Nya egenskaper i inkomstregistret: e-tjänsten varnar för att sessionen avbryts, tjänsteproducenterna kan beställa avstämningsdata för betalarens räkning

29.12.2023

I fortsättningen meddelar inkomstregistrets e-tjänst i förväg att sessionen avbryts.

Du loggas automatiskt ut ur tjänsten om du inte på 30 minuter går från en sida till en annan via sidomenyn i tjänsten.

En notis om automatisk utloggning visas 10 minuter innan sessionen avbryts. Om du klickar på ”Fortsätt i tjänsten” i notisen, kan du fortsätta använda tjänsten och behöver inte logga in på nytt.

Beställ materialet 312 för en annan organisations räkning

Du kan nu befullmäktiga till exempel en bokföringsbyrå att för din räkning beställa och hämta avstämningsdata som gäller betalaren ”312 Sammandrag över betalarens löneuppgifter”.

För materialet behöver bokföringsbyrån eller en annan tjänsteproducent den separata fullmakten: ”Beställning och hämtning av material relaterat till betalarens löneuppgifter”.

Fullmakten kan ges enbart till ett företag eller en organisation. Ge fullmakten i tjänsten Fullmakter i Suomi.fi.

Med denna fullmakt kan en annan organisation för din räkning beställa och hämta materialet 312 (engångsbeställning) eller 313 (stående beställning) via gränssnittet. Fullmakten ger rätt att uträtta ärenden enbart i det tekniska gränssnittet. Därtill behöver den befullmäktigade organisationen ett SFTP-gränssnitt och ett certifikat.

Bekanta dig med våra anvisningar:

Så här ger du Suomi.fi-fullmakt att uträtta inkomstregisterärenden

Betalares rapporter och material

Läs mer om inkomstregistrets gränssnitt

Bekanta dig också med andra ändringar i rapporterna:

Du kan beställa en separat rapport om frånvarouppgifter

Du kan välja språket i betalarens rapport eller inkomstregisterutdraget

Sidan har senast uppdaterats 29.12.2023