Information om bedrägerier

I Skatteförvaltningens namn görs försök att få våra kunder att till exempel lämna sina bankkoder eller betalkortsuppgifter. I ett falskt meddelande kan det lovas skatteåterbäringar eller krävas att du ska betala förfallna skatter.

Skatteförvaltningen ber aldrig om dina personliga uppgifter med ett meddelande. Om du får ett sådant meddelande ska du inte klicka på länkarna eller öppna bilagorna.

Kom ihåg följande när du sköter dina skatteärenden:

  1. Kontrollera dina skatteärende alltid i MinSkatt.
  2. Logga in i MinSkatt via vero.fi.

Använd inte länkar som sökmotorer erbjuder. Skriv själv in adressen www.vero.fi i adressfältet. Kontrollera att du har skrivit adressen rätt. Från vero.fi kommer du tryggt också till MinSkatt.

Om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden, det vill säga den elektroniska myndighetsposten, får du ett meddelande via tjänsten när du har fått ett beslut eller ett brev i MinSkatt. Skatteförvaltningens Suomi.fi-meddelanden innehåller aldrig några länkar.

Du kan också få textmeddelanden från oss med exempelvis påminnelser om utsatta datum. Textmeddelanden från oss innehåller aldrig länkar. I våra meddelanden är avsändaren alltid antingen Vero, Skatt, VeroSkatt eller Vero Skatt. Läs mer om textmeddelanden från Skatteförvaltningen.

Exempel på ett falskt meddelande om skatteåterbäring

Bild av ett exempel på ett falskt e-postmeddelande om skatteåterbäring.

Bild av ett exempel på ett falskt e-postmeddelande om återbäring av moms.

Exempel på falska textmeddelanden som leder till en falsk MinSkatt-webbplats

Exempelbilden har tre skärmbilder kombinerade i en och samma bild. I skärmbilderna beskrivs steg för steg hur bedrägeriet går till. Den första bilden har ett textmeddelande (sms) med en länk till en falsk webbplats. I den andra bilden finns en sida som liknar inloggningssidan i MinSkatt. I den tredje bilden finns identifieringsfasen i bedrägeriet. Adressen avslöjar bedrägeriet och den har framhävts på bilden.

Exempel på ett falskt suomi.fi-meddelande

Bild av ett exempel på ett falskt e-postmeddelande som anknyter till suomi.fi-identifiering.

Exempel på falska webbplatser i Google

Exempel på falska webbplatser i Google.

Identifiera bedrägeriförsök

Falska meddelanden cirkulerar exempelvis per e-post och som textmeddelanden (sms). Avsändarens namn eller adress kan ha redigerats så att de ser pålitliga ut. Det kan se ut som om avsändaren är exempelvis en teleoperatör, posttransport eller en myndighet. Falska meddelanden kan se ut som om de kom från samma avsändare som de äkta meddelandena.

Var extra noggrann med att inte lämna ut dina bankkoder och betalkortsuppgifter. Använd helst mobilbanken och mobilnyckeln. När du behöver identifiera dig någon annanstans än i din banks tjänst är ett bra och tryggt sätt att logga in med mobilcertifikatet på din telefonanslutning vilket du själv skapar ett lösenord till. Du kan också logga in i MinSkatt med hjälp av ett mobilcertifikat. Läs mer om mobilcertifikat (Mobiilivarmenne.fi).

Var försiktig med sökmotorresultat. Logga alltid in i MinSkatt via vero.fi, eftersom har det förekommit försök att locka Skatteförvaltningens kunder till falska webbplatser med hjälp av reklam eller länkar som sökmotorn gett. Adresser till falska webbplater slutar ofta med något annat än .fi.

Bedrägerier sker också per telefon. Det är också möjligt att förfalska telefonnummer, det kan alltså se ut som om samtalet kommer från ett pålitligt nummer. Våra handläggare frågar aldrig efter dina bankkoder eller betalkortsuppgifter. Du kan alltid bryta ett samtal som verkar suspekt. Om du får ett suspekt samtal i Skatteförvaltningens namn ska du kontakta vår kundservice och utreda om det var fråga om ett verkligt samtal.

Gör så här om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri

  • Klicka inte på länkar eller bilagor i ett meddelande. Det lönar sig att radera meddelandet. Du kan ta en skärmbild av meddelandet och anmäla informationssäkerhetsincidenten till Cybersäkerhetscentret (Traficom).
  • Om du av misstag har lämnat ut dina betalkortsuppgifter, ska du genast spärra kortet genom att ringa din bank eller kontakta kortutfärdaren.
  • Om du av misstag har lämnat ut dina bankkoder, ska du ringa din banks servicenummer och spärra koderna.
  • Om du av misstag har betalat en suspekt faktura, ska du omedelbart kontakta din bank.

Gör en polisanmälan vid behov

Om du av misstag har lämnat ut dina bankkoder eller betalkortsuppgifter har du eventuellt blivit utsatt för ett bedrägeri. Efter att du först varit i kontakt med din bank ska du göra en polisanmälan om brottet. Det lönar sig också att anmäla bedrägeriförsök.

Mer information om bedrägeribrott på polisens webbplats

Sidan har senast uppdaterats 24.9.2024