Tillgänglighetsutlåtande – chattjänst
Skatteförvaltningen strävar efter att se till att dess webbplats och digitala tjänster är tillgängliga enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.
Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller Skatteförvaltningens chatt på webbplatsen vero.fi och i e-tjänsten MinSkatt. Utlåtandet har upprättats den 19 september 2020 och uppdaterats den 7 oktober 2024. Tillgängligheten har utvärderats av Skatteförvaltningens egna sakkunniga för webbtillgänglighet.
Tillgänglighet av tjänsten
Skatteförvaltningens chatt uppfyller delvis kraven i lagen.
Innehåll som inte är tillgängligt i tjänsten (enligt kriterierna WCAG 2.1)
Följande innehåll eller funktioner överensstämmer ännu inte med kraven:
- Användare av skärmläsare får inte uppgift om vems meddelande det är fråga om. Frågor som användaren ställer i diskussionsfönstret och chattrobotens svar åtskiljs endast med hjälp av meddelandenas placering och färg så att kundens meddelanden finns i högra kanten och chattrobotens meddelanden i vänstra kanten. (WCAG 1.3.1, 1.3.3)
- Det finns inga synliga instruktioner om chattfönstrets dra och släpp-funktion för användare av tangentbord. Det finns instruktioner i chattens övre balk men de förmedlas inte till användare av tangentbord. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
- Det är svårt att använda chatt i mobila enheter i vågrätt läge, eftersom meddelandena döljs och det är svårt att använda knapparna. (WCAG 1.3.4)
- Med 200 % zoomning döljs texterna i den övre kanten av chattfönstret delvis. (WCAG 1.4.4)
- Det är svårt att använda chatt i webbläsaren med 400 % zoomning. Exempelvis stora delar av meddelandetråden mellan chattroboten och användaren kapas av. Det finns en rullningslist i meddelandefältet men det är i praktiken svårt att läsa texterna. (WCAG 1.4.10)
- Alla element i chattfönstret är inte tillräckligt urskiljbara. När ett element fokuseras med tabulatorn är det inte alltid tillräckligt urskiljbart. Dessutom har färg använts som det enda visuella sättet att förmedla information om de olika knapparnas status i meddelandetråden. Kontrastförhållandet är för litet mellan den valda och icke-valda knappen. (WCAG 1.4.11, 2.4.7)
- Användaren kan inte använda egna stilinställningar för att ändra textavståndet i alla delar av innehållet. I chattfönstret går det att ändra textavståndet endast för knapptexterna. En användare kan med andra ord inte använda egna stilinställningar för att ändra textavståndet. (WCAG 1.4.12)
- Chattfönstrets icke-interaktiva element fokuseras med tabulatorn. Exempelvis meddelandena och uppgiften om antalet tecken i meddelandefältet. (WCAG 2.1.1)
- Det är svårt för användare av tangentbord att öppna chattfönstret. Det går exempelvis att öppna fönstret endast med Enter på bokstavstangentbordet och inte med Enter på det numeriska tangentbordet. Övergången till knappen Öppna chattfönstret kräver dessutom ett extra tryck på tab-tangenten. (WCAG 2.1.1, 2.4.7)
- Länktexterna skiljer sig inte visuellt från knapptexterna, länktexterna är inte markerade med färg eller understrykning och de öppnas i ett nytt fönster. Inte heller knappen Avsluta diskussionen kan urskiljas visuellt som en knapp så att dess utseende skulle skilja sig från de övriga knapparna. (WCAG 2.4.4, 3.2.4)
- Chattfönstrets namnuppgift förmedlas inte till användare av skärmläsare. Exempelvis texten "Fråga chattroboten" på knappen Chatt läses inte upp för användare av skärmläsare. (WCAG 2.5.3)
- Det finns element i chattfönstret som utan orsak markerats med aria-etiketter eller som har ologiska roller. Exempelvis chattfönstrets div-ram har aria-etiketten="Chattfönstret har öppnats" men elementet saknar rollen som berättigar till det. (WCAG 4.1.2)
Tillgänglighetsbristerna har skickats till tjänsteleverantören för behandling och de väntar på åtgärder.
Respons och kontaktuppgifter
Märkte du brister i tillgängligheten? Informera oss om dem! Du kan kontakta oss med denna webblankett.
Utvecklingsteamet för chatt ansvarar för denna tjänsts tillgänglighet och hantering av respons.
Tillämpningsförfarande
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör. I enlighet med lagen och inom ramen för övergångstiden strävar Skatteförvaltningen efter att besvara responsen inom två veckor.
Om du inte är nöjd med svaret kan du skicka din respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen tillgänglighetskrav.fi, som Regionförvaltningsverket i Södra Finland upprätthåller, finns information om hur du lämnar klagomål och hur ärendet handläggs.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetstillsyn
- tillganglighetskrav.fi
- saavutettavuus@avi.fi
- växel 0295 016 000