Så här identifierar du dig för telefonservicen via MinSkatt
När du vill sköta dina skatteärenden i Skatteförvaltningens telefonservice kan du identifiera dig via MinSkatt. När du identifierar dig i förväg visas dina uppgifter för handläggaren genast och du får betjäning snabbare.
Du kan också ringa telefonservicen utan att identifiera dig.
Beställ en kod i MinSkatt för identifiering
I MinSkatt kan du beställa en kod med vilken du identifierar dig i vår telefonservice samtidigt som du köar till servicenumret.
-
När du har loggat in i MinSkatt ska du välja fliken Kontakt.
-
I punkten Identifiering i telefonservicen ska du välja länken Gå till identifieringen för telefonservicen.
-
Välj knappen Beställ en kod för telefonservicen.
-
Lämna ditt telefonnummer och skicka uppgifterna.
-
Du får en engångskod som är giltig i en timme. På samma sida finns också Skatteförvaltningens servicenummer. Du kan slå in koden på din telefon medan du köar till servicenumret. Kömeddelandet ger dig anvisningar om detta. Vid behov kan du beställa en ny kod via knappen Beställ en ny kod.
Om du lämnar en begäran om uppringning, är identifieringen inte längre är i kraft när handläggaren ringer tillbaka. Detta beror på att det r fråga om ett nytt samtal.
När du sköter en annan persons eller ett företags skatteärenden
Identifiera dig för telefonservicen via MinSkatt på det sätt som beskrivs ovan också när du sköter ärenden på en kunds vägnar, till exempel som bokförare på ett företags vägnar. Under samtalet kontrollerar handläggaren att du har fullmakt att agera på en annan persons eller ett företags vägnar. Identifieringen i förväg påskyndar uträttandet av ditt ärende.
Observera ett undantag! Om en person har gett ett företag fullmakt och företaget har gett fullmakten vidare till sin arbetstagare, alltså dig, ska handläggaren i den här situationen kontrollera din rätt att sköta ärenden. Detta görs genom att du under samtalet loggar in i MinSkatt och väljer den kund vars ärenden du vill sköta.
Privatpersoner kan skydda uträttandet av ärenden i telefonservicen
Privatpersoner har i MinSkatt också en möjlighet att skydda uträttandet av sina ärenden i telefonservicen. Det innebär att personen eller hens ombud (fullmaktshavaren) alltid ska identifiera sig för telefonservicen i MinSkatt när de ringer till Skatteförvaltningen i frågor som gäller personens beskattning.