Ändringar i kundtjänsten: snart kan du uträtta ärenden i telefontjänsten som identifierad, chattjänsten upphör vid årsskiftet
6.11.2024Onsdagen 13.11 tar vi i bruk en ny egenskap i inkomstregistrets e-tjänst, med hjälp av vilken vår kundtjänst kan identifiera dig när du uträttar ärenden i telefontjänsten.
Syftet med den nya egenskapen är att hjälpa i situationer där uträttandet av ärenden per telefon kräver att identiteten bekräftas. Du kan även i fortsättningen ringa vår telefontjänst utan att identifiera dig.
Om ditt ärende kräver identifiering skickar tjänstemannen en begäran om identifiering till dig i e-tjänsten under samtalet. Du ser begäran genom att logga in i e-tjänsten och välja "Identifiera dig för telefontjänsten" på tjänstens startsida efter inloggningen.
Läs upp identifieringskoden som syns på identifieringssidan för tjänstemannen, varvid tjänstemannen kan bekräfta din identifiering.
Koden gäller i fem minuter. Du kan också alltid avslå begäran om du anser att den är obefogad.
Identifieringen görs alltid under samtalet. Det är inte möjligt att identifiera sig på förhand. Begäran om identifiering kan endast skickas till en person som har en finländsk personbeteckning.
Kundtjänstens kontaktuppgifter
Vår chattjänst upphör vid årsskiftet
Chattjänsten på finska och på engelska på inkomstregistrets webbplats upphör 31.12.2024.
I fortsättningen får du allmän rådgivning via anvisningarna på vår webbplats. Vid behov kan du också ringa vår kundtjänst.
Att slopa chattjänsten är en del av våra åtgärder för att uppnå de sparmål som ställts upp för inkomstregistret.
Bekanta dig med våra anvisningar för anmälan: