Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Verohallinnon tilastoja: Autoverotus vuonna 2023

Vuonna 2023 autoveroa määrättiin noin 159 300 ajoneuvosta yhteensä 382,6 miljoonaa euroa, mikä on 120,6 miljoonaa euroa (-24,0 %) vähemmän kuin vuonna 2022. Autoverotettujen ajoneuvojen määrä kasvoi puolestaan noin 5 500 kappaleella (+3,6 %) vuodesta 2022. Autoveron määrän pienentymistä selittävät erityisesti autojen sähköistyminen sekä polttomoottoriautojen päästötason lasku. Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista henkilö- ja pakettiautoista, moottoripyöristä ja kolmi- tai nelipyöristä, esimerkiksi mönkijöistä.

Autoveron tuotto tuloutetaan kokonaisuudessaan valtiolle. Autovero on suhdanneherkkä vero ja sen tuotto riippuu erityisesti uusien polttomoottoriautojen keskimääräisistä hiilidioksidipäästöistä sekä verotettavien ajoneuvojen määrästä. Lisäksi sähköautojen myyntiosuuden kasvu vaikuttaa autoveron tuottoon, koska täyssähköautoista ei vuoden 2022 alussa voimaan tulleen lakimuutoksen seurauksena enää peritä autoveroa. Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman CO2-päästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.

Käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli vuosina 2021–2022 ruuhkautunutta siten, että se siirsi autoveron maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa.

Suurin osa autoverosta maksuunpantiin bensiinikäyttöisistä henkilöautoista

Autoveroa määrättiin vuonna 2023 noin 159 300 ajoneuvosta yhteensä 382,6 miljoonaa euroa. Autoverotetuista ajoneuvoista suurin osa (86,8 %) oli henkilöautoja.

Kuva 1: Autoverotetut ajoneuvot ajoneuvoluokittain ja käyttövoimittain vuonna 2023

Pinotun palkkikaavion mukaan henkilöautoja autoverotettiin vuonna 2023 yhteensä 138 359  kappaletta. Näistä suurin osa, 45 624 kappaletta, oli bensiinikäyttöisiä. Toiseksi suurin osa, 43 635 kappaletta, oli sähkökäyttöisiä. Lataushybridejä henkilöautoista oli kolmanneksi suurin osa, 36 282 kappaletta. Pakettiautoja autoverotettiin yhteensä 15 059 kappaletta. Näistä 12 995 kappaletta oli dieselkäyttöisiä. Moottoripyöriä autoverotettiin vuonna 2023 yhteensä 5 561 kappaletta ja näistä lähes kaikki olivat bensiinikäyttöisiä. Muihin ajoneuvoluokkiin kuuluvia ajoneuvoja yhteensä 342 kappaletta.

Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus maksuunpannun autoveron kokonaismäärästä oli 45,7 prosenttia (174,9 miljoonaa euroa) ja dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus 16,1 prosenttia (61,6 miljoonaa euroa). Autoverotetuista ajoneuvoista 28,5 prosenttia oli sähkökäyttöisiä, mutta maksuunpannun autoveron määrästä vain 2,4 prosenttia kertyi sähköajoneuvoista. Tätä selittää vuoden 2022 alussa voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan kokonaan sähkö- tai vetykäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista ei makseta autoveroa, jos ne on rekisteröity tai otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen.

Kuva 2: Maksuunpantu autovero ajoneuvoluokittain ja käyttövoimittain vuonna 2023

Pinotun palkkikaavion mukaan henkilöautoista maksuunpantiiin autoveroa vuonna 2023 yhteensä 310,5 miljoonaa euroa. Tästä suurin osa, 174,9 miljoonaa euroa, maksunpantiin bensiinikäyttöisistä henkilöautoista. Toiseksi suurin osa, 62,2 miljoonaa euroa, maksuunpantiin lataushybrideistä. Kolmanneksi suurin osa, 61,6 miljoonaa euroa, maksuunpantiin dieselkäyttöisistä henkilöautoista. Pakettiautoista maksuunpantiin yhteensä 55,2 miljoonaa euroa autoveroa. Tästä 53,5 miljoonaa euroa maksuunpantiin dieselkäyttöisistä pakettiautoista. Moottoripyöristä maksuunpantiin yhteensä 16,3 miljoonaa euroa autoveroa ja muihin ajoneuvoluokkiin kuuluvista ajoneuvoista yhteensä 0,6 miljoonaa euroa.

Autoverotetuista uusista henkilöautoista 53,3 prosenttia sähköautoja tai lataushybridejä

Käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittelyruuhkia purettiin edelleen vuonna 2023, mikä näkyy tilastoilla autoverotettujen uusien ajoneuvojen suhteellisesti pienempänä osuutena verrattuna vuoteen 2021.

Vuonna 2023 verotetuista henkilöautoista 63,5 prosenttia oli uusia. Uusista henkilöautoista 40,3 prosenttia oli vuonna 2023 bensiinikäyttöisiä, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit. Bensiinikäyttöisten osuus uusista henkilöautoista laski vuodesta 2022 13 prosenttiyksiköllä ja vuodesta 2021 18,1 prosenttiyksiköllä. Bensiinikäyttöisistä uusista henkilöautoista autoveroa määrättiin yhteensä 130,8 miljoonaa euroa (65,5 % uusien henkilöautojen autoverosta).

Autoverotetuista uusista henkilöautoista toiseksi suurin osa (33,2 %) oli sähköautoja (vastaava osuus 17,4 % vuonna 2022). Vuoden 2023 lukumäärää kasvattivat erityisesti aiempien vuosien aikana tilatut sähköautot, joita rekisteröitiin toimitusvaikeuksien vuoksi vasta vuonna 2023.

Kolmanneksi suurin osa autoverotetuista uusista henkilöautoista oli vuonna 2023 lataushybridejä (20,1 % uusista henkilöautoista). Niiden osuus säilyi lähes ennallaan vuodesta 2022. Lataushybrideistä määrättiin autoveroa vuonna 2023 yhteensä 35,4 miljoonaa euroa.

Kuva 3: Autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät käyttövoimittain vuosina 2021, 2022 ja 2023

Vuosikohtaisten ympyräkaavioiden mukaan uusista henkilöautoista 40,3 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä vuonna 2023. Vuonna 2021 bensiinikäyttöisten osuus uusista henkilöautoista oli 58,4 prosenttia ja vuonna 2022 53,3 prosenttia. Vuonna 2023 33,2 prosenttia uusista henkilöautoista oli sähkökäyttöisiä. Sähkökäyttöisten vastaava osuus vuonna 2021 oli 9,5 prosenttia ja vuonna 2022 17,4 prosenttia. Vuonna 2023 20,1 prosenttia uusista henkilöautoista oli lataushybridejä. Lataushybridien vastaava osuus vuonna 2021 oli 20,4 ja vuonna 2022 19,9 prosenttia. Uusista henkilöautoista 5,8 prosenttia oli vuonna 2023 dieselkäyttöisiä. Vuonna 2021 dieselkäyttöisten henkilöautojen vastaava osuus oli 10,8 prosenttia ja vuonna 2022 8,6 prosenttia.

Taulukko 1: Autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät käyttövoimittain vuosina 2021, 2022 ja 2023

Taulukossa autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät ja prosenttiosuudet vuosina 2021, 2022 ja 2023
Käyttövoima 2021 (LKM ja osuus) 2022 (LKM ja osuus) 2023 (LKM ja osuus)
Bensiini tai ajon aikana latautuva bensiinihybridi 53 883 (58,4 %) 43 688 (53,3 %) 35 382 (40,2 %)
Lataushybridi 18 821 (20,4 %) 16 324 (19,9 %) 17 658 (20,1 %)
Sähkö 8 734 (9,5 %) 14 215 (17,4 %) 29 205 (33,2 %)
Diesel tai ajon aikana latautuva dieselhybridi 9 987 (10,8 %) 7 079 (8,6 %) 5 107 (5,8 %)
Kaasu 862 (0,9 %) 600 (0,7 %) 477 (0,5 %)

Autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa lataushybridejä

Vuoden 2023 aikana autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa (36,9 %) oli lataushybridejä. Lataushybridien osuus käytetyistä henkilöautoista on noussut vuodesta 2021 14,6 prosenttiyksiköllä. Käytetyistä lataushybrideistä kertyi vuonna 2023 veroa 26,8 miljoonaa euroa (24,2 % käytettyjen henkilöautojen autoverosta)

Aivan kuten uusien henkilöautojen kohdalla, sähköautojen osuus myös autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista kasvoi selvästi vuonna 2023 ja oli 28,6 prosenttia. Käytetyistä sähköautoista kertyi autoveroa 8,9 miljoonaa euroa.

Kolmanneksi eniten verotettiin bensiinikäyttöisiä henkilöautoja, joiden osuus oli 20,3 prosenttia (26,6 % vuonna 2022) käytetyistä henkilöautoista. Näistä autoveroa kertyi 44,1 miljoonaa euroa (39,9 % käytettyjen autojen autoverosta).

Vielä vuonna 2022 suurin osa autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä, mutta vuonna 2023 niiden osuus laski edellisvuodesta peräti 17,7 prosenttiyksiköllä 12,8 prosenttiin. Käytetyistä dieselautoista kertyi autoveroa vuonna 2023 yhteensä 29,2 miljoonaa euroa (26,4 % käytettyjen autojen autoverosta).

Kuva 4: Autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen prosentuaaliset osuudet käyttövoimittain vuosina 2021, 2022 ja 2023

Vuosikohtaisten ympyräkaavioiden mukaan käytetyistä henkilöautoista 36,9 prosenttia oli lataushybridejä vuonna 2023. Vuonna 2021 lataushybridien osuus käytetyistä henkilöautoista oli 22,3 prosenttia ja vuonna 2022 28,5 prosenttia. Vuonna 2023 28,6 prosenttia käytetyistä henkilöautoista oli sähkökäyttöisiä. Sähkökäyttöisten vastaava osuus vuonna 2021 oli 3,2 prosenttia ja vuonna 2022 11,6 prosenttia. Vuonna 2023 20,3 prosenttia käytetyistä henkilöautoista oli bensiinikäyttöisiä. Bensiinikäyttöisten vastaava osuus vuonna 2021 oli 31,8 ja vuonna 2022 26,6 prosenttia. Käytetyistä henkilöautoista 12,8 prosenttia oli vuonna 2023 dieselkäyttöisiä. Vuonna 2021 dieselkäyttöisten henkilöautojen vastaava osuus oli 40,7 prosenttia ja vuonna 2022 30,5 prosenttia.

Taulukko 2: Autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen lukumäärät ja prosenttiosuudet käyttövoimittain vuonna 2021, 2022 ja 2023

Taulukossa autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen lukumäärät ja prosenttiosuudet vuosina 2021, 2022 ja 2023
  2021 (LKM ja osuus) 2022 (LKM ja osuus) 2023 (LKM ja osuus)
Diesel tai ajon aikana latautuva dieselhybridi 9 131 (40,7 %) 15 501 (30,5 %) 6 460 (12,8 %)
Lataushybridi 4 996 (22,3 %) 14 490 (28,5 %) 18 624 (36,9 %)
Bensiini tai ajon aikana latautuva bensiinihybridi 7 137 (31,8 %) 13 523 (26,6 %) 10 242 (20,3 %)
Sähkö 721 (3,2 %) 5 896 (11,6 %) 14 430 (28,6 %)
Kaasu 460 (2,0 %) 1 372 (2,7 %) 733 (1,5 %)

Autoveron mediaani korkein dieselkäyttöisillä henkilöautoilla

Käyttövoimittain tarkasteltuna korkein autoveron mediaani vuonna 2023 oli uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (5 076 euroa) ja toiseksi korkein käytetyillä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (4 272 euroa). Bensiinikäyttöisten uusien henkilöautojen autovero mediaani oli 2 729 euroa ja käytettyjen 2 264 euroa. Uusien lataushybridi-henkilöautojen autoveron mediaani oli puolestaan 1 763 euroa ja käytettyjen 1 228 euroa. Uusien sähköhenkilöautojen autoveron mediaani oli vuonna 2023 0 euroa tapahtuneen lakimuutoksen takia. Käytettyjen sähköhenkilöautojen autoveron mediaani oli 568 euroa.

Kuva 5: Henkilöautojen autoveron mediaani vuonna 2023

Palkkikaavion mukaan henkilöautojen autovero mediaani vuonna 2023 on korkein uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla. Niiden autoveron mediaani on 5 076 euroa. Käytettujen dieselkäyttöisten henkilöautojen mediaani on 4 272 euroa. Uusien bensiinikäyttöisten henkilöautojen autoveron mediaani vuonna 2023 on 2 729 euroa ja käytettyjen bensiinikäyttöisten henkilöautojen 2 264 euroa. Kaasukäyttöisten henkilöautojen autoveron mediaani on 2 564 euroa uusilla henkilöautoilla ja 1 847 euroa käytetyillä henkilöautoilla. Lataushybridien autoveron mediaani vuonna 2023 on 1 763 euroa uusilla henkilöautoilla ja 1 228 euroa käytetyillä henkilöautoilla. Käytettyjen sähköhenkilöautojen autoveron mediaani vuonna 2023 on 568 euroa.

Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-ikä laskenut

Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-ikä laski vuonna 2023 3 vuoteen (vuonna 2022 5 vuotta). Käytettyjen sähköautojen mediaani-ikä oli 2 vuotta (vuonna 2022 3 vuotta) ja lataushybridien 3 vuotta (vuonna 2022 4 vuotta). Sekä käytettyjen bensiini- että dieselkäyttöisten ajoneuvojen mediaani-ikä säilyi ennallaan 6 vuodessa.

Vuonna 2023 lukumääräisesti eniten verotetut ajoneuvomerkit olivat Toyota (12,8 % kaikista verotetuista ajoneuvoista), Volkswagen (10,0 %), Mercedes-Benz (9,1 %), Volvo (8,6 %) ja Tesla (7,2 %), kun mukaan luetaan sekä uudet että käytetyt ajoneuvot.

Yleisimmät autoverotetut sähköajoneuvomerkit olivat puolestaan Tesla (25,3 % kaikista sähköautoista), Volkswagen (11,1 %) sekä Mercedes-Benz (7,4 %). Autoverotetuista Tesloista uusia oli 51,7 prosenttia, sähkö-Volkswageneista 74,8 prosenttia ja sähkö-Mercedes-Benzeistä 62,5 prosenttia. Vuoden 2023 aikana autoverotetuista sähköautoista korostuneen suuri osa on uusia, koska vuonna 2023 autoverotettiin runsaasti sellaisia sähköautoja, jotka oli laitettu tilaukseen jo aiempien vuosien aikana.

Kuva 6: Lukumääräisesti eniten autoverotetut sähköautomerkit vuonna 2023

Palkkikaavio kertoo, minkä merkkisistä sähköautoista tehtiin eniten autoverotuspäätöksiä vuonna 2023. Ajoneuvot on jaoteltu käytettyihin ja uusiin autoihin. Tesloja on eniten, yhteensä 11 498 kappaletta, joista 5 948 kappaletta on uusia ja 5 550 kappaletta käytettyjä. Toiseksi eniten on Volkswageneita, yhteensä 5 053 kappaletta. Näistä uusia on 3 780 kappaletta ja käytettyjä 1 273 kappaletta. Kolmanneksi eniten on Mercedes-Benz-merkkisiä sähköautoja, yhteensä 3 378 kappaletta. Näistä uusia on 2 111 kappaletta ja käytettyjä 1 267 kappaletta. Skodia on 2 821 kappaletta, joista 2 418 kappaletta on uusia. BMW-merkkisiä sähköautoja on yhteensä 2 791 kappaletta, joista 2 078 kappaletta on uusia ja 713 kappaletta käytettyjä. Volvoja on 2 635 kappaletta, joista 2 511 kappaletta on uusia. Audi-merkkisiä sähköautoja on  2 353 kappaletta, joista 1 691 kappaletta on uusia ja 662 kappaletta käytettyjä. Peugeot-merkkisiä sähköautoja on yhteensä 1 855 kappaletta, joista 1 677 kappaletta on uusia. Hyundai-merkkisiä sähköautoja on yhteensä 1 770 kappaletta, joista 1 138 on uusia. Polestar-merkkisiä autoja on  yhteensä 1 759 kappaletta, joista 997 kappaletta on uusia.

Lisätietoja

Vuoden 2023 autoverotilastot on julkaistu Verohallinnon tilastotietokannassa. Julkaistut tilastotiedot perustuvat vuoden 2023 aikana tehtyihin ensiverotuspäätöksiin. Tämä tarkoittaa, että mahdollisia muutosverotuksessa tehtyjä muutoksia tai autoveron palautuksia ei ole tilastotiedoissa otettu huomioon. Lukuja tarkastellessa on hyvä huomioida, että käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli vuosina 2021 ja 2022 ruuhkautunutta niin, että se siirsi autoveron maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja puolestaan vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa. Tilastotietokannan vuoden 2021 autoverotuksen luvuissa ei ole huomioitu tammikuussa 2021 uusista ajoneuvoista muodostettuja autoveropäätöksiä Verohallinnon tietojärjestelmämuutoksesta johtuen.

Sivu on viimeksi päivitetty 13.2.2024