Företag eller organisation: så här gör du en anmälan om löneuppgifter
I anmälan om löneuppgifter meddelar du till exempel löner, arbetsersättningar, naturaförmåner och kostnadsersättningar. Du kan använda din tidigare anmälan som grund för en ny anmälan. Hämta i så fall anmälan från sidan Inlämnade anmälningar.
Innan du börjar anmäla, ta reda på vilka och samla in de uppgifter du behöver. Anmälan kan inte sparas som utkast.
Vilka uppgifter behöver jag för att lämna in en anmälan?
Titta på en instruktionsvideo om hur du lämnar in en anmälan:
Fyll i anmälan om löneuppgifter så här
Ge en separat anmälan om löneuppgifter för varje person. Ange alltid alla prestationer från samma betalningsdag i samma anmälan om löneuppgifter.
Allmänna uppgifter: utbetalningsdag och löneutbetalningsperiod
Ange obligatoriska uppgifter:
- Betalningsdag
- Löneutbetalningsperiod
- Anmälarens namn och telefonnummer
Om du anmäler lön, kostnadsersättningar eller andra prestationer:
- Med utbetalningsdag avses den dag då lönen eller prestationen är tillgänglig för inkomsttagaren, till exempel på mottagarens konto.
- Löneutbetalningsperioden är den tidsperiod för vilken lön eller annan ersättning betalas.
Om du endast anmäler en naturaförmån:
- Med utbetalningsdag avses vilken dag som helst i den månad under vilken förmånen enligt nyttjandeprincipen har varit tillgänglig för inkomsttagaren. Betalningsdagen kan vara till exempel den sista i månaden.
- Löneutbetalningsperioden är den tidsperiod för vilken naturaförmånen betalas.
Om du inte anmäler betalda prestationer, är betalningsdag anmälans avsändningsdag.
- Sådana situationer är till exempel anmälan av enbart frånvarouppgifter eller uppgifter om internationellt arbete (NT1 eller NT2).
Betalare: betalarens namn och identifierare
Kontrollera och komplettera de obligatoriska uppgifterna.
- Betalarens namn och identifierare, till exempel FO-numret, är färdigt ifyllda.
- Välj Typ av betalare, om något av följande alternativ gäller betalaren. Lämna punkten tom annars.
- Om din fullmakt har begränsats till att gälla endast en viss del av organisationen, är Betalarens underorganisation förhandsifylld utgående från inloggningsuppgifterna. I andra fall är punkten tom. Du kan fylla i den vid behov.
Fyll dessutom vid behov i följande uppgifter:
- Betalarens adress. Adressen är förhandsifylld om inkomstregistret känner till den.
- Om betalaren har en utländsk identifierare eller om betalaren är en tillfällig arbetsgivare, är adressen och landskoden för adressen obligatorisk.
- Anmäl uppgifterna om den ställföreträdande betalaren och den egentliga arbetsgivarens identifierare om betalaren fungerar som ställföreträdande betalare, dvs. betalar lönen eller en annan prestation för den egentliga arbetsgivarens räkning.
- Ange uppgifter om företrädaren, om betalaren är en utländsk arbetsgivare som har utstationerade arbetstagare i Finland.
Inkomsttagare: mottagarens namn, identifierare och försäkringsuppgifter
Ange obligatoriska uppgifter:
- Mottagarens namn och identifierare, till exempel personbeteckning eller FO-nummer
- Tilläggsuppgifter om inkomsttagaren, om något eller flera alternativ gäller inkomsttagaren. Lämna punkten tom annars.
- Uppgift om att inkomsttagaren är begränsat skattskyldig.
Om du anmäler lön, naturaförmåner, skattepliktiga kostnadsersättningar eller till exempel inkomster i anslutning till internationellt arbete, ange dessutom följande uppgifter:
- Uppgift om arbetspensionsförsäkring, det vill säga information om enligt vilket pensionsslag inkomsttagaren är försäkrad. Ange också det försäkringsbolag som arbetsgivaren använder och pensionsarrangemangets nummer.
- Om betalaren inte har ingått ett försäkringsavtal med pensionsbolaget utan är en tillfällig arbetsgivare, ange som betalarens typ tillfällig arbetsgivare, ange som betalarens typ Tillfällig arbetsgivare (inte ArPL-försäkringsavtal) och välj det försäkringsbolag via vilket man vill försäkra arbetstagaren. Försäkringsbolaget fakturerar arbetsgivaren automatiskt utifrån den information som fås från inkomstregistret.
- Kontrollera att du angav betalarens adress och adress i betalarens uppgifter om landskoden på sidan 2.
- Uppgifter om arbetsolycksfallsförsäkringen, dvs. arbetsolycksfallsförsäkringsbolagets bolagsbeteckning och försäkringsnumret för arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen, om arbetsgivaren har försäkrat sina arbetstagare med fler än en olycksfallsförsäkring.
- Undantagssituationer för försäkring, om inkomsttagaren inte behöver försäkras eller om han eller hon är försäkrad i en annan stat.
Om du endast anmäler skattefria kostnadsersättningar är försäkringsuppgifterna frivilliga.
Utbetalda prestationer: inkomstslag
Anmäl dina betalningar:
- Lön som exempel på inkomstslag
- 201 Tidlön om du betalar ut lön till exempel på basis av timpriset eller veckopriset
- 227 Ackordslön om du betalar ut lön till exempel per ackord.
- Naturaförmåner som egna inkomstslag
- Kostnadsersättningar som egna inkomstslag
Anmäl dessutom poster som ska dras av från lönen:
- 402 Förskottsinnehållning om du har verkställt förskottsinnehållning på lönen
- 413 Arbetspensionsförsäkringsavgift för arbetstagare, om du har uppburit arbetspensionsförsäkringsavgift från lönen.
- 414 Arbetstagares arbetslöshetsförsäkringspremie, om du har uppburit arbetslöshetsförsäkringspremie från lönen.
Lägg till alla inkomstslag med knappen Lägg till ett inkomstslag eller en post som ska dras av. Avdragen läggs till som positiva tal. Återbetalning av vissa avdrag anges som ett negativt tal.
Läs mer om socialförsäkringsavgifterna:
Försäkringen påverkas bland annat av arbetstagarens ålder och inkomst
Kontrollera i tabellen för inkomstslagen vilka olika socialförsäkringsavgifter de omfattas av
Anställningsförhållande och frånvaro
Anställningsuppgifter är i allmänhet uppgifter som anmälas frivilligt, men i vissa situationer blir de obligatoriska om inkomsttagaren har ett anställningsförhållande med betalaren.
Ange yrkesklassen om arbetsgivaren har tecknat en arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring för arbetstagarna.
Anmäl uppgifter om anställningsförhållande endast om de i anställningsförhållande, alltså anställda enligt arbetsavtals- eller tjänsteförhållande. Uppgifterna lämnas till exempel inte om styrelsemedlemmar eller mottagare av arbetsersättning.
- Är anställningen på heltid eller deltid, gäller den tills vidare eller för viss tid.
- Avlöningsform (månadslön, timlön eller ackordslön)
- Anställningsförhållandets giltighetstid och eventuell orsak till anställningsförhållandets upphörande
Anmäl frånvarouppgifter endast om dina arbetstagare i anställningsförhållande, det vill säga arbets- eller tjänsteförhållande.
- Lämna frånvarouppgifter oberoende av om arbetstagaren har haft frånvarodagar eller inte.
- Ange alltid anmälningsperioden för arbetstagarens frånvaro även om arbetstagaren inte har varit frånvarande.
- Om arbetstagaren varit frånvarande anmäler du även avlönade och oavlönade frånvaroperioder.
- Betalaren kan ansöka om FPA-ersättningar via inkomstregistret. Kontrollera vilka förmåner arbetsgivaren kan ansöka om och vilka uppgifter som behövs för ansökan.
Efter detta skede kan du i allmänhet gå direkt till steg 7 Förhandsgranskning.
Internationella situationer
Ange uppgifter om internationellt arbete om arbetstagaren arbetar utomlands eller har kommit till Finland för att arbeta.
Välj vilka uppgifter om internationellt arbete du anmäler. Du kan välja flera alternativ.
- Välj NT1 om arbetstagaren börjar arbeta i ett annat nordiskt land och förskottsinnehållningen fortfarande verkställs i Finland.
- Välj NT2 om arbetstagaren börjar arbeta utomlands och förskottsinnehållning inte verkställs till Finland enligt sexmånadersregeln.
- Välj Arbetsgivarens anmälan om vistelseperioder i Finland, om förskottsinnehållning inte verkställs i Finland enligt regeln om sex månader.
- Välj Etableringsanmälan för hyrd arbetstagare, om en utländsk arbetsgivare hyr ut arbetstagaren till den som låter utföra arbetet i Finland. Ange då också uppgifter om den utländska arbetsgivarens företrädare på sidan Betalare.
Förhandsgranska och skicka anmälan
Kontrollera uppgifterna i anmälan. Skicka till slut anmälan.
- Du får en kvittering när anmälan har tagits emot.
- Om det finns fel i anmälan, korrigera dem innan anmälan skickas. Systemet gör vissa automatiska kontroller först när du klickar på Skicka. Om fel fortfarande upptäcks i dessa kontroller ser du felmeddelandena om dem i förhandsgranskningen.
Lämna vid behov också in arbetsgivarens separata anmälan.
I vilka situationer ska jag lämna in arbetsgivarens separata anmälan?
Anvisning för ifyllande av blanketten: arbetsgivarens separata anmälan
Om du senare vill granska de uppgifter du lämnat in, sök och granska anmälningar på sidan Inlämnade anmälningar.
Anmälan är indelad i faser mellan vilka du kan röra dig utan begränsning bara du först har fyllt i betalningsdagen och lönebetalningsperioden eller redovisningsperioden samt kontaktpersonens uppgifter.
- Anmälan om löneuppgifter består av sju faser.
- Arbetsgivarens separata anmälan har fyra faser.
- Anmälan om förmånsuppgifter består av fem faser.
Du kan röra dig mellan delarna via navigationen i början av sidan eller genom att klicka på Följande eller Föregående. Om du klickar på Lämna, raderas alla uppgifter som du fyllt i och du kan inte längre återvända till anmälan.
Det är inte möjligt att spara anmälan som utkast, så samla in de uppgifter du behöver för anmälan innan du börjar fylla i anmälan. Kom ihåg att till sist skicka anmälan.
Hämta en tidigare anmälan på sidan Inlämnade anmälningar.
Sök anmälningar: inlämnade anmälningar
När du har hittat den tidigare anmälan du söker, öppna anmälan och välj funktionen Använd som grund.
Fyll i betalningsdatum och löneutbetalningsperiod. Du kan nu röra dig mellan sidorna i anmälan med hjälp av sidnavigationen i början av varje sida.
Största delen av uppgifterna hämtas från en tidigare anmälan:
- kontaktperson
- uppgifter om betalaren
- uppgifter om inkomsttagaren
- inkomstslag, eurobelopp och tilläggsuppgifter om inkomstslaget.
Följande uppgifter hämtas inte:
- betalningsdag eller rapporteringsperiod
- datum för inkomstslag och internationellt arbete
- ändrat inkomstslag, ny kod för inkomstslaget (anmälan om förmånsuppgifter)
- frånvarouppgifter och FPA:s ersättningsansökningar (anmälan om löneuppgifter).
Fyll i de uppgifter som ändrats från den tidigare anmälan och de uppgifter som saknas och sänd anmälan.
Allmänna felsituationer
Du kan få ett felmeddelande om en störning i tjänsten av många olika orsaker. I sådana situationer vänta ett ögonblick och försök använda tjänsten på nytt.
Det lönar sig också att tömma cacheminnet, om e-tjänsten inte fungerar på förväntat sätt. Du kan tömma webbläsarhistoriken i Historik i menyn bakom knappen med tre punkter uppe till höger på webbläsaren.
Vi rekommenderar att du använder inkomstregistrets e-tjänst på en stationär eller bärbar dator. Du behöver också en internetuppkoppling och ett webbläsarprogram. Webbläsaren ska tillåta användning av kakor (cookies) och JavaScript.
Använd i första hand webbläsaren Google Chrome eller webbläsaren Microsoft Edge (version 87 eller nyare). Tjänsten fungerar inte på bästa möjliga sätt med andra webbläsare eller mobila enheter.
Observera att e-tjänsten endast kan vara öppen på en flik åt gången i samma webbläsare.
Använd inte knappen Tillbaka i webbläsaren. Du kan förflytta dig mellan olika avsnitt antingen via sidmenyn eller stegmenyn
Om felet upprepas, fyll i observationsblanketten. Då kan vårt tekniska stöd utreda saken närmare.
Det finns ett fel i anmälan
Webblanketten styr ifyllandet av uppgifterna, och en del av de uppgifter du fyller i kontrolleras genast. Om den information du har anmält är felaktig eller saknas, får du ett felmeddelande.
Det finns tre typer av felmeddelanden:
- Ett varningsmärke på sidnavigationen: på den markerade sidan finns det något att korrigera, gå tillbaka till sidan och korrigera informationen.
- Röd ram runt fältet: felaktigt eller icke ifyllt obligatoriskt fält, korrigera eller lägg till information.
- Felmeddelandetext under ramen: texten anger närmare vad som ska korrigeras.
Det förekommer även situationer där en uppgift som du anmäler senare kan göra en uppgift som efterfrågats i en tidigare fas obligatorisk. Till exempel yrkesklass blir obligatorisk först efter att du har angett inkomstslag.
Om du inte lämnade denna information i den tidigare fasen, får du ett felmeddelande. Backa med sidnavigationen för att fylla i den saknade informationen.
Systemet gör de sista automatiska kontrollerna först när du skickar anmälan.
- Om sändningen av din anmälan lyckas, anger tjänsten att anmälan har tagits emot och att uppgifterna lagras i inkomstregistret.
- Om du får ett felmeddelande om att anmälan ännu behöver korrigeras, korrigera de fel som nämns i felmeddelandet och skicka anmälan på nytt.
Fel vid sökning av anmälningar
Systemet meddelar de obligatoriska sökvillkoren och ger ett felmeddelande till exempel om det saknas obligatoriska uppgifter i sökvillkoren eller om sökvillkoren strider mot varandra och sökningen inte kan göras. Korrigera de bristfälliga eller felaktiga sökvillkoren för att fortsätta sökningen.
Om du behöver detaljerade anvisningar för olika anmälningssituationer, ta del av våra anvisningar:
I avsnittet Löneuppgifter finns anvisningar om inkomstslag, anmälan om naturaförmåner och försäkringar.
I avsnittet Förmånsuppgifter finns på motsvarande sätt anvisningar för anmälan av förmåner och pensioner.
I vilka situationer ska jag lämna in arbetsgivarens separata anmälan?
Läs även anvisningar för olika aktörer:
Vad ska föreningar anmäla till inkomstregistret?
Vad ska välfärdsområden anmäla till inkomstregistret?
När du köper en tjänst eller anställer en arbetstagare – hushåll som arbetsgivare
Behöver du hjälp med korrigering, val av anmälningssätt eller befullmäktigande? Bekanta dig med våra anvisningar:
Om du behöver exempel eller detaljerade anvisningar för anmälan, kan du ta del av våra detaljerade anvisningar:
Löner: anmälan av information till inkomstregistret
Obligatoriska och kompletterande uppgifter i anmälan om löneuppgifter
Förmåner: anmälan av information till inkomstregistret
Inkomstregistrets samtliga detaljerade anvisningar
Även vår kundservice hjälper med frågor som gäller anmälningar:
Identifierare eller kundnummer är en av de basuppgifter som ska anmälas till inkomstregistret. Identifieraren kan till exempel vara personbeteckning eller FO-nummer.
Till exempel anges med betalarens identifierare vem som har betalat prestationen. På motsvarande sätt anger inkomsttagarens identifierare till vem denna prestation har betalats.
