksiä. Pyydämme niitä tarvittaessa.
Lisätietoa: Ohjeita asiointiin paperilomakkeilla
4. Miten voin antaa läheiselleni luvan hoitaa veroasiat puolestani?
Läheisesi voi hoitaa veroasiat puolestasi, kun annat hänelle valtuuden veroasioidesi hoitamiseen. Valtuuttamasi henkilö voi hoitaa puolestasi kaikkia veroasioita Verohallinnon eri asiointikanavissa, myös OmaVerossa. Läheisesi voi tällöin ilmoittaa puolestasi esimerkiksi kotitalousvähennyksen tai puuttuvan tulon.
Voit antaa toiselle henkilölle valtuuden eli oikeuden hoitaa veroasioita puolestasi Suomi.fi:ssä.
Huomaathan valita oikean "Veroasioiden hoito"-valtuuden huolellisesti. Esimerkiksi "Veroilmoittaminen"-nimisellä valtuudella ei voi ilmoittaa eikä korjata tietoja puolestasi OmaVerossa.
Ohje: Näin annat Suomi.fi-valtuuden
5. Mistä saan apua sähköiseen asiointiin?
Puhelinpalvelumme auttaa sinua, jos tarvitset apua sähköisessä asioinnissa.
- Palvelunumerot – valitse numero asiaasi koskevan aiheen mukaan.
- Puhelinpalvelumme on avoinna ma–pe klo 9–16, heinäkuussa 9–15.
- Puhelun hinta: Normaali paikallisverkkomaksu (pvm) tai kotimaisen matkapuhelinoperaattorin hinnaston mukainen matkapuhelinmaksu (mpm). Hinta koskee myös jonottamista.
6. Miten asioin turvallisesti OmaVerossa?
OmaVerossa asiointi on turvallista. Kirjaudu OmaVeroon aina vero.fi-sivujen kautta, kirjoittamalla internetselaimesi osoiteriville www.vero.fi.
OmaVeroon kirjaudut henkilökohtaisilla tunnuksillasi – pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kukaan ulkopuolinen ei näe tietojasi OmaVerosta. Kun lopetat OmaVeron käytön, kirjaudu ulos palvelusta – aivan kuten kirjaudut ulos verkkopankistakin.
Tunnista huijaukset
Myös Verohallinnon nimissä lähetetään viestejä, jotka eivät ole Verohallinnolta. Huijauksissa pyydetään esimerkiksi tarkistamaan veronpalautuksen tiedot. Huijarit yrittävät saada sinulta pankkitunnuksesi tai luottokorttitietosi. Pidä nämä aina omana tietonasi.
Verohallinto ei koskaan lähetä viestejä, joissa olisi linkki OmaVeroon. Jos saat epäilyttävän viestin, älä klikkaa linkkejä tai liitteitä. Viesti kannattaa poistaa.
Huijauksia yritetään myös puhelimitse. Jos saat epäilyttävän soiton, voit aina lopettaa puhelun. Voit tarvittaessa olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja varmistaa, oliko kyseessä puhelu Verohallinnosta.
Jos sinua pohdituttaa turvallisuuteen, huijausviesteihin tai Verohallinnolta tulleisiin tekstiviesteihin liittyvät asiat, saat lisätietoa: