Statistik från Skatteförvaltningen: Bilbeskattningen år 2022
År 2022 påfördes bilskatt för cirka 153 800 fordon till ett belopp på totalt 503,2 miljoner euro. Bilskatten är en engångsskatt som anknyter till anskaffning av bil och som betalas för person- och paketbilar, motorcyklar och tre- eller fyrhjulingar som registreras eller tas i bruk i Finland för första gången. Under 2021 och 2022 var behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon överbelastad så att cirka 100 miljoner euro av debiteringarna av bilskatt sköts upp från 2021 till 2022 och cirka 60 miljoner euro av debiteringarna sköts upp från 2022 till 2023.
Bilskattens avkastning intäktsförs i sin helhet till staten. Bilskatt är en konjunkturkänslig skatt och dess avkastning är särskilt beroende av de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar och det antal fordon som beskattas. Dessutom påverkar elektrifieringen av bilar bilskatteintäkterna, eftersom bilskatt inte längre tas ut för helt eldrivna bilar till följd av en lagändring som trädde i kraft vid ingången av 2022. Bilskatten beräknas utifrån det beskattningsvärde för ett fordon som baserar sig på fordonets försäljningspris på den finska marknaden. Skatteprocentsatsen bestäms för person- och paketbilar enligt det CO2-utsläpp som biltillverkaren uppgett och för motorcyklar enligt cylindervolymen.
Bilbeskattning av personbilar enligt drivkraft
Största delen (86,3 %) av de bilbeskattade fordonen var personbilar år 2022. För personbilar påfördes bilskatt till ett totalt belopp på 431,5 miljoner euro, vilket är 85,8 % av det totala beloppet på den bilskatt som påfördes år 2022.
Bild 1: Fordon på vilka det uppburits bilskatt enligt fordonskategori och driftkraft år 2022
Den överbelastade behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon åtgärdades 2022, vilket framgår av statistiken som en relativt sett mindre andel bilbeskattade nya fordon jämfört med 2021. Av de personbilar som beskattades 2022 var 61,7 procent nya. År 2022 var drygt hälften (53,3 procent) av de nya personbilarna bensindrivna, om även bensinhybrider som laddas under körning räknas in. Deras andel av de bilbeskattade nya personbilarna sjönk med 5,1 procentenheter jämfört med 2021. På bensindrivna nya personbilar påfördes bilskatt till ett belopp av totalt 164,5 miljoner euro (65,6 procent av bilskatten på nya personbilar).
Sett till antalet beskattades 2022 näst mest nya laddhybrider, som utgjorde 19,9 procent av de bilbeskattade nya personbilarna (20,4 procent under 2021). På dessa påfördes bilskatt till ett belopp av 33,6 miljoner euro (13,4 procent av bilskatten på nya personbilar). För det tredje var den största delen av de nya bilbeskattade bilarna 2022 elbilar (17,4 procent av de nya personbilarna). Deras andel ökade med hela 7,9 procentenheter på ett år.
Tabell 1: Den procentuella andelen bilbeskattade nya personbilar per drivkraft åren 2021 och 2022
2021 (antal och andel) | 2022 (antal och andel) | |
---|---|---|
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning | 53 883 (58,4 %) | 43 688 (53,3 %) |
Laddhybrid | 18 821 (20,4 %) | 16 324 (19,9 %) |
Elström | 8 734 (9,5 %) | 14 215 (17,4 %) |
Diesel eller dieselhybrid som laddas under körning | 9 987 (10,8 %) | 7 079 (8,6 %) |
Gas | 862 (0,9 %) | 600 (0,7 %) |
Under 2022 var merparten (30,5 procent) av de begagnade bilbeskattade personbilarna dieseldrivna, om dieselhybrider som laddas under körning också räknas in. Bland begagnade personbilar var andelen dieseldrivna bilar fortfarande betydligt större än bland nya personbilar, trots att andelen dieseldrivna personbilar minskade med hela 10,2 procentenheter jämfört med 2021. År 2022 uppgick bilskatten på begagnade dieselbilar till ett belopp av totalt 80,6 miljoner euro (44,6 procent av bilskatten på begagnade bilar).
År 2022 utgjorde laddhybrider den näst största delen av de begagnade bilbeskattade personbilarna. Deras andel steg med 6,2 procentenheter till 28,5 procent jämfört med 2021. Skatten på begagnade laddhybrider uppgick till 26,5 miljoner euro (14,6 procent av bilskatten på begagnade bilar). Tredje mest beskattades bensindrivna begagnade personbilar, vars andel var 26,6 procent (31,8 procent under 2021). Bilskatten på bensindrivna begagnade personbilar uppgick till 63,7 miljoner euro (35,3 procent av bilskatten på begagnade bilar)
Precis som för nya personbilar ökade elbilarnas andel av de bilbeskattade begagnade personbilarna betydligt och var 11,6 procent under 2022 (3,2 procent under 2021).
Tabell 2: Den procentuella andelen bilbeskattade begagnade personbilar per drivkraft åren 2021 och 2022
2021 (antal och andel) | 2022 (antal och andel) | |
---|---|---|
Diesel eller dieselhybrid som laddas under körning | 9 131 (40,7 %) | 15 501 (30,5 %) |
Laddhybrid | 4 996 (22,3 %) | 14 490 (28,5 %) |
Bensin eller bensinhybrid som laddas under körning | 7 137 (31,8 %) | 13 523 (26,6 %) |
Elström | 721 (3,2 %) | 5 896 (11,6 %) |
Gas | 460 (2,0 %) | 1 372 (2,7 %) |
På nya och begagnade elfordon påfördes bilskatt till ett belopp av totalt 7,8 miljoner euro, varav 6,9 miljoner euro utgjordes av skatt på begagnade personbilar och 900 000 euro av skatt på nya personbilar. Vid ingången av 2022 trädde en lagändring i kraft, vilket innebär att bilskatt inte behöver betalas på person- och skåpbilar som helt drivs med el eller väte, om bilen har tagits i bruk den 1 oktober 2021 eller senare. För 2022 statistikfördes även bilskatt på eldrivna person- och skåpbilar som hade registrerats eller tagits i bruk före ingången av oktober 2021, men för vilka bilskattebeslutet fattades först under 2022.
Sett till drivkraften hade nya dieseldrivna personbilar under 2022 det högsta medianbeloppet för bilskatten (6 238 euro) och dieseldrivna personbilar det näst högsta (4 613 euro). Medianbeloppet för bilskatten på bensindrivna nya och begagnade personbilar låg nära varandra, på 2 600–2 700 euro. Medianbeloppet för bilskatten på nya laddhybrider och begagnade laddhybrider var i sin tur cirka 1 800 euro respektive 1 455 euro. Medianbeloppet för bilskatten på elbilar var noll euro under 2022 på grund av lagändringen.
Bild 2: Medianen för bilskatten på personbilar året 2022
Fordonens ålders- och märkesfördelning
Medianåldern för begagnade fordon var 5 år. Medianåldern för elbilar var 3 år och för laddhybrider 4 år. Medianåldern för begagnade dieseldrivna fordon var 6 år och för bensindrivna fordon 6 år.
År 2022 var de kvantitativt sett mest beskattade bilmärkena Toyota (13,0 % av alla beskattade fordon), Mercedes-Benz (10,3 %), Volvo (9,8 %) och Volkswagen (9,7 %), då både nya och begagnade fordon räknas in.
Sett till antalet var Tesla (19,2 procent av alla elbilar), Volkswagen (11,8 procent) och Nissan (7,0 procent) de elfordonsmärken som beskattades mest. Andelarna nya bilbeskattade elbilar var följande: Tesla 37,7 procent, Volkswagen 75,2 procent och Nissan 65,2 procent. Av de bilbeskattade Volvo-elbilarna var hela 99,8 procent nya under 2022.
Bild 3: De elbilmärken som beskattades mest med bilskatt år 2022
Ytterligare information
Bilskattestatistiken för 2022 har publicerats i Skatteförvaltningens statistikdatabas. De statistikuppgifter som nu publiceras baserar sig på de beslut om första beskattning som fattats under år 2022. Detta innebär att eventuella ändringar i ändringsbeskattningen eller återbäringar av bilskatten inte beaktats i statistikuppgifterna. När man tittar på siffrorna är det bra att notera att behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon var så överbelastad 2021 och 2022 att cirka 100 miljoner euro av debiteringarna av bilskatt sköts upp från 2021 till 2022 och cirka 60 miljoner euro av debiteringarna sköts upp från 2022 till 2023. I statistiken för 2021 beaktades dessutom inte de bilskattebeslut om nya fordon som fattades i januari 2021 på grund av en ändring av Skatteförvaltningens datasystem.