Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Användarvillkor för Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnittstjänster

Diarienummer
VH/5972/00.01.02/2024

Giltighet
9.10.2024 - Tills vidare

I Villkorens tillämpningsområde

Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnittstjänster är en helhet av elektroniska dataöverföringskanaler. Gränssnittstjänsterna används för att sända och ta emot anmälningar och andra uppgifter mellan Skatteförvaltningen och användarna av gränssnittstjänsterna.

De allmänna villkoren tillämpas på användningen av alla gränssnittstjänster. De särskilda villkoren tillämpas endast på användningen av tjänstedelen i fråga. Om de allmänna och de särskilda villkoren står i strid med varandra, ska de särskilda villkor som gäller för tjänstedelen i fråga tillämpas.

Villkoren tillämpas inte på gränssnittstjänster för ärendehantering i registret enligt lagen om ett positivt kreditupplysningsregister (739/2022).

Dessa villkor uppfyller förutsättningarna för elektronisk underskrift av skattedeklarationer och andra anmälningar som lämnas till Skatteförvaltningen och som anges i 2 och 3 § i Skatteförvaltningens beslut om elektronisk kommunikation och identifiering (VH/4236/00.01.00/2019)

II Allmän del

1 Definitioner

Med kund avses exempelvis en skattskyldig, en prestationsbetalare, en anmälningsskyldig, en registrerad eller en annan part vars förpliktelser sköts i tjänsten och i vars namn tjänsteanvändningen sker. Kunden kan vara användare eller användarens huvudman.

Med kundens representant avses en representant som agerar för en samfundskunds räkning eller för en person som inte självständigt kan sköta sina ärenden. Denna representants ställning baserar sig på lag eller på stadgarna för en juridisk person.

Med funktionalitet avses en metod som är avsedd för att sköta vissa av kundens ärenden och som erbjuds via gränssnittstjänsterna.

Med identitet avses en mängd data som beskriver en person eller ett samfund och med vilka personen eller samfundet kan identifieras.

Med tredje part avses någon annan än användaren, kunden eller Skatteförvaltningen. En tredje part har inga befogenheter att agera för användarens eller kundens räkning.

Med användare avses en näringsidkare eller en juridisk person som godkänner dessa användarvillkor. Användaren får ett certifikat och använder tjänsten som kund eller med fullmakt av kunden.

Med anvisningar avses exempel, rekommendationer eller krav av teknisk natur som Skatteförvaltningen utfärdat för att precisera villkoren.

Med tjänst avses en helhet bestående av Skatteförvaltningens elektroniska dataöverföringskanaler.

Med fullmakt avses en rättighet som kunden ger användaren för att använda tjänsten för kundens räkning.

Ett certifikat är ett elektroniskt intyg som förbinder verifieringsuppgifterna för underskriften med undertecknaren och bekräftar undertecknaren.

Med certifikatets nyckelpar avses en kombination av två nycklar som anknyter till varandra och som används inom kryptering med offentlig nyckel. Den ena nyckeln är offentlig och den andra är privat.

Med användarens privata nyckel avses en nyckel som användaren skapar och som endast användaren känner till. Denna nyckel ska aldrig överlämnas till någon annan, inte heller till Skatteförvaltningen.

Med certifikattjänst avses en tjänst som Skatteförvaltningen tillhandahåller för att skapa och administrera certifikat.

Med certifikatutfärdare avses en organisation som utfärdar certifikat och som svarar för produktionen av certifikat. Certifikatutfärdaren utarbetar en certifikatpolicy som beskriver certifikatutfärdarens verksamhet samt en certifieringspraxis.

Skatteförvaltningen avser Skatteförvaltningen, Skatteförvaltningens Inkomstregisterenhet eller andra enheter inom Skatteförvaltningen. 

Med uppgifter avses anmälningar, ansökningar, beslut, begäranden om uppgifter, bekräftelser, svar och andra datamängder som användaren sänder till Skatteförvaltningen eller Skatteförvaltningen sänder till användaren via tjänsten.

2 Användarvillkorens giltighetstid

Dessa villkor är bindande för användaren från och med att användaren har godkänt dem.

Villkoren gäller tills vidare.

3 Avgifter som debiteras för tjänsterna

Skatteförvaltningens tjänst är kostnadsfri.

4 Användarens ansvar

Användaren ansvarar för de uppgifter hen sänder via tjänsten.

Användaren ska följa Skatteförvaltningens närmare anvisningar om användningen av tjänsten och olika funktioner.

För att undvika missbruk ska användaren iaktta aktsamhet vid hanteringen av sin privata nyckel. När systemet används med terminaler, ska aktsamhetspraxis inkluderas i användarens egen policy för användning av terminaler.

Om användarens privata nyckel går förlorad eller kommer till en utomstående parts kännedom, eller om användaren misstänker att den kommit till en utomstående parts kännedom, ska användaren omedelbart underrätta Skatteförvaltningen om detta på det sätt som anges i anvisningarna för att hindra att tjänsten används olovligt.

5 Agerande för en kunds räkning

Villkoren i detta avsnitt tillämpas på fall där kunden och användaren är olika parter.

5.1 Fullmakt och identifiering av kunden

Kunden kan ge användaren fullmakt att använda tjänsten för sin räkning.

Användaren har inte rätt att använda tjänsten på basis av en fullmakt som kunden gett en tredje part. En tredje part får inte heller ge användaren fullmakt att använda tjänsten för kundens räkning, även om kunden befullmäktigat den tredje parten att använda tjänsten.

Användaren måste identifiera kunden, dvs. verifiera kundens och kundens representants identitet samt dennes representationsrätt. Detta ska verifieras när fullmakt ges första gången och med behövliga intervaller i samband med skötseln av ärenden. Skatteförvaltningen kan ge närmare anvisningar om identifiering av kunden i olika verksamhetssituationer.

En fullmakt ska ges skriftligen, och av fullmaktsdokumentet eller de anteckningar som anknyter till det ska framgå

  • vilket datum fullmakten har getts
  • uppgift om huruvida fullmakten gäller tills vidare eller på viss tid
  • identiteten på användaren och användarens representant
  • hur kunden som ger fullmakt eller kundens representant har identifierats
  • hur den fullmakt kundens representant har fått har kontrollerats
  • användarens rätt att använda tjänsten för kundens räkning.

När en fullmakt som gäller tills vidare återkallas, ska användaren anteckna i fullmaktsdokumentet vilket datum fullmakten upphör att gälla. Användaren är skyldig att bevara fullmaktsdokumentet under fullmaktens giltighetstid och i två år efter att fullmakten upphört att gälla.

En del av de funktioner som tillhandahålls via tjänsten kräver, i stället för det förfarande som beskrivs ovan, att kunden har gett användaren fullmakt i tjänsten Fullmakter på Suomi.fi eller på något annat sätt som Skatteförvaltningen särskilt har angett. Fullmaktspraxis för olika funktioner anges i anvisningarna för funktionen i fråga.

5.2 Skötsel av ärenden enligt kundens vilja

Användaren försäkrar att de uppgifter hen har sänt är förenliga med kundens vilja. Användaren ska se till att kunden har möjlighet att få alla uppgifter som har sänts och mottagits för hens räkning.

Användaren ska tillhandahålla kunden sådant stöd, sådan handledning och sådana råd att en vanlig kund som strävar efter en god skötsel av ärenden kan sköta sina ärenden på rätt sätt med Skatteförvaltningen.

Användaren ansvarar gentemot kunden för de uppgifter hen sänder i dennes namn, liksom även för uppgifter som kunden sänt men som inte förmedlats till Skatteförvaltningen av en orsak som användaren ansvarar för.

5.3 Övervakning av skötseln av ärenden för annans räkning

Användaren är skyldig att på begäran för Skatteförvaltningen visa fullmaktsdokumenten från alla sådana kunder i vars namn hen har använt tjänsten.

Skatteförvaltningen kan hindra en användare från att använda tjänsten under en viss tid eller permanent, om användaren försöker sköta ärenden för en kunds räkning utan fullmakt, om de uppgifter användaren sänt inte är förenliga med kundens vilja eller om användarens handlande på något annat sätt leder till upprepade problem i kommunikationen mellan kunderna och Skatteförvaltningen.

6 Skatteförvaltningens rätt att avbryta användningen av tjänsten

Skatteförvaltningen har rätt att avbryta användningen av tjänsten, begränsa åtkomsten till den eller låta bli att behandla uppgifter som sänts till Skatteförvaltningen

  • under programuppdateringar och underhåll av tjänsten eller under tiden för service- och reparationsåtgärder
  • under elavbrott och avbrott i elektroniska kommunikationstjänster och andra motsvarande datasystem
  • om användaren eller användarens utrustning, program, system eller dataförbindelser orsakar störningar eller om säkerheten vid användningen av tjänsten av denna eller någon annan orsak har äventyrats
  • för att skydda kunderna och tredje parter från säkerhets- eller informationssäkerhetshot
  • på basis av lag eller myndigheters föreskrifter
  • om Skatteförvaltningen har orsak att misstänka att tjänsten används för verksamhet som strider mot lag eller på ett sätt som orsakar skada eller skaderisk för Skatteförvaltningen, kunden eller en tredje part
  • om användaren handlar i strid med lag eller god sed, eller väsentligen bryter mot tjänstens användarvillkor eller användaranvisningar.

Skatteförvaltningen strävar efter att informera om avbrott som den känner till inom skälig tid före avbrottet. Skatteförvaltningen ansvarar inte för direkta eller indirekta skador orsakade av avbrott.

Skatteförvaltningen har alltid rätt att säkerställa att tjänsterna används i enlighet med avtalet och att tekniskt övervaka användningen av certifikat.

7 Anmärkningar

Om användaren upptäcker ett eventuellt fel eller problem i tjänsten, ska hen kontakta Skatteförvaltningen för att felet eller problemet ska kunna redas ut och åtgärdas.

Om användaren misstänker att certifikatet har hamnat i fel händer eller om certifikatet av någon annan orsak ska stängas, kan hen be inkomstregistrets kundservice om stängning.

Se närmare anvisningar om stängning av certifikat på webbplatsen: Stängning av certifikat

8 Begränsning av skadeståndsskyldighet

Ingendera parten ansvarar under några som helst omständigheter för indirekta skador såsom inkomstbortfall eller utebliven avkastning eller för annan motsvarande skada, om inget annat särskilt har avtalats.

9 Övriga begränsningar av Skatteförvaltningens ansvar

Skatteförvaltningen ansvarar inte till någon del för en tredje parts verksamhet, inte heller för innehållet i de uppgifter, produkter eller tjänster denne tillhandahåller eller för att dessa fungerar.

10 Ändringar i användarvillkoren

Om dessa villkor ändras informerar Skatteförvaltningen om ändringarna och om när de träder i kraft i sitt nyhetsbrev till programutvecklarna.

Användaren godkänner ändringarna i villkoren genom att fortsätta att använda tjänsten.

11 Behörig domstol och tillämplig lagstiftning

Tvister som anknyter till användningen av tjänsten behandlas i Helsingfors tingsrätt och på tvisterna tillämpas Finlands lag.

12 Översättningar av användarvillkoren

Om det förekommer motstridigheter vid tolkningen av översättningarna av villkoren, ska de finskspråkiga villkoren ha företräde.

III Särskild del

1 Användarvillkor för inkomstregistrets funktioner

1.1 Tillämpningsområde

Dessa villkor tillämpas inte på fall där en uppgiftsanvändare enligt lagen om inkomstdatasystemet sköter ärenden.

2 Användarvillkor för Skatteförvaltningens funktioner

2.1 Tillämpningsområde

Villkoren tillämpas inte på sådana arrangemang mellan användaren och Skatteförvaltningen om elektroniska dataöverföringskanaler som är i kraft innan villkoren godkänts. Avtal om sådana arrangemang fortsätter att gälla inom deras etablerade tillämpningsområde efter att villkoren har godkänts, och dessa villkor fogas inte till någon del till avtalen i fråga.

Sidan har senast uppdaterats 1.10.2024