Identifieraren används i inkomstregistret för att identifiera en organisation eller person, och därför får man inte använda en påhittad identifierare.
Betalarens och inkomsttagarens identifierare
Ange alltid personbeteckning eller FO-nummer som betalarens och inkomsttagarens identifierare, om det finns en sådan.
Dessa två är finländska identifierare.
- FO-numret är en företagskod som getts i Finland.
- Personbeteckningen är en personbeteckning som getts i Finland.
Om finländsk identifierare saknas, ska du ange utländsk identifierare. Då ska också andra uppgifter anges.
Utländsk identifierare:
- Momsnummer (VAT) är momsnummer som används i EU.
- GIIN-nummer är finansinstituts nummer i FATCA-registret.
- Handelsregisternummer är nummer i utländskt handelsregister.
- Utländskt FO-nummer är en företagskod som getts i utlandet.
- Skattenummer (TIN) är skattenummer eller registernummer som getts av utländsk skattemyndighet (Tax Identification Number, TIN).
- Utländsk personbeteckning är personbeteckning som getts i utlandet.
Om betalaren har endast en utländsk identifierare, ska du även ange
- persons eller företagets namn
- persons eller företagets adress och adressens landskod
- födelsedatum, om betalaren är en fysisk person.
Om inkomsttagaren har endast en utländsk identifierare, ska du även ange
- persons eller företagets namn
- persons eller företagets adress och adressens landskod
- födelsedatum och kön , om inkomsttagaren är en fysisk person.
Om inkomsttagaren är begränsat skattskyldig, ska du utöver den finländska eller utländska identifieraren även ange
- uppgift om att inkomsttagaren är begränsat skattskyldig
- adress utomlands: adress i hemviststaten och landskod för adressen
- hemviststatens skattenummer (TIN), om numret används i den begränsat skattskyldigas hemviststat.
Om ingen av de ovan nämnda identifierarna finns, ange Annan identifierare.
Annan identifierare kan vara en finländsk eller utländsk registerbeteckning.
- Andra finländska identifierare är till exempel en artificiell beteckning som Skatteförvaltningen eller en annan myndighet gett eller en nyttjanderättsenhetsbeteckning som väglaget fått.
- Andra utländska identifierare är till exempel olika nationella registerbeteckningar.
Om det inte finns någon identifierare, ange uppgifterna genom att välja "Ingen identifierare".
Andra situationer där kundnummer anges
Om du fungerar som ställföreträdande betalare:
- Ange din egen identifierare som betalarens identifierare, i allmänhet ett FO-nummer.
- Ange dessutom uppgiften "Betalaren verkar som ställföreträdande betalare" samt den egentliga arbetsgivarens namn och identifierare, i allmänhet ett FO-nummer eller finländsk personbeteckning.
- Se närmare anvisningar för situationer med ställföreträdande betalare: Anmälan av information till inkomstregistret: prestationer som betalas av en ställföreträdande betalare
Om du anmäler uppgifter om ditt arbetsolycksfallsförsäkringsbolag:
- Ange alltid arbetsolycksfallsförsäkringsbolagets FO-nummer som identifierare för det finländska olycksfallsförsäkringsbolaget.
- Om bolaget inte har en finländsk identifierare, ange en utländsk identifierare och dess landskod.
- Försäkringsnumret får du av det försäkringsbolag där du har tecknat försäkringen. Ange försäkringsnumret utan mellanslag.
Om du anmäler uppgifter om internationellt arbete:
- Ange förutom betalarens och inkomsttagarens identifierare även från fall till fall till exempel den som låter utföra ett finländskt arbete, en representant för en utländsk arbetsgivare samt uppdragsgivaren.
- Se närmare anvisningar för internationella situationer: Anmälan av information till inkomstregistret: internationella situationer
Korrigering av uppgifter
Om du har angett någon av dessa koder felaktigt, korrigera anmälan genom att annullera den. Ange sedan alla uppgifter på nytt med en nya anmälan.
Detaljerade anvisningar och exempel
Om du behöver exempel eller detaljerade anvisningar för anmälan, kan du ta del av våra detaljerade anvisningar: