Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Servicenummer

Vår skattekortstjänst är öppen måndag–fredag från 9–12. Vår telefonservice är öppen måndag–fredag kl. 9–16, i juli kl. 9–15.

Samtalspriser

När du ringer Skatteförvaltningens nummer som börjar med 0294 eller 0295 med mobiltelefonen är priset på samtalet mobilsamtalsavgiften (msa). När du ringer från fasta anslutningar är priset på samtalet lokalnätsavgiften (lna). För samtal från utlandet fastställs priset av den lokala teleoperatören.

Avgifterna bestäms enligt operatörens prislista. Om du använder ett samtalspaket lönar det sig att kontrollera hos operatören om samtal till nummer som börjar med 029 ingår i paketet.

Teleoperatörens avgift börjar löpa genast när linjen öppnas, alltså du betalar också till operatören för kötiden. I stället för att köa länge rekommenderar vi att du hellre ringer på nytt om en stund.

Att ringa från utlandet

Om du ringer från utlandet ska du först välja landsnumret +358 och därefter servicenumret utan den inledande nollan. Till exempel Skattekort: +358 29 497 001.

Inspelning av samtal

Vi spelar in en del av samtalen för att kunna förbättra kvaliteten på vår kundtjänst. Vi sparar inspelningarna i 2 månader varefter de raderas automatiskt.

Användning av fax

Faxnumren har tagits ur bruk den 1 juni 2023. Använd gärna våra e-tjänster i stället.

Du kan identifiera dig till telefonservicen via MinSkatt

När du vill sköta dina skatteärenden i Skatteförvaltningens telefonservice kan du identifiera dig via MinSkatt. När du identifierar dig i förväg visas dina uppgifter för handläggaren genast och du får betjäning snabbare.

Du kan också ringa telefonservicen utan att identifiera dig.

Beställ en kod i MinSkatt för identifiering

I MinSkatt kan du beställa en kod med vilken du identifierar dig i vår telefonservice samtidigt som du köar till servicenumret.

Om du lämnar en begäran om uppringning, är identifieringen inte längre är i kraft när handläggaren ringer tillbaka. Detta beror på att det r fråga om ett nytt samtal.

När du sköter en annan persons eller ett företags skatteärenden

Identifiera dig för telefonservicen via MinSkatt på det sätt som beskrivs ovan också när du sköter ärenden på en kunds vägnar, till exempel som bokförare på ett företags vägnar. Under samtalet kontrollerar handläggaren att du har fullmakt att agera på en annan persons eller ett företags vägnar. Identifieringen i förväg påskyndar uträttandet av ditt ärende.

Observera ett undantag! Om en person har gett ett företag fullmakt och företaget har gett fullmakten vidare till sin arbetstagare, alltså dig, ska handläggaren i den här situationen kontrollera din rätt att sköta ärenden. Detta görs genom att du under samtalet loggar in i MinSkatt och väljer den kund vars ärenden du vill sköta.

Privatpersoner kan skydda uträttandet av ärenden i telefonservicen

Privatpersoner har i MinSkatt också en möjlighet att skydda uträttandet av sina ärenden i telefonservicen. Det innebär att personen eller hens ombud (fullmaktshavaren) alltid ska identifiera sig för telefonservicen i MinSkatt när de ringer till Skatteförvaltningen i frågor som gäller personens beskattning.



Olet jo vastannut kyselyyn "Palautekysely verkkosivuilla", kiitos vastauksestasi!
Vänligen svara på obligatoriska frågorna märkade med en asterisk
Vänligen kontrollera textinmatning
Sidan har senast uppdaterats 15.1.2025