Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Statistik från Skatteförvaltningen: Bilbeskattningen år 2023

År 2023 påfördes bilskatt för cirka 159 300 fordon till ett belopp på totalt 382,6 miljoner euro, vilket är 120,6 miljoner euro (-24,0 %) mindre än 2022. Antalet fordon som omfattades av bilskatt ökade i sin tur med cirka 5 500 (+3,6 %) från 2022. Det minskade bilskattebeloppet berodde i synnerhet på att antalet eldrivna bilar ökade medan utsläppen från bilar med förbränningsmotorer minskade. Bilskatten är en engångsskatt som anknyter till anskaffning av bil och som betalas för person- och paketbilar, motorcyklar och tre- eller fyrhjulingar som registreras eller tas i bruk i Finland för första gången.

Bilskattens avkastning intäktsförs i sin helhet till staten. Bilskatt är en konjunkturkänslig skatt och dess avkastning är särskilt beroende av de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar och det antal fordon som beskattas. Dessutom påverkar elektrifieringen av bilar bilskatteintäkterna, eftersom bilskatt inte längre tas ut för helt eldrivna bilar till följd av en lagändring som trädde i kraft vid ingången av 2022. Bilskatten beräknas utifrån det beskattningsvärde för ett fordon som baserar sig på fordonets försäljningspris på den finska marknaden. Skatteprocentsatsen bestäms för person- och paketbilar enligt det CO2-utsläpp som biltillverkaren uppgett och för motorcyklar enligt cylindervolymen.

Under 2021 och 2022 var behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon överbelastad så att cirka 100 miljoner euro av debiteringarna av bilskatt sköts upp från 2021 till 2022 och cirka 40 miljoner euro av debiteringarna sköts upp från 2022 till 2023.

Största delen av bilskatten debiterades bensindrivna personbilar

År 2023 påfördes bilskatt för cirka 159 300 fordon till ett belopp på totalt 382,6 miljoner euro. Största delen (86,8 %) av de bilbeskattade fordonen var personbilar

Bild 1: Fordon på vilka det uppburits bilskatt enligt fordonskategori och driftkraft år 2023

Enligt stapeldiagrammet omfattade bilskatten 2023 sammanlagt 138 359 personbilar. Största delen av dem, 45 624, var bensindrivna. Den näst största gruppen, 43 635, var eldrivna. Den tredje största personbilsgruppen var laddhybrider, 36 282 stycken. Bilskatten omfattade sammanlagt 15 059 paketbilar. Av dem var 12 995 dieseldrivna. År 2023 omfattade bilskatten sammanlagt 5 561 motorcyklar, varav nästan alla var bensindrivna. Sammanlagt 342 fordon som hörde till andra fordonsklasser.

De bensindrivna personbilarnas andel av den totala debiterade bilskatten var 45,7 procent (174,9 miljoner euro) och de dieseldrivna personbilarnas andel 16,1 procent (61,6 miljoner euro). Sammanlagt 28,5 procent av de fordon som omfattades av bilskatten var eldrivna, men av det debiterade bilskattebeloppet stod de eldrivna fordonen endast för 2,4 procent. Detta berodde att en lagändring trädde i kraft i början av 2022, enligt vilken bilskatt inte skulle betalas på person- och paketbilar som helt drivs med el eller väte, om bilen har registrerats eller tagits i bruk den 1.10.2021 eller senare.

Bild 2: Beskattad bilskatt enligt fordonskategori och driftkraft år 2023

Enligt det staplade stapeldiagrammet påfördes personbilar totalt 310,5 miljoner euro i bilskatt under år 2023. Av detta belopp påfördes största delen, 174,9 miljoner euro, bensindrivna personbilar. Den näst största delen, 62,2 miljoner euro, påfördes laddhybridbilar. Den tredje största delen, 61,6 miljoner euro, påfördes dieseldrivna personbilar. Sammanlagt 55,2 miljoner euro i bilskatt påfördes paketbilar. Av detta belopp påfördes 53,5 miljoner euro dieseldrivna paketbilar. Sammanlagt 16,3 miljoner euro i bilskatt påfördes motorcyklar och sammanlagt 0,6 miljoner euro påfördes fordon i övriga fordonskategorier.

Sammanlagt 53,3 procent av de bilbeskattade nya personbilarna var elbilar eller laddhybrider

Den överbelastade behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon åtgärdades 2023, vilket framgår av statistiken som en relativt sett mindre andel bilbeskattade nya fordon jämfört med 2021.

Av de personbilar som beskattades 2023 var 63,5 procent nya. Är 2023 var 40,3 procent av de nya personbilarna bensindrivna, om även bensinhybrider som laddas under körning räknas in.

De bensindrivna bilarnas andel av nya personbilar sjönk från 2022 med 13 procentenheter och från 2021 med 18,1 procentenheterPå bensindrivna nya personbilar påfördes bilskatt till ett belopp av totalt 130,8 miljoner euro (65,5 % procent av bilskatten på nya personbilar).

Den näst största gruppen av de bilbeskattade nya personbilarna (33,2 %) var elbilar (motsvarande andel 2022 var 17,4 %). Antalet ökade 2023 i synnerhet på grund av elbilar som beställts under tidigare år men som på grund av leveransproblem registrerades först 2023.

Den tredje största gruppen av de nya bilbeskattade personbilarna 2023 var laddhybrider (20,1 procent av de nya personbilarna). Deras andel var så gott som oförändrad jämfört med 2022. År 2023 påfördes bilskatt på laddhybrider till ett belopp av totalt 35,4 miljoner euro.

Bild 3: Den procentuella andelen bilbeskattade nya personbilar per drivkraft åren 2021-2023

Enligt dessa cirkeldiagram utformade per år utgjorde bensindrivna personbilar 40,3 procent av alla nya personbilar år 2023. År 2021 var andelen bensindrivna personbilar 58,4 procent av alla nya personbilar och 53,3 procent år 2022. År 2023 var 33,2 procent av de nya personbilarna eldrivna. I fråga om eldrivna personbilar var den motsvarande andelen 9,5 procent år 2021 och 17,4 procent år 2022. År 2023 utgjorde laddhybrider 20,1 procent av alla nya personbilarna. För laddhybriders del var den motsvarande andelen 20,4 procent år 2021 och 19,9 procent år 2022. Av nya personbilar var 5,8 procent dieseldrivna år 2023. År 2021 var den motsvarande andelen dieseldrivna personbilar 10,8 procent och 8,6 procent år 2022.

Tabell 1: Beloppet och den procentuella andelen bilbeskattade nya personbilar per drivkraft åren 2021-2023

-
Drivkraft 2021 (andel) 2022 (andel) 2023 (andel)
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning 53 883 (58,4 %) 43 688 (53,3 %) 35 382 (40,2 %)
Laddhybrid 18 821 (20,4 %) 16 324 (19,9 %) 17 658 (20,1 %)
El 8 734 (9,5 %) 14 215 (17,4 %) 29 205 (33,2 %)
Diesel eller dieselhybrid som laddas under körning 9 987 (10,8 %) 7 079 (8,6 %) 5 107 (5,8 %)
Gas 862 (0,9 %) 600 (0,7 %) 477 (0,5 %)

Av de bilbeskattade begagnade personbilarna var största delen laddhybrider

Största delen (36,9 %) av de bilbeskattade begagnade personbilarna 2023 var laddhybrider. Laddhybridernas andel av begagnade personbilar har sedan 2021 ökat med 14,6 procentenheter. År 2023 uppgick bilskatten på begagnade laddhybrider till ett belopp av 26,8 miljoner euro (24,2 % av bilskatten på begagnade personbilar).

Precis som för nya personbilar ökade elbilarnas andel av de bilbeskattade begagnade personbilarna betydligt 2023 och uppgick till 28,6 procent. Bilskatten på begagnade elbilar uppgick till 8,9 miljoner euro.

Tredje mest beskattades bensindrivna personbilar, vars andel var 20,3 procent (26,6 % under 2022) av begagnade personbilar. Bilskatten på dem uppgick till 44,1 miljoner euro (39,9 % av bilskatten på begagnade bilar).

Ännu 2022 var största delen av de bilbeskattade begagnade personbilarna dieseldrivna, men 2023 sjönk deras andel från året innan med hela 17,7 procentenheter till 12,8 procent. År 2023 uppgick bilskatten på begagnade dieselbilar till ett belopp av totalt 29,2 miljoner euro (26,4 procent av bilskatten på begagnade bilar).

Bild 4: Den procentuella andelen bilbeskattade begagnade personbilar per drivkraft åren 2022 och 2023

Enligt cirkeldiagrammen utformade per år utgjorde laddhybridbilar 36,9 procent av alla begagnade personbilar år 2023. År 2021 var andelen laddhybrider 22,3 procent av alla begagnade personbilar och 28,5 procent år 2022. År 2023 var 28,6 procent av de begagnade personbilarna eldrivna. Den motsvarande andelen eldrivna personbilar var 3,2 procent år 2021 och 11,6 procent år 2022. År 2023 utgjorde bensindrivna personbilar 20,3 procent av alla begagnade personbilar. Den motsvarande andelen bensindrivna var 31,8 procent år 2021 och 26,6 procent år 2022. Av begagnade personbilar var 12,8 procent dieseldrivna år 2023. Den motsvarande andelen dieseldrivna personbilar var 40,7 procent år 2021 och 30,5 procent år 2022.

Tabell 2: Beloppet och den procentuella andelen bilbeskattade begagnade personbilar per drivkraft åren 2022 och 2023

-
  2021 (andel) 2022 (andel) 2023 (andel)
Diesel eller dieselhybrid som laddas under körning 9 131 (40,7 %) 15 501 (30,5 %) 6 460 (12,8 %)
Laddhybrid 4 996 (22,3 %) 14 490 (28,5 %) 18 624 (36,9 %)
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning 7 137 (31,8 %) 13 523 (26,6 %) 10 242 (20,3 %)
El 721 (3,2 %) 5 896 (11,6 %) 14 430 (28,6 %)
Gas 460 (2,0 %) 1 372 (2,7 %) 733 (1,5 %)

Nya dieseldrivna personpilar har det högsta medianbeloppet för bilskatten

Sett till drivkraften hade nya dieseldrivna personbilar under 2023 det högsta medianbeloppet för bilskatten (5 076 euro) och dieseldrivna personbilar det näst högsta (4 272 euro). Medianen för bilskatten på nya bensindrivna personbilar var 2 729 euro och för begagnade personbilar 2 264 euro. Medianen för bilskatten på nya personbilar med laddhybridteknik var i sin tur 1 763 euro och för begagnade 1 228 euro. Medianbeloppet för bilskatten på nya elbilar var noll euro under 2023 på grund av lagändringen. Medianen för bilskatten på begagnade eldrivna personbilar var 568 euro.

Bild 5: Medianen för bilskatten på personbilar året 2023

Enligt stapeldiagrammet var medianen för bilskatten på personbilar 2023 högst för nya dieseldrivna personbilar. Medianen för bilskatten på dem var 5 076 euro. Medianen för begagnade dieseldrivna personbilar var 4 272 euro. Medianen för bilskatten på nya bensindrivna personbilar 2023 var 2 729 euro och för begagnade bensindrivna personbilar 2 264 euro. Medianen för bilskatten på gasdrivna personbilar var 2 564 euro för nya bilar och 1 847 euro för begagnade bilar. Medianen för bilskatten på laddhybrider var 1 763 euro för nya personbilar och 1 228 euro för begagnade personbilar. Medianen för bilskatten på begagnade eldrivna personbilar var 568 euro 2023.

Medianåldern för bilbeskattade begagnade fordon har sjunkit

Medianåldern för bilbeskattade begagnade fordon sjönk 2023 till 3 år (5 år 2022). Medianåldern för begagnade elbilar var 2 år (3 år 2022) och för laddhybrider 3 år (4 år 2022). Medianåldern för både begagnade bensin- och dieseldrivna fordon var oförändrad och uppgick till 6 år.

År 2023 var de kvantitativt sett mest beskattade bilmärkena Toyota (13,0 procent av alla beskattade fordon), Volkswagen (10,0 procent), Mercedes-Benz (9,1 procent), Volvo (8,6 procent) och Tesla (7,2 procent), då både nya och begagnade fordon räknas in.

Sett till antalet var Tesla (25,3 procent procent av alla elbilar), Volkswagen (11,1 procent) och Mercedes-Benz (7,4 procent) de elfordonsmärken som beskattades mest. Andelarna för nya bilbeskattade elbilar var följande: Tesla 51,7 procent, Volkswagen 74,8 procent och Mercedes-Benz 62,5 procent. En oproportionerligt stor andel av de bilbeskattade elbilarna under 2023 var nya, eftersom bilbeskattningen omfattade en hel del elbilar som beställts under tidigare år.

Bild 6: De allmännaste bilbeskattade elbilmärkena år 2023

Stapeldiagrammet berättar om vilka elbilsmärken det fattades flest bilbeskattningsbeslut år 2023. Fordonen är indelade i begagnade och nya bilar. Det finns mest Teslor, sammanlagt 11 498 bilar av vilka 5 948 är nya och 5 550 begagnade. Näst mest finns det elbilar av märket Wolkswagen, totalt 5 053 bilar. Av dessa är 3 780 nya och 1 273 begagnade. Tredje mest finns det elbilar av märket Mercedes-Benz, totalt 3 378 bilar. Av dessa är 2 111 nya och 1 267 begagnade. Det finns 2 821 Skoda-elbilar av vilka 2 418 är nya. Av märket BMW finns det sammanlagt 2 791 elbilar av vilka 2 078 är nya och 713 begagnade. Det finns 2 635 Volvon av vilka 2 511 är nya. Av märket Audi finns det 2 353 elbilar av vilka 1 691 är nya och 662 begagnade. Totalt 1 855 elbilar är av märket Peugeot och av dessa är 1 677 är nya. Det finns totalt 1 770 elbilar av märket Hyundai och av dessa är 1 138 är nya. Av märket Polestar finns det totalt 1 759 av vilka 997 bilar är nya.

Ytterligare information

Bilskattestatistiken för 2023 har publicerats i Skatteförvaltningens statistikdatabas. De statistikuppgifter som nu publiceras baserar sig på de beslut om första beskattning som fattats under år 2023Detta innebär att eventuella ändringar i ändringsbeskattningen eller återbäringar av bilskatten inte beaktats i statistikuppgifterna. När man tittar på siffrorna är det bra att notera att behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon var så överbelastad 2021 och 2022 att cirka 100 miljoner euro av debiteringarna av bilskatt sköts upp från 2021 till 2022 och cirka 40 miljoner euro av debiteringarna sköts upp från 2022 till 2023. I statistiken för 2021 beaktades dessutom inte de bilskattebeslut om nya fordon som fattades i januari 2021 på grund av en ändring av Skatteförvaltningens datasystem.

Sidan har senast uppdaterats 11.7.2024