Tillgänglighetsutlåtande – certifikattjänst

Skatteförvaltningen strävar efter att se till att dess webbplats och digitala tjänster är tillgängliga enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.

Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller webbplatsen varmennepalvelu.vero.fi och utlåtandet har utarbetats den 5 december 2024. Tillgänglighetssakkunniga på Skatteförvaltningen har bedömt tillgängligheten i denna tjänst.

Status för tillgängligheten i tjänsten

Skatteförvaltningens certifikattjänst uppfyller delvis kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.

Brister i certifikattjänstens tillgänglighet kommer att korrigeras under 2025.

Innehåll som inte är tillgängligt (enligt kriterierna WCAG 2.1, A & AA nivån)

Följande innehåll eller funktioner överensstämmer ännu inte med kraven:

  1. Ändring av textstorleken: när endast texten förstoras till 200 procent försvinner en del av navigationstexterna eller texterna visas på varandra. (WCAG 1.4.4)
  2. Fokusmarkeringen på tangentbordet är inte alltid synlig. (WCAG 2.4.7)
  3. Brister i kontrasten mellan text och bakgrund samt i kontrastförhållandet mellan länktext och bakgrund. Exempelvis tips-/anvisningstexterna i test- och produktionscertifikaten, textfälten och fälten med val samt texten ”Ansök om certifikat” har en för svag kontrast mot bakgrunden. (WCAG 1.4.3., 1.4.11)
  4. Tangentbordets fokusmarkering flyttar inte alltid till början av sidan vid byte av sida. För dem som använder skärmläsare förmedlas inte information om ändringar ovanför fokusmarkeringen: Knapparna Avbryt och Spara ändringarna finns i början av sidan. (Test och produktionscertifikat) (WCAG 2.4.3)
  5. Alternativknapparna (radio buttom) har brister i den maskinella grupperingen. Viss information är inte programmatiskt grupperat tillräckligt. Då förmedlas inte heller grupprubriken maskinellt i ansökan om certifikat för testningen. (WCAG 1.3.1)
  6. Knapparnas placering varierar. Till exempel placeringen av knapparna Avbryt och Spara uppgifterna varierar exempelvis på sidorna Redigera uppgifter och Beställ ett nytt certifikat. (WCAG 3.2.3)
  7. Valet av typ av beteckning från listan fungerar tidvis med en skärmläsare, alla alternativ kan inte väljas. (WCAG 2.1.1)
  8. När det tidsinställda avbrottet skett styrs användaren automatiskt till sidan Din session har gått ut, utan att hen får något meddelande på förhand om det tidsinställda avbrottet. (WCAG 2.2.1)
  9. Sök-funktionerna har tillgänglighetsbrister vid användning av en skärmläsare. Till exempel texten ”Ansök om certifikat” berättar inget om vad som ansöks, var det ansöks och med vilka sökvillkor det går att ansöka (exempelvis med organisationens namn eller FO-nummer fungerar ansökan inte). (WCAG 3.3.2, 4.1.3)
  10. Programmet presenterar inte statusmeddelandet om väntan på att en funktion färdigställs. Exempelvis den information om att funktionen pågår som visas i den gröna balken efter att en certifikatbeställning har skickats, förmedlas inte till användaren av en skärmläsare (WCAG 4.1.3)
  11. Användaren kan inte kontrollera, återta eller bekräfta ansökan före den skickas slutligt. Det går endast att skicka genom att trycka på knappen Enter. (WCAG 3.3.4)
  12. I ansökan om gränssnitt för testning är rubriken ”Artificiell identifierare som används för att testa gränssnitt” felaktigt en knapp. Till rubrikområdet hör också knappen anvisning som finns bredvid. (WCAG 1.3.1)
  13. Brister i korslänkarna. I texten på sidan Testningens gränssnitt och certifikat
    nämns webbplatsen inkomstregistret.fi men det erbjuds ingen länk till sidan. (WCAG 2.4.5)

Respons och kontaktuppgifter

Märkte du brister i tillgängligheten? Informera oss om dem! Du kan kontakta oss med denna nätblankett.

Produkten Dataflöden på Skatteförvaltningen ansvarar för certifikatstjänstens tillgänglighet och hanteringen av responsen.

Tillämpningsförfarande

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör. I enlighet med lagen strävar Skatteförvaltningen efter att svara på respons inom två veckor.

Om du inte är nöjd med svaret kan du skicka respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen tillgänglighetskrav.fi som administreras av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns information om hur du lämnar in klagomål och hur ärendet handläggs.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetstillsyn

Sidan har senast uppdaterats 11.12.2024