Mina uppgifter och grupper

Varje testande organisation bildas automatiskt en egen grupp i e-tjänsten. Via den kan organisationen tilldela sina testare behörigheter.

Bjud in andra att testa

Alla medlemmar i organisationens grupper kan

  • upprätta nya ansökningar av testgränssnitt (ej det positiva kreditupplysningsregistret)
  • beställa testcertifikat
  • hämta beställda testcertifikat
  • granska behörigheter för organisationens testgränssnitt
  • granska uppgifter om testcertifikat, certifikatets status och giltighet
  • redigera uppgifterna om testcertifikatets tekniska kontaktperson och beskrivningen av certifikatet
  • lägga till medlemmar i organisationens grupp
  • ta bort sig själv från organisationens grupp.

När du har loggat in i tjänsten ser du en lista över dina egna grupper genom att välja Mina uppgifter och grupper i tjänstens sidomeny. På sidan ser du utöver din egen roll, medlemmarna i varje grupp och deras roller.

Du kan bjuda in nya personer genom att välja Lägg till en medlem i gruppen under organisationen och ange personens e-postadress. Personen får ett meddelande om detta per e-post.

Om du i stället för dig själv anger någon annan som kontaktperson i ansökan om testgränssnitt eller certifikatbeställningen, läggs denna person automatiskt till i den testande organisationens grupp. Personen får också ett meddelande om detta per e-post.

Administratören ansvarar för gruppen

Enbart en gruppadministratör kan ändra redan befintliga gränssnittsrättigheter och avlägsna medlemmar från gruppen. Därför är det viktigt att varje testorganisation har en gruppadministratör. Det kan finnas flera administratörer.

  • För Skatteförvaltningens och inkomstregistrets kunder är gruppens administratör den person som lämnade in organisationens första ansökan om gränssnitt.
  • För det positiva kreditupplysningsregistrets kunder är gruppens administratör den kontaktperson för testning som anges i anmälan om inledning av testning.

Utöver de funktioner som är tillgängliga för alla kan gruppens administratör

  • ändra befintliga gränssnittsrättigheter, dvs.
    • upprätta ersättande ansökningar av testgränssnitt
    • redigera uppgifterna om organisationens kontaktperson (ej det positiva kreditupplysningsregistret)
  • ta bort andra medlemmar från organisationens grupp.

Om din grupp behöver flera administratörer eller administratören måste bytas, ska du kontakta oss via observationsblanketten.

Administrera dina uppgifter

I Mina uppgifter och grupper kan du redigera din e-postadress och ditt telefonnummer.

Observera att ändring av informationen på denna sida inte påverkar de adresser och telefonnummer som har angetts för dig i ansökan om gränssnitt och certifikatbeställningar.

Sidan har senast uppdaterats 2.12.2024