Sähköisen asiointipalvelun käyttöohjeet

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voit täyttää yhden ilmoituksen kerrallaan tai lähettää tiedot xml-tiedostona latauspalvelun kautta. Voit myös katsella ja korjata antamiasi ilmoituksia ja tilata raportteja.

Tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Jos asioit toisen puolesta, tarvitset Suomi.fi-valtuuden.

Kirjaudu tulorekisteriin

Tutustu asiointirooleihin ja eri toimintojen käyttöohjeisiin:

Asioi yksityishenkilönä tai toisen yksityishenkilön puolesta

Asioi yrityksen tai organisaation edustajana

Asioi tiedon käyttäjänä

Latauspalvelu

Tutustu myös tulorekisterin ohjevideoihin

Automatisoi ilmoittaminen teknisen rajapinnan avulla

Monet palkka- ja etuusohjelmistot hyödyntävät tulorekisterin rajapintaa. Rajapinnan kautta voit siirtää ilmoitukset suoraan maksujärjestelmästäsi tulorekisteriin. Jos maksat suorituksia usein tai suurelle määrälle tulonsaajia, tällaisen ohjelmiston käyttäminen helpottaa työtäsi. Kysy lisää omalta ohjelmistotoimittajaltasi.

Myös maksuton palkanlaskentapalvelu Palkka.fi hyödyntää rajapintaratkaisua ja lähettää tarvittavat ilmoitukset tulorekisteriin automaattisesti.

Usein kysyttyä

Voit saada palvelun häiriötä koskevan virheilmoituksen monesta eri syystä. Näissä tilanteissa odota hetki ja yritä palvelun käyttämistä sen jälkeen uudelleen.

Myös selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää, jos sähköinen asiointipalvelu ei toimi odotetulla tavalla. Voit tyhjentää selainhistorian selaimen oikean yläkulman 3 pistettä -painikkeen valikosta kohdasta "Historia".

Suosittelemme, että käytät tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua pöytäkoneella tai kannettavalla tietokoneella. Tarvitset myös internetyhteyden ja www-selainohjelman. Selaimella on sallittava evästeiden (cookies) sekä JavaScriptin käyttö.

Käytä ensisijaisesti Google Chrome -selainta tai Microsoft Edge -selainta (versio 87 tai uudempi). Palvelu ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla muilla selaimilla tai mobiililaitteilla. 

Jos asioit toisen puolesta tai käytät latauspalvelua, älä käytä selaimen Takaisin-painiketta.

Jos tarvitset tarkempia tietoja erilaisista ilmoittamistilanteista, tutustu ohjeisiimme:

Palkkatiedot-osiossa on ohjeita tulolajeista, luontoisetujen ilmoittamisesta ja vakuuttamisesta.

Etuustiedot-osiossa on vastaavasti etuuksien ja eläkkeiden ilmoittamiseen liittyvät ohjeet.

Missä tilanteissa teen työnantajan erillisilmoituksen?

Miten korjaan tiedot?

Tutustu myös ohjeisiin eri toimijoille:

Mitä yhdistys ilmoittaa tulorekisteriin?

Mitä hyvinvointialue ilmoittaa tulorekisteriin?

Kun ostat palvelun tai palkkaat työntekijän – kotitalous työnantajana

Tarvitsetko apua ilmoitustavan valintaan tai valtuuttamiseen? Tutustu ohjeisiimme:

Missä voin tehdä ilmoituksen?

Näin valtuutat

Jos kaipaat esimerkkejä tai haluat tarkempia ohjeita ilmoittamiseen, tutustu yksityiskohtaisiin ohjeisiimme:

Palkat: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin

Palkkatietoilmoituksen pakolliset ja täydentävät tiedot

Etuudet: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin

Kaikki tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeet

Myös asiakaspalvelumme auttaa ilmoittamiseen liittyvissä kysymyksissä:

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Pankkitunnukset saat käyttöön, kun teet sopimuksen pankin kanssa. Pankkitunnusten täytyy olla henkilökohtaiset, jotta voit kirjautua niiden avulla asiointipalveluun.

Mobiilivarmenne on tunniste puhelimen SIM-kortissa. 

Lue lisää sivulta mobiilivarmenne.fi

Varmennekortti voi olla kansalaisvarmenteen sisältävä henkilökortti tai organisaatiovarmenteen sisältävä organisaatiokortti. Henkilökortteja myöntää Poliisi, organisaatiokortit myöntää Digi- ja väestötietovirasto. 

Varmennekortilla tunnistautumiseen tarvitset kortinlukijalaitteen ja -ohjelmiston.

Lue lisää varmennekorteista Digi- ja väestötietoviraston sivuilta: Varmenteet ja kortit organisaatioille

Tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja voivat käyttää vain ne organisaatiot ja viranomaiset, joilla on siihen tulorekisterilain perusteella oikeus.

Jokaiselle tietoja käyttävälle organisaatiolle on tehty oma tietolupapäätös. Siinä on määritelty, mitä tietoja ja missä laajuudessa organisaation edustajat voivat tulorekisteristä hakea ja katsella.

Tiedon käyttäjät hakevat tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Osa organisaatioista käyttää myös tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua.

Tietoja hyödynnetään päätöksenteossa ja muissa lakisääteisissä tehtävissä.

Lue lisää tiedon käyttäjistä

Sivu on viimeksi päivitetty 19.6.2024