Sähköisen asiointipalvelun käyttöohjeet
Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voit täyttää yhden ilmoituksen kerrallaan tai lähettää tiedot xml-tiedostona latauspalvelun kautta. Voit myös katsella omia tulotietojasi ja antamiasi ilmoituksia sekä korjata ilmoituksia ja tilata raportteja.
Voit tunnistautua eri tavoin, esimerkiksi henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella: Näin tunnistaudut sähköiseen asiointipalveluun
Jos asioit toisen puolesta, tarkista, milloin tarvitset myös Suomi.fi-valtuuden.
Tutustu myös turvallisen asioinnin ohjeisiin
Tutustu asiointirooleihin ja eri toimintojen käyttöohjeisiin:
Asioi yksityishenkilönä tai toisen yksityishenkilön puolesta
Asioi yrityksen tai organisaation edustajana
Automatisoi ilmoittaminen teknisen rajapinnan avulla
Monet palkka- ja etuusohjelmistot hyödyntävät tulorekisterin rajapintaa. Rajapinnan kautta voit siirtää ilmoitukset suoraan maksujärjestelmästäsi tulorekisteriin. Jos maksat suorituksia usein tai suurelle määrälle tulonsaajia, tällaisen ohjelmiston käyttäminen helpottaa työtäsi. Kysy lisää omalta ohjelmistotoimittajaltasi.
Myös maksuton palkanlaskentapalvelu Palkka.fi hyödyntää rajapintaratkaisua ja lähettää tarvittavat ilmoitukset tulorekisteriin automaattisesti.
Voit saada palvelun häiriötä koskevan virheilmoituksen monesta eri syystä. Näissä tilanteissa odota hetki ja yritä palvelun käyttämistä sen jälkeen uudelleen.
Myös selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää, jos sähköinen asiointipalvelu ei toimi odotetulla tavalla. Voit tyhjentää selainhistorian selaimen oikean yläkulman 3 pistettä -painikkeen valikosta kohdasta "Historia".
Suosittelemme, että käytät tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua pöytäkoneella tai kannettavalla tietokoneella. Tarvitset myös internetyhteyden ja www-selainohjelman. Selaimella on sallittava evästeiden (cookies) sekä JavaScriptin käyttö.
Käytä ensisijaisesti Google Chrome -selainta tai Microsoft Edge -selainta (versio 87 tai uudempi). Palvelu ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla muilla selaimilla tai mobiililaitteilla.
Jos asioit toisen puolesta tai käytät latauspalvelua, älä käytä selaimen Takaisin-painiketta.
Jos tarvitset tarkempia tietoja erilaisista ilmoittamistilanteista, tutustu ohjeisiimme:
Palkkatiedot-osiossa on ohjeita tulolajeista, luontoisetujen ilmoittamisesta ja vakuuttamisesta.
Etuustiedot-osiossa on vastaavasti etuuksien ja eläkkeiden ilmoittamiseen liittyvät ohjeet.
Missä tilanteissa teen työnantajan erillisilmoituksen?
Tutustu myös ohjeisiin eri toimijoille:
Mitä yhdistys ilmoittaa tulorekisteriin?
Mitä hyvinvointialue ilmoittaa tulorekisteriin?
Kun ostat palvelun tai palkkaat työntekijän – kotitalous työnantajana
Tarvitsetko apua ilmoitustavan valintaan tai valtuuttamiseen? Tutustu ohjeisiimme:
Jos kaipaat esimerkkejä tai haluat tarkempia ohjeita ilmoittamiseen, tutustu yksityiskohtaisiin ohjeisiimme:
Palkat: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin
Palkkatietoilmoituksen pakolliset ja täydentävät tiedot
Etuudet: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin
Kaikki tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeet
Myös asiakaspalvelumme auttaa ilmoittamiseen liittyvissä kysymyksissä:
Pankkitunnukset saat käyttöön, kun teet sopimuksen pankin kanssa. Pankkitunnusten täytyy olla henkilökohtaiset, jotta voit kirjautua niiden avulla asiointipalveluun.
Voit tunnistautua sähköiseen asiointipalveluun seuraavien pankkien verkkopankkitunnuksilla:
- Osuuspankki
- Nordea
- Danske Bank
- Handelsbanken
- Ålandsbanken
- S-Pankki
- Aktia
- POP Pankki
- Säästöpankki
- Oma Säästöpankki
Mobiilivarmenne on tunniste puhelimen SIM-kortissa.
Lue lisää sivulta mobiilivarmenne.fi
Varmennekortti voi olla kansalaisvarmenteen sisältävä henkilökortti tai organisaatiovarmenteen sisältävä organisaatiokortti. Henkilökortteja myöntää Poliisi, organisaatiokortit myöntää Digi- ja väestötietovirasto.
Varmennekortilla tunnistautumiseen tarvitset kortinlukijalaitteen ja -ohjelmiston.
Tiedon käyttäjiä ovat tulorekisterissä ne organisaatiot ja viranomaiset, joilla on tulorekisterilain perusteella oikeus hakea ja katsella tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja. Ne saavat käyttää tietoja vain siinä laajuudessa ja siihen tarkoitukseen, kuin laissa on määritelty.
Tiedon käyttäjät hakevat tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Osa organisaatioista käyttää myös tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua.
Tietoja hyödynnetään päätöksenteossa ja muissa lakisääteisissä tehtävissä.
Jokaiselle tietoja käyttävälle organisaatiolle on tehty oma tietolupapäätös. Siinä on määritelty, mitä tietoja ja missä laajuudessa organisaation edustajat voivat tulorekisteristä hakea ja katsella.
Vain organisaatio tai viranomainen, jolla on tulorekisterilain perusteella oikeus saada tietoja tulorekisteristä, voi saada tietoluvan.
Tuotantovarmenteiden tilaaminen on siirtynyt 24.10.2024 tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta Verohallinnon varmennepalveluun.
Verohallinnon varmennepalvelun asiointipalvelussa voit tehdä uuden tai korvaavan teknisen rajapinnan hakemuksen, hakea uutta varmennetta tai ylläpitää varmenteen teknisen yhteyshenkilön tietoja. Voit myös ottaa etuustietojen ilmoittamisen käyttöön.
Tee rajapintahakemus ja tilaa varmenne Verohallinnon varmennepalvelussa
Tarvitset varmenteen, jos haluat ilmoittaa tai hakea tietoja rajapintojen kautta. Varmenteen käyttöönotto vaatii teknistä osaamista. Sovi työnjaosta ja toimintatavoista oman ohjelmistotoimittajasi kanssa.
Lue lisää rajapinnoista ohjelmistokehittäjien sivuilta
Tutustu Verohallinnon varmennepalvelun teknisiin ohjeisiin
Tutustu myös muihin Verohallinnon varmennepalvelun ohjeisiin: