Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Statistik från Skatteförvaltningen: Bilbeskattningen år 2024

Bilskatten är en engångsskatt som anknyter till anskaffning av bil och som betalas för person- och paketbilar, motorcyklar och tre- eller fyrhjulingar som registreras eller tas i bruk i Finland för första gången. År 2024 påfördes bilskatt för cirka 134 000 fordon till ett belopp på totalt 298,2 miljoner euro, vilket är 84,4 miljoner euro (-22,1 %) mindre än 2023. Antalet fordon som påfördes bilskatt minskade med cirka 25 000 fordon (−15,8 %) jämfört med år 2023. Det minskade bilskattebeloppet berodde förutom på att färre bilar omfattades av bilbeskattning på att antalet eldrivna bilar ökade, medan utsläppen från bilar med förbränningsmotorer minskade. Förändringen har även sin förklaring i anhopningen i behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade bilar under åren 2021 och 2022, vilket ledde till att cirka 100 miljoner euro i debiteringar av bilskatt senarelades från 2021 till 2022 och cirka 40 miljoner euro senarelades från 2022 till 2023. På år 2024 hade den tidigare anhopningen inte längre någon effekt.

Bilskattens avkastning intäktsförs i sin helhet till staten. Bilskatt är en konjunkturkänslig skatt och dess avkastning är särskilt beroende av de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar och det antal fordon som beskattas. Dessutom påverkar elektrifieringen av bilar bilskatteintäkterna, eftersom bilskatt inte längre tas ut för helt eldrivna bilar till följd av en lagändring som trädde i kraft vid ingången av 2022. Bilskatten beräknas utifrån det beskattningsvärde för ett fordon som baserar sig på fordonets försäljningspris på den finska marknaden. Skatteprocentsatsen bestäms för person- och paketbilar enligt det CO2-utsläpp som biltillverkaren uppgett och för motorcyklar enligt cylindervolymen.

Bild 1: Debiterad bilskatt kalenderåren 2022–2024

Enligt stapeldiagrammet har beloppet av bilskatt som debiterats minskat under åren 2023 och 2024. Det totala beloppet av bilskatt som debiterades år 2022 var 503,3 miljoner euro, år 2023 var beloppet 382,6 miljoner euro och år 2024 var det 298,2 miljoner euro. En av delorsakerna till minskningen är att behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon under åren 2021–2022 var överbelastad, vilket ledde till att cirka 100 miljoner euro i debiteringar av bilskatt senarelades från 2021 till 2022 och cirka 40 miljoner euro i debiteringar senarelades från 2022 till 2023. Under åren 2022–2024 har största delen av bilskatten influtit från bensindrivna fordon, även om bensinhybrider som laddas under körningen räknas med.

Största delen av bilskatten debiterades bensindrivna personbilar

År 2024 påfördes bilskatt för cirka 134 100 fordon till ett belopp på totalt 298,2 miljoner euro. Största delen (87,1 %) av de bilbeskattade fordonen var personbilar

Bild 2: Fordon på vilka det uppburits bilskatt enligt fordonskategori och driftkraft år 2024

Enligt stapeldiagrammet omfattade bilskatten 2024 sammanlagt 116 878 personbilar. Största delen av dem, 39 221, var bensindrivna. Den näst största gruppen, 36 546, var eldrivna. Den tredje största personbilsgruppen var laddhybrider, 32 895 stycken. Bilskatten omfattade sammanlagt 12 773 paketbilar. Största delen av de här var dieseldrivna. År 2024 omfattade bilskatten sammanlagt 4 331 motorcyklar, varav nästan alla var bensindrivna. Sammanlagt 138 fordon som hörde till andra fordonsklasser.

De bensindrivna personbilarnas andel av den totala debiterade bilskatten var 47,7 procent (142,2 miljoner euro) och de dieseldrivna personbilarnas andel 12 procent (35,7 miljoner euro). Sammanlagt 28,3 procent av de fordon som omfattades av bilskatten var eldrivna, men av det debiterade bilskattebeloppet stod de eldrivna fordonen endast för 1,7 procent. Detta berodde att en lagändring trädde i kraft i början av 2022, enligt vilken bilskatt inte skulle betalas på person- och paketbilar som helt drivs med el eller väte, om bilen har registrerats eller tagits i bruk den 1.10.2021 eller senare.

Bild 3: Beskattad bilskatt enligt fordonskategori och driftkraft år 2024

Enligt det staplade stapeldiagrammet påfördes personbilar totalt 236,8 miljoner euro i bilskatt under år 2024. Av detta belopp påfördes största delen, 142,2 miljoner euro, bensindrivna personbilar. Den näst största delen, 52,5 miljoner euro, påfördes laddhybridbilar. Den tredje största delen, 35,7 miljoner euro, påfördes dieseldrivna personbilar. Sammanlagt 48,6 miljoner euro i bilskatt påfördes paketbilar. Av detta belopp påfördes 47,4 miljoner euro dieseldrivna paketbilar. Sammanlagt 12,8 miljoner euro i bilskatt påfördes motorcyklar och sammanlagt 0,2 miljoner euro påfördes fordon i övriga fordonskategorier.

Största delen av de nya personbilarna som påfördes bilskatt är bensindrivna eller bensinhybrider som laddas under körning

Under åren 2021–2022 var behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon överbelastad, anhopningen av deklarationer behandlades under åren 2022 och 2023, vilket avspeglar sig på den relativt ringa andelen nya fordon som påfördes bilskatt under åren 2022–2023. År 2024 påverkades inte längre av den senarelagda behandlingen av deklarationer, men andelen nya fordon låg trots det 64,7 på procent, vilket är nästan samma nivå som året innan. Det här beror på att antalet nya fordon som påfördes bilskatt minskade proportionellt sett mer än antalet begagnade fordon som beskattades. Det här förklaras av den tydliga minskningen av antalet första registreringar av nya personbilar år 2024. År 2024 debiterades sammanlagt 223,7 miljoner euro i bilskatt för nya fordon, vilket är 75 procent av det totala beloppet av bilskatt.

År 2024 var 44,5 procent av de nya personbilarna bensindrivna, om även bensinhybrider som laddas under körning räknas in. Andelen bensindrivna nya personbilar ökade med cirka fyra procentenheter jämfört med 2023.

På bensindrivna nya personbilar påfördes bilskatt till ett belopp av totalt 119,7 miljoner euro (68,7 % procent av bilskatten på nya personbilar).

Den näst största gruppen av de bilbeskattade nya personbilarna (29,3 %) var elbilar (motsvarande andel 2023 var 33,2 %). Andelen nya elbilar minskade under 2023 jämfört med året innan på grund av det föregående årets exceptionellt stora antal elbilar som påfördes bilskatt. Minskningen berodde på bristen på komponenter i bilfabrikerna 2022, vilket ledde till att leveranserna av elbilar fördröjdes och många elbilar som beställdes under 2022 registrerades och beskattades först under 2023.

Den tredje största gruppen av de nya bilbeskattade personbilarna 2024 var laddhybrider (20,5 procent av de nya personbilarna). Andelen laddhybrider har bibehållits nästan oförändrad under fyra års tid. År 2024 påfördes bilskatt på laddhybrider till ett belopp av totalt 31,6 miljoner euro.

Jämfört med år 2021 har den sammanlagda andelen laddhybrider och elbilar av nya personbilar som påförts bilskatt ökat från 29,9 procent till 49,8 procent år 2024. Andelen laddhybrider har ökat med 0,1 procentenheter och andelen elbilar med 19,8 procentenheter. Den sammanlagda andelen bensin- och dieseldrivna personbilar har däremot minskat från 69,2 procent till 49,8 procent under samma tidsperiod. Andelen bensindrivna personbilar har minskat med 13,9 procentenheter och andelen dieseldrivna personbilar med 5,5 procentenheter.

Bild 4: Den procentuella andelen bilbeskattade nya personbilar per drivkraft åren 2021 och 2024

Enligt dessa cirkeldiagram utformade per år utgjorde bensindrivna personbilar 40,3 procent av alla nya personbilar år 2024. År 2021 var andelen bensindrivna personbilar 58,4 procent av alla nya personbilar. År 2024 var 29,3 procent av de nya personbilarna eldrivna. I fråga om eldrivna personbilar var den motsvarande andelen 9,5 procent år 2021. År 2024 utgjorde laddhybrider 20,5 procent av alla nya personbilarna. För laddhybriders del var den motsvarande andelen 20,4 procent år 2021. Av nya personbilar var 5,3 procent dieseldrivna år 2024. År 2021 var den motsvarande andelen dieseldrivna personbilar 10,8 procent.

Tabell 1: Beloppet och den procentuella andelen bilbeskattade nya personbilar per drivkraft åren 2021 och 2024

-
Käyttövoima 2021 (andel) 2024 (andel)
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning 53 883 (58,4 %) 32 780 (44,5 %)
Laddhybrid 18 821 (20,4 %) 15 126 (20,5 %)
El 8 734 (9,5 %) 21 587 (29,3 %)
Diesel eller dieselhybrid som laddas under körning 9 987 (10,8 %) 3896 (5,3 %)
Gas 862 (0,9 %) 129 (0,1 %)

Av de bilbeskattade begagnade personbilarna var största delen laddhybrider

Största delen (41,1 %) av de bilbeskattade begagnade personbilarna 2024 var laddhybrider. Laddhybridernas andel av begagnade personbilar ökade med 4,2 procentenheter jämfört med år 2023. År 2024 uppgick bilskatten på begagnade laddhybrider till ett belopp av 20,9 miljoner euro (33,4 % av bilskatten på begagnade personbilar).

Elbilarnas andel av de begagnade personbilar som omfattades av bilbeskattning ökade klart år 2024 och var 34,6 procent (28,6 % år 2023). Bilskatten på begagnade elbilar uppgick till 5,1 miljoner euro.

Tredje mest beskattades bensindrivna personbilar, vars andel var 14,9 procent (20,3 % under 2023) av begagnade personbilar. Bilskatten på dem uppgick till 22,5 miljoner euro (35,9 % av bilskatten på begagnade bilar).

År 2024 minskade andelen dieseldrivna personbilar till 8,5 procent av alla begagnade personbilar (12,8 procent år 2023). År 2024 uppgick bilskatten på begagnade dieselbilar till ett belopp av totalt 13,5 miljoner euro (21,6 procent av bilskatten på begagnade bilar).

Bild 5: Den procentuella andelen bilbeskattade begagnade personbilar per drivkraft åren 2021 och 2024

Enligt cirkeldiagrammen utformade per år utgjorde laddhybridbilar 41,1 procent av alla begagnade personbilar år 2024. År 2021 var andelen laddhybrider 22,3 procent av alla begagnade personbilar. År 2024 var 34,6 procent av de begagnade personbilarna eldrivna. Den motsvarande andelen eldrivna personbilar var 3,2 procent år 2021. År 2024 utgjorde bensindrivna personbilar 14,9 procent av alla begagnade personbilar. Den motsvarande andelen bensindrivna var 31,8 procent år 2021. Av begagnade personbilar var 8,5 procent dieseldrivna år 2024. Den motsvarande andelen dieseldrivna personbilar var 40,7 procent år 2021.

Tabell 2: Beloppet och den procentuella andelen bilbeskattade begagnade personbilar per drivkraft åren 2021 och 2024

-
  2021 (andel) 2024 (andel)
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning 9 131 (40,7 %) 3 668 (8,5 %)
Laddhybrid 4 996 (22,3 %) 17 769 (41,1 %)
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning 7 137 (31,8 %) 6 441 (14,9 %)
El 721 (3,2 %) 14 959 (34,6 %)
Gas 460 (2,0 %) 374 (0,9 %)

Medelbeloppet på bilskatten högst på dieseldrivna personbilar

Sett till drivkraften var medelbeloppet på bilskatt år 2024 högst på nya dieseldrivna personbilar (5 702 euro) och näst högst (3 679 euro) på begagnade dieseldrivna personbilar. Medelbeloppet på bilskatten på nya bensindrivna personbilar var 3 652 euro och på begagnade personbilar 3 486 euro. På nya elbilar var medelbeloppet på bilskatten på grund av lagändringen 0 euro år 2024. Medelbeloppet på bilskatten på begagnade elbilar var 338 euro.

Bild 6: Medeltalet för bilskatten på personbilar året 2024

Enligt stapeldiagrammet var medelbeloppet på bilskatten på personbilar 2024 högst på nya dieseldrivna personbilar, 5 702 euro. På begagnade dieseldrivna personbilar  var medelbeloppet på bilskatten 3 679 euro. Medelbeloppet på bilskatten på nya bensindrivna personbilar år 2024 var 3 652 euro och på begagnade bensindrivna personbilar 3 486 euro.  Medelbeloppet på bilskatten på gasdrivna personbilar var 2 753 euro på nya bilar och 1 610 euro på begagnade bilar. År 2024 var medelbeloppet på bilskatten på laddhybrider 2 090 euro på nya personbilar och 1 175 euro på begagnade personbilar. Medelbeloppet på bilskatten på begagnade eldrivna personbilar var 338 euro år 2024.

Medianåldern för begagnade fordon som påfördes bilskatt har bibehållits

Medianåldern för begagnade fordon som omfattades av bilbeskattning år 2024 har bibehållits den samma som år 2023. Medianåldern för begagnade elbilar var 2 år och för laddhybrider 3 år. Medianåldern för både begagnade bensin- och dieseldrivna fordon var 6 år.

År 2024 var de kvantitativt sett mest beskattade bilmärkena Toyota (12,5 procent av alla beskattade fordon), Volvo (10,9 procent), Volkswagen (9,5 procent), Mercedes-Benz (8,1 procent), Skoda (6,8 procent), BMW (6,4 procent) och Tesla (5,7 procent), då både nya och begagnade fordon räknas in.

Bild 7: De allmännaste bilbeskattade bilmärkena år 2024

Stapeldiagrammet berättar om vilka bilsmärken det fattades flest bilbeskattningsbeslut år 2024. Fordonen är indelade enligt drivkraft. Av de fordon som påfördes bilskatt var de flesta av märket Toyota. Totalt beskattades 16 780 fordon av märket Toyota, varav 13 083 var bensindrivna fordon. Näst flest bilar som påfördes bilskatt var av märket Volvo, 14 573. Största delen av dessa, 8 709, var laddhybrider och den näst största delen, 4 240, var elbilar. Det tredje största andelen var fordon av märket Volkswagen, sammanlagt 12 734, varav största delen var elbilar, 4 247, och den näst största delen var dieseldrivna, 2 934. Av de fordon som påfördes bilskatt var 10 910 av märket Mercedes-Benz. Största delen av dem, 3 945, var laddhybrider. Sammanlagt påfördes 9 118 fordon av märket Skoda av bilskatt. Största delen av dem, 3 405, var bensindrivna. Av de fordon som påfördes bilskatt var 8 520 av märket BMW. Största delen av dem, 4 642, var bensindrivna. Sammanlagt påfördes 7 680 elfordon av märket Tesla av bilskatt.  Av märket Kia påfördes 7 300 fordon av bilskatt. Största delen av dem, 3 476, var bensindrivna. Märket Ford hade 7 275 av de fordon som påfördes bilskatt. Största delen av dem, 4 382, var dieseldrivna. Sammanlagt påfördes 4 836 fordon av märket Audi av bilskatt. Största delen av dem, 2 454, var elbilar.

Sett till antalet var Tesla (20,3 procent procent av alla elbilar), Volkswagen (11,2 procent) och Volvo(11,2 procent) de elfordonsmärken som beskattades mest. Andelarna nya bilbeskattade elbilar var följande: Tesla 48,7 procent, Volkswagen 63,9 procent och Volvo 92,4 procent.

Lisätietoja

Bilskattestatistiken för 2024 har publicerats i Skatteförvaltningens Skatteförvaltningens statistikdatabas. De statistikuppgifter som nu publiceras baserar sig på de beslut om första beskattning som fattats under år 2024. Detta innebär att eventuella ändringar i ändringsbeskattningen eller återbäringar av bilskatten inte beaktats i statistikuppgifterna. När man tittar på siffrorna är det bra att notera att behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon var så överbelastad 2021 och 2022 att cirka 100 miljoner euro av debiteringarna av bilskatt sköts upp från 2021 till 2022 och cirka 40 miljoner euro av debiteringarna sköts upp från 2022 till 2023.



Olet jo vastannut kyselyyn "Palautekysely verkkosivuilla", kiitos vastauksestasi!
Vänligen svara på obligatoriska frågorna märkade med en asterisk
Vänligen kontrollera textinmatning
Sidan har senast uppdaterats 12.2.2025