Materialtyper
I e-tjänsten används materialtyp som gemensam benämning för rapporter och material. I förteckningen över material som beställs ser du endast de materialtyper som du har rätt att beställa på basis av din kontaktroll.
- Rapporterna är sammandrag i pdf- eller csv-format. Om du vill behandla uppgifterna i ett kalkylprogram (till exempel Excel), beställ en rapport i csv-format.
- Material är uppgifter i xml-format som skickas via ett tekniskt gränssnitt. Du kan beställa material endast om din organisation använder SFTP-gränssnittet.
Rapporten eller materialet bildas utgående från den beställning som du gjort. Den beskriver situationen vid den tidpunkt då rapporten eller materialet bildades.
Nya eller korrigerade anmälningar syns inte genast i rapportdatabasen, utan uppgifterna i databasen uppdateras vanligtvis varje heltimme.
Betalarens rapporter och material
Om din organisation har anmält uppgifterna till inkomstregistret med underorganisationens identifierare, kan du avgränsa beställningen genom att ange identifieraren för betalarens underorganisation.
Du kan ladda ner de rapporter som du beställt på sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten. Om du beställt ett material, hämta det från din organisations SFTP-mapp.
Rapporter om löneuppgifter
Se anvisningen om vilka uppgifter lönerapporterna innehåller:
Rapporten 600 innehåller:
- antal anmälningar
- summauppgifter i anmälningar om löneuppgifter såsom
- prestationer totalt
- inkomster som ligger till grund för olika försäkringspremier
- förskottsinnehållningar
- ogrundade förmåner och återkrav
- summauppgifter i arbetsgivarens separata anmälningar
- arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter
- avdrag från avgifter.
Rapporterna 600 (pdf) och 630 (csv) innehåller samma uppgifter. Om du vill behandla rapporten i ett kalkylprogram (till exempel Excel), beställ rapporten 630.
Summauppgifterna har specificerats enligt betalningsdag, månad och hela tidsintervallet, men inte enligt enskilda inkomsttagare eller inkomstslag.
Om du vill avstämma enligt inkomsttagare eller inkomstslag, använd rapporten 618.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 24 månader.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Om du inte kan uträtta ärenden elektroniskt
Du kan beställa rapporten med pappersblanketten för sammandrag över betalarens löneuppgifter (600). Rapporten skickas per post.
Rapporten 630 innehåller:
- antal anmälningar
- summauppgifter i anmälningar om löneuppgifter såsom
- prestationer totalt
- inkomster som ligger till grund för olika försäkringspremier
- förskottsinnehållningar
- ogrundade förmåner och återkrav
- summauppgifter i arbetsgivarens separata anmälningar
- arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter
- avdrag från avgifter.
Rapporterna 630 (csv) och 600 (pdf) innehåller samma uppgifter. Om du vill öppna rapporten i pdf-format, beställ rapporten 600.
Summauppgifterna har specificerats enligt betalningsdag, månad och hela tidsintervallet, men inte enligt enskilda inkomsttagare eller inkomstslag.
Om du vill avstämma enligt inkomsttagare eller inkomstslag, använd rapporten 618.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten. Tidsintervallet kan vara högst 24 månader.