Hämtning av certifikat

När en organisation beställer ett certifikat via Skatteförvaltningens certifikattjänst utser den en teknisk kontaktperson för certifikatet.

Om du har utsetts till teknisk kontaktperson för certifikatet ansvarar du för hämtningen, införandet och användningen av certifikatet.

Överföringskoderna skickas till den tekniska kontaktpersonen

Du får ett meddelande per säker e-post med överföringskoder och ett engångslösenord som behövs för att hämta certifikatet. När du klickar på "Öppna meddelandet" i e-postmeddelandet får du en pinkod er sms som du använder för att kunna läsa meddelandet.

  • Överföringskoderna gäller i 14 dagar, och certifikatet ska hämtas inom denna tid.
  • Om koderna går ut måste du beställa ett nytt certifikat. Överföringskoderna är engångskoder.

Hämtning av certifikat kräver teknisk kompetens.

Hämta certifikatet antingen från gränssnittet eller e-tjänsten

Du kan hämta certifikatet på två sätt. Bägge kräver överföringskoder, ett engångslösenord och en signaturbegäran för certifikatet (CSR).

A

Hämta certifikatet från gränssnitt

Adress till gränssnittet för produktionscertifikat:

  • https://pkiws.vero.fi/2017/10/CertificateServices (TCP port 443)
B

Hämta certifikatet från e-tjänsten

Hämta produktionscertifikatet från Produktionscertifikat.

  • Identifiera dig i Skatteförvaltningens certifikattjänst med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
  • Du behöver också Suomi.fi-fullmakt för att sköta ärenden för en organisations räkning.

Inloggningslänken till Produktionscertifikat finns på sidan Skatteförvaltningens certifikattjänst.

Om hämtningen misslyckas kan du beställa certifikatet på nytt och använda den gamla beställningen som mall. Du får ett nya överföringskoder per säker e-post.

Efter att du har hämtat certifikatet ansvarar du för att aktivera det i din programvara. Utan certifikat fungerar gränssnittet inte.

Web Service-kanalen kan användas omedelbart efter att certifikatet hämtats enligt anvisningarna.

När certifikatet för SFTP-kanalen hämtats enligt anvisningarna får certifikatets tekniska kontaktperson ett användarnamn för SFTP-kanalen per e-post inom 24 timmar. Därefter kan SFTP-kanalen användas. Om organisationen söker efter tilläggscertifikat för samma kanal, skickas inte ett nytt användarnamn utan samma användarnamn används som vid första certifikatet. Det nya certifikatet kan användas inom 24 timmar från att den hämtats.

Certifikatets giltighetstid och kontaktperson

Certifikatet är i kraft i 2 år, varefter certifikat ska förnyas. Kom ihåg att förnya certifikatet inom två år, det vill säga innan dess giltighet löper ut. Du får ett meddelande om att certifikatet går ut 60 dagar tidigare.

Om certifikatets tekniska kontaktperson i din organisation byts eller dina kontaktuppgifter ändras ska du uppdatera uppgifterna i e-tjänsten.

Söker du information om detta?

Beställning av produktionscertifikat och behörighet för gränssnitt

Beställning av testcertifikat och behörighet för testning gränssnitt

Sidan har senast uppdaterats 31.10.2024