Tillgänglighetsutlåtande – chattjänst
Skatteförvaltningen strävar efter att se till att dess webbplats och digitala tjänster är tillgängliga enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.
Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller Skatteförvaltningens chatt på webbplatsen vero.fi och i e-tjänsten MinSkatt. Utlåtandet har upprättats den 5 mars 2025. Tillgängligheten har utvärderats av Skatteförvaltningens egna sakkunniga för webbtillgänglighet.
Tillgänglighet av tjänsten
Skatteförvaltningens chatt uppfyller delvis kraven i lagen.
Innehåll som inte är tillgängligt i tjänsten (enligt kriterierna WCAG 2.1)
Följande innehåll eller funktioner överensstämmer ännu inte med kraven:
- Frågan i samband med stängningen av konversationen och responsen förmedlas inte till skärmläsaren (WCAG 1.3.1).
- Placeholder-texten i meddelandefältet syns inte tillräckligt tydligt mot bakgrunden (WCAG 1.4.3).
- Texten på knappen Stäng syns inte i sin helhet när användaren förstorar texten (WCAG 1.4.4).
- Knappen för att öppna chatten och responstummarna i vyn vid stängningen av konversationen samt fokuseringen av knappen Stäng syns inte tydligt (WCAG 2.4.7).
- De knappar som öppnas under de tre punkterna uppe i Chatt-fönstret ser visuellt ut som länkar även om de är knappar funktionsmässigt (WCAG 4.1.2).
Andra observationer som hänför sig till tillgängligheten och användbarheten:
- Skärmläsaren läser först endast texterna på de knappar som kommer i meddelandetrådarna. När fokuset går till knappen meddelar skärmläsaren vilken roll knappen har.
- Om de länkar som öppnas på en ny flik kan skärmläsaren upprepa ”Öppnas på en ny flik”.
Respons och kontaktuppgifter
Märkte du brister i tillgängligheten? Informera oss om dem! Du kan kontakta oss med denna webblankett.
Utvecklingsteamet för chatt ansvarar för denna tjänsts tillgänglighet och hantering av respons.
Tillämpningsförfarande
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör. I enlighet med lagen och inom ramen för övergångstiden strävar Skatteförvaltningen efter att besvara responsen inom två veckor.
Om du inte är nöjd med svaret kan du skicka respons till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På webbplatsen tillgänglighetskrav.fi som administreras av Traficom finns information om hur du lämnar in klagomål och hur ärendet handläggs.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillgänglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000