Verohallinnon tilastoja: Autoverotus vuonna 2023
Vuonna 2023 autoveroa määrättiin noin 159 300 ajoneuvosta yhteensä 382,6 miljoonaa euroa, mikä on 120,6 miljoonaa euroa (-24,0 %) vähemmän kuin vuonna 2022. Autoverotettujen ajoneuvojen määrä kasvoi puolestaan noin 5 500 kappaleella (+3,6 %) vuodesta 2022. Autoveron määrän pienentymistä selittävät erityisesti autojen sähköistyminen sekä polttomoottoriautojen päästötason lasku. Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista henkilö- ja pakettiautoista, moottoripyöristä ja kolmi- tai nelipyöristä, esimerkiksi mönkijöistä.
Autoveron tuotto tuloutetaan kokonaisuudessaan valtiolle. Autovero on suhdanneherkkä vero ja sen tuotto riippuu erityisesti uusien polttomoottoriautojen keskimääräisistä hiilidioksidipäästöistä sekä verotettavien ajoneuvojen määrästä. Lisäksi sähköautojen myyntiosuuden kasvu vaikuttaa autoveron tuottoon, koska täyssähköautoista ei vuoden 2022 alussa voimaan tulleen lakimuutoksen seurauksena enää peritä autoveroa. Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman CO2-päästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.
Käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli vuosina 2021–2022 ruuhkautunutta siten, että se siirsi autoveron maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa.
Suurin osa autoverosta maksuunpantiin bensiinikäyttöisistä henkilöautoista
Autoveroa määrättiin vuonna 2023 noin 159 300 ajoneuvosta yhteensä 382,6 miljoonaa euroa. Autoverotetuista ajoneuvoista suurin osa (86,8 %) oli henkilöautoja.
Kuva 1: Autoverotetut ajoneuvot ajoneuvoluokittain ja käyttövoimittain vuonna 2023
Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus maksuunpannun autoveron kokonaismäärästä oli 45,7 prosenttia (174,9 miljoonaa euroa) ja dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus 16,1 prosenttia (61,6 miljoonaa euroa). Autoverotetuista ajoneuvoista 28,5 prosenttia oli sähkökäyttöisiä, mutta maksuunpannun autoveron määrästä vain 2,4 prosenttia kertyi sähköajoneuvoista. Tätä selittää vuoden 2022 alussa voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan kokonaan sähkö- tai vetykäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista ei makseta autoveroa, jos ne on rekisteröity tai otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen.
Kuva 2: Maksuunpantu autovero ajoneuvoluokittain ja käyttövoimittain vuonna 2023
Autoverotetuista uusista henkilöautoista 53,3 prosenttia sähköautoja tai lataushybridejä
Käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittelyruuhkia purettiin edelleen vuonna 2023, mikä näkyy tilastoilla autoverotettujen uusien ajoneuvojen suhteellisesti pienempänä osuutena verrattuna vuoteen 2021.
Vuonna 2023 verotetuista henkilöautoista 63,5 prosenttia oli uusia. Uusista henkilöautoista 40,3 prosenttia oli vuonna 2023 bensiinikäyttöisiä, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit. Bensiinikäyttöisten osuus uusista henkilöautoista laski vuodesta 2022 13 prosenttiyksiköllä ja vuodesta 2021 18,1 prosenttiyksiköllä. Bensiinikäyttöisistä uusista henkilöautoista autoveroa määrättiin yhteensä 130,8 miljoonaa euroa (65,5 % uusien henkilöautojen autoverosta).
Autoverotetuista uusista henkilöautoista toiseksi suurin osa (33,2 %) oli sähköautoja (vastaava osuus 17,4 % vuonna 2022). Vuoden 2023 lukumäärää kasvattivat erityisesti aiempien vuosien aikana tilatut sähköautot, joita rekisteröitiin toimitusvaikeuksien vuoksi vasta vuonna 2023.
Kolmanneksi suurin osa autoverotetuista uusista henkilöautoista oli vuonna 2023 lataushybridejä (20,1 % uusista henkilöautoista). Niiden osuus säilyi lähes ennallaan vuodesta 2022. Lataushybrideistä määrättiin autoveroa vuonna 2023 yhteensä 35,4 miljoonaa euroa.
Kuva 3: Autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät käyttövoimittain vuosina 2021, 2022 ja 2023
Taulukko 1: Autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät käyttövoimittain vuosina 2021, 2022 ja 2023
Käyttövoima | 2021 (LKM ja osuus) | 2022 (LKM ja osuus) | 2023 (LKM ja osuus) |
---|---|---|---|
Bensiini tai ajon aikana latautuva bensiinihybridi | 53 883 (58,4 %) | 43 688 (53,3 %) | 35 382 (40,2 %) |
Lataushybridi | 18 821 (20,4 %) | 16 324 (19,9 %) | 17 658 (20,1 %) |
Sähkö | 8 734 (9,5 %) | 14 215 (17,4 %) | 29 205 (33,2 %) |
Diesel tai ajon aikana latautuva dieselhybridi | 9 987 (10,8 %) | 7 079 (8,6 %) | 5 107 (5,8 %) |
Kaasu | 862 (0,9 %) | 600 (0,7 %) | 477 (0,5 %) |
Autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa lataushybridejä
Vuoden 2023 aikana autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa (36,9 %) oli lataushybridejä. Lataushybridien osuus käytetyistä henkilöautoista on noussut vuodesta 2021 14,6 prosenttiyksiköllä. Käytetyistä lataushybrideistä kertyi vuonna 2023 veroa 26,8 miljoonaa euroa (24,2 % käytettyjen henkilöautojen autoverosta)
Aivan kuten uusien henkilöautojen kohdalla, sähköautojen osuus myös autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista kasvoi selvästi vuonna 2023 ja oli 28,6 prosenttia. Käytetyistä sähköautoista kertyi autoveroa 8,9 miljoonaa euroa.
Kolmanneksi eniten verotettiin bensiinikäyttöisiä henkilöautoja, joiden osuus oli 20,3 prosenttia (26,6 % vuonna 2022) käytetyistä henkilöautoista. Näistä autoveroa kertyi 44,1 miljoonaa euroa (39,9 % käytettyjen autojen autoverosta).
Vielä vuonna 2022 suurin osa autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä, mutta vuonna 2023 niiden osuus laski edellisvuodesta peräti 17,7 prosenttiyksiköllä 12,8 prosenttiin. Käytetyistä dieselautoista kertyi autoveroa vuonna 2023 yhteensä 29,2 miljoonaa euroa (26,4 % käytettyjen autojen autoverosta).
Kuva 4: Autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen prosentuaaliset osuudet käyttövoimittain vuosina 2021, 2022 ja 2023
Taulukko 2: Autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen lukumäärät ja prosenttiosuudet käyttövoimittain vuonna 2021, 2022 ja 2023
2021 (LKM ja osuus) | 2022 (LKM ja osuus) | 2023 (LKM ja osuus) | |
---|---|---|---|
Diesel tai ajon aikana latautuva dieselhybridi | 9 131 (40,7 %) | 15 501 (30,5 %) | 6 460 (12,8 %) |
Lataushybridi | 4 996 (22,3 %) | 14 490 (28,5 %) | 18 624 (36,9 %) |
Bensiini tai ajon aikana latautuva bensiinihybridi | 7 137 (31,8 %) | 13 523 (26,6 %) | 10 242 (20,3 %) |
Sähkö | 721 (3,2 %) | 5 896 (11,6 %) | 14 430 (28,6 %) |
Kaasu | 460 (2,0 %) | 1 372 (2,7 %) | 733 (1,5 %) |
Autoveron mediaani korkein dieselkäyttöisillä henkilöautoilla
Käyttövoimittain tarkasteltuna korkein autoveron mediaani vuonna 2023 oli uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (5 076 euroa) ja toiseksi korkein käytetyillä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (4 272 euroa). Bensiinikäyttöisten uusien henkilöautojen autovero mediaani oli 2 729 euroa ja käytettyjen 2 264 euroa. Uusien lataushybridi-henkilöautojen autoveron mediaani oli puolestaan 1 763 euroa ja käytettyjen 1 228 euroa. Uusien sähköhenkilöautojen autoveron mediaani oli vuonna 2023 0 euroa tapahtuneen lakimuutoksen takia. Käytettyjen sähköhenkilöautojen autoveron mediaani oli 568 euroa.
Kuva 5: Henkilöautojen autoveron mediaani vuonna 2023
Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-ikä laskenut
Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-ikä laski vuonna 2023 3 vuoteen (vuonna 2022 5 vuotta). Käytettyjen sähköautojen mediaani-ikä oli 2 vuotta (vuonna 2022 3 vuotta) ja lataushybridien 3 vuotta (vuonna 2022 4 vuotta). Sekä käytettyjen bensiini- että dieselkäyttöisten ajoneuvojen mediaani-ikä säilyi ennallaan 6 vuodessa.
Vuonna 2023 lukumääräisesti eniten verotetut ajoneuvomerkit olivat Toyota (12,8 % kaikista verotetuista ajoneuvoista), Volkswagen (10,0 %), Mercedes-Benz (9,1 %), Volvo (8,6 %) ja Tesla (7,2 %), kun mukaan luetaan sekä uudet että käytetyt ajoneuvot.
Yleisimmät autoverotetut sähköajoneuvomerkit olivat puolestaan Tesla (25,3 % kaikista sähköautoista), Volkswagen (11,1 %) sekä Mercedes-Benz (7,4 %). Autoverotetuista Tesloista uusia oli 51,7 prosenttia, sähkö-Volkswageneista 74,8 prosenttia ja sähkö-Mercedes-Benzeistä 62,5 prosenttia. Vuoden 2023 aikana autoverotetuista sähköautoista korostuneen suuri osa on uusia, koska vuonna 2023 autoverotettiin runsaasti sellaisia sähköautoja, jotka oli laitettu tilaukseen jo aiempien vuosien aikana.
Kuva 6: Lukumääräisesti eniten autoverotetut sähköautomerkit vuonna 2023
Lisätietoja
Vuoden 2023 autoverotilastot on julkaistu Verohallinnon tilastotietokannassa. Julkaistut tilastotiedot perustuvat vuoden 2023 aikana tehtyihin ensiverotuspäätöksiin. Tämä tarkoittaa, että mahdollisia muutosverotuksessa tehtyjä muutoksia tai autoveron palautuksia ei ole tilastotiedoissa otettu huomioon. Lukuja tarkastellessa on hyvä huomioida, että käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli vuosina 2021 ja 2022 ruuhkautunutta niin, että se siirsi autoveron maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja puolestaan vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa. Tilastotietokannan vuoden 2021 autoverotuksen luvuissa ei ole huomioitu tammikuussa 2021 uusista ajoneuvoista muodostettuja autoveropäätöksiä Verohallinnon tietojärjestelmämuutoksesta johtuen.