Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Tekoälyn käyttö Verohallinnossa

Tekoälyn hyödyntäminen auttaa osaltaan meitä saavuttamaan strategiset tavoitteemme, jotka ovat verotulojen varmistaminen, oikeudenmukaisesti toimitettu verotus ja positiivinen asiakaskokemus.

Miksi käytämme tekoälyä?

  1. Tekoälyn avulla voimme tarjota parempaa palvelua asiakkaille ja toimia tehokkaammin.
  2. Tekoälyn hoitaessa osan työstä virkailijat voivat keskittyä ihmisen osaamista vaativiin tapauksiin.
  3. Tekoäly nopeuttaa ja tehostaa verotuksen toimittamista sekä vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta.

Miten käytämme tekoälyä?

Tekoälyn käyttöämme ohjaa lainsäädäntö ja muu toimintaamme ohjaava säätely, kuten

Haluamme käyttää tekoälyä vastuullisesti ja eettisesti. Siksi olemme tehneet tekoälyn käyttöä ja kehittämistä ohjaamaan sisäiset Tekoälyn eettiset periaatteet Verohallinnossa, joiden mukaisesti

  • tekoälymme käyttää vain luotettavaa dataa
  • tekoälyn toiminnasta vastaa aina ihminen
  • tekoäly toimii lain ja määräysten mukaisesti
  • osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun vastuullisesta ja eettisestä tekoälystä

Käytämme sekä itse rakennettuja että valmiina ostettuja tekoälyratkaisuja.

Mihin käytämme tekoälyä?

Tekoäly voi toimia tukiälynä tai apurina virkailijoille. Tekoäly ei voi toimia päätöksentekijänä tai itsenäisenä päättäjänä, vaan se on aina ihmisen tehtävä.

Verohallinnon tekoälyratkaisuja

  • Käyttöala: Verotuksen toimittaminen
  • Lähtötilanne: Verohallinnolle saapuu vuosittain paperimuodossa 2,8 miljoonaa sivua verotusasiakirjoja. Kaikki muussa kuin sähköisessä muodossa saapuva aineisto on digitoitava, jotta sitä voidaan käsitellä verotuksessa.
  • Tekoälyratkaisu: Verohallinnon käyttämä palveluntarjoaja hyödyntää digitoinnissa sääntöpohjaista tekoälyratkaisua.
    • Palvelutarjoaja tekee lomakkeille esikäsittelyn, eli esimerkiksi avaa kuoret ja poistaa skannauskelvottomat materiaalit, kuten muistitikut.
    • Tämän jälkeen asiakirjat skannataan kuviksi ja tietosisältö luetaan optista merkintunnistusta (OCR) hyödyntäen. Luettujen tietojen tarkistuksessa hyödynnetään koneoppimista. Epävarmoissa tilanteissa ohjelma nostaa tiedon ihmiselle tarkistettavaksi.
    • Lopuksi tiedostot välitetään Verohallinnon verotusjärjestelmään käsiteltäväksi.
  • Hyöty: Sääntöpohjaisen tekoälyratkaisun käyttö nopeuttaa tietojen digitointia ja vähentää tarvittavaa ihmistyötä.
  • Käyttöala: Asiakaspalvelu
  • Lähtötilanne: Vaihteeseen tulee paljon puheluita, jotka käännetään Verokorttien ja Henkilöverotuksen palvelunumeroihin
  • Tekoälyratkaisu: Puhelinoperaattorin kanssa on yhteistyössä toteutettu vaihteeseen puhebotti.
    • Asiakkaan soittaessa vaihteeseen puhebotti kysyy asiakkaan asiaa. Asiakas kuvailee asiansa lyhyesti.
    • Puhebotti ohjaa asiakkaan puhelun asiasanojen perusteella suoraan Verokorttien tai Henkilöverotuksen palvelunumeroihin tai vaihteeseen.
  • Hyöty: Asiakkaan asiointi nopeutuu ja puhelunvälityksen resursseja säästyy, kun puhelu ohjautuu suoraan oikeaan palvelunumeroon.
  • Käyttöala: Asiakaspalvelu
  • Lähtötilanne: Kysyntä chat-palvelulle oli niin suurta, ettei siihen pystytty vastaamaan käytettävissä olevin ihmisvoimin: kaikki asiakaspalvelijat olivat varattuina ja jono useasti täynnä, joten chat-palvelua ei ollut saatavilla. Lisäksi asiakkaat tarvitsevat apua veroasioissa ja OmaVeron käytössä myös palveluajan ulkopuolella.
  • Tekoälyratkaisu: Verohallinnon tekoälyä hyödyntävä chattibotti vastaa helppoihin ja usein kysyttyihin kysymyksiin sekä OmaVerossa että vero.fi:ssä.
    • Chattibotti käyttää luonnollisen kielen ymmärtämisen menetelmiä voidakseen ymmärtää ja vastata asiakkaiden kysymyksiin reaaliajassa.
    • Chattibottialusta on hankittu palveluna, mutta chattirobottia hallitaan itsenäisesti omin voimin. Esimerkiksi chattirobotin antamat vastaukset, chattirobotin opettaminen sekä monitorointi ja seuranta tehdään kokonaan itse.
  • Hyöty: Chattibotin avulla Verohallinto pystyy vastaamaan kysyntään, jota chat-palvelulle on. Lisäksi asiakkaat saavat apua kellonajasta riippumatta esimerkiksi OmaVeron käytössä, jolloin yhä useampi asiakas saa hoidettua asiansa itsenäisesti.
  • Käyttöala: Viestintä
  • Lähtötilanne: Saavutettavuusdirektiivi edellyttää asiakasviestinnässä käytettävien videoiden ja äänitiedostojen tekstittämistä, mikä on käsin tehtynä aikaa vievää ja kallista.
  • Tekoälyratkaisu: Verohallinto käyttää videoiden ja äänitiedostojen tekstittämiseen itse kehittämäänsä tekoälyä hyödyntävää sovellusta.
    • Video tai äänitiedosto ladataan sovellukseen ja sovellus muodostaa niiden perusteella tekstitiedoston, joita voidaan tarpeen mukaan muokata. Tekstitiedosto voidaan liittää takaisin videoon tai tiedostoa voidaan suoraan hyödyntää tekstimuodossa.
    • Tekstin muodostamisessa hyödynnetään eri pilvipalveluja. Sovellus on kehitetty Verohallinnossa ja tarkoitettu ainoastaan Verohallinnon viestinnän käyttöön.
  • Hyöty: Aiemmin tekstitykset on hankittu ulkopuoliselta toimijalta. Tekoälyratkaisun vuosittaiset kustannukset on merkittävästi ostopalvelua matalammat.
  • Käyttöala: Viestintä
  • Lähtötilanne:  Vero.fi-verkkosivustoa kehitetään vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja alan yleistä kehitystä. Sivustolle tarvitaan säännöllisesti uutta kuvitusta, jossa pitää huomioida mm. saavutettavuus ja alueellinen yhdenvertaisuus. Kuvausten järjestäminen on aikaa vievää ja kallista.
  • Tekoälyratkaisu: Verohallinto on yhteistyössä tekoälykuvituksiin erikoistuneen taiteilijan kanssa tuottanut tekoälyllä kuvitusta vero.fi-sivustolle.
    • Kuvat esittävät ympäristöä, joka voisi olla mistä päin Suomea tahansa. Kuvat myös vaihtuvat vuodenaikojen mukaan.
    • Verohallinnolla on kuvitukseen täydet käyttöoikeudet ja mahdollisuus jatkaa itse kuvien jalostamista tekoälyohjelmistoilla.
  • Hyöty: Tekoälykuvitus on Verohallinnolle kustannustehokas ja nopea ratkaisu vero.fi:n kuvatuotantoon.

Tekoälyksi luetaan tässä myös sääntöpohjaiset ratkaisut sekä tilastollisen koneoppimisen menetelmät.

Sivu on viimeksi päivitetty 5.6.2024