Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Ulkomaisen henkilöasiakkaan OmaVero-asiointi

EU-maan kansalaisena voit saada veroasiasi vireille Suomessa sähköisesti, kun täytät yhteydenottolomakkeen OmaVerossa.

Pääset kirjautumaan OmaVeroon, kun sinulla on toisen EU-maan myöntämä sähköinen tunnistustapa eli eIDAS-tunniste – esimerkiksi verkkopankkitunnukset.

  1. Valitse painike Kirjaudu sisään.

  2. Valitse Ulkomaalaisen tunnistustavat.

  3. Valitse oman maasi tunnistusväline ja tunnistaudu palveluun.

  4. Valitse kohdasta Yhteydenottopyyntö veroasioista linkki Tee yhteydenottopyyntö Verohallinnolle.

  5. Yhteydenottopyynnössä on kaksi vaihetta: Pyynnön tiedot sekä Esikatsele ja lähetä.

    Vaihe: Pyynnön tiedot.

    • Jos sinulla on suomalainen henkilötunnus, ilmoita se.
    • Ilmoita osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Näiden tietojen on tärkeää olla oikein, koska niiden avulla saamme sinuun yhteyden ja voimme vastata pyyntöösi.
    • Valitse, mitä asiasi koskee:
      • Verokortin tilaaminen tai työskentely Suomessa
      • Työnantajana toimiminen Suomessa
      • Verojen maksaminen Suomeen
      • Muu Suomen verotukseen liittyvä asia.
    • Kirjoita lisätiedot aiheesta, jota yhteydenottopyyntösi koskee.
  6. Vaihe Esikatsele ja lähetä.

    • Tarkista, että olet ilmoittanut kaikki tarvittavat tiedot. Jos tiedoissa on virheitä tai puutteita, palaa aiempaan vaiheeseen korjaamaan ne.
    • Kun kaikki tiedot ovat oikein, valitse painike Lähetä.
  7. Vastaa kysymykseen "Haluatko varmasti lähettää tämän pyynnön?": Valitse painike OK.

  8. Saat ilmoituksen, että Verohallinto on vastaanottanut yhteydenottopyyntösi. Vastaamme pyyntöösi noin viikon kuluessa. Huomaa, että et voi muokata tai täydentää pyyntöäsi sen jälkeen, kun olet sen lähettänyt.

Sivu on viimeksi päivitetty 19.11.2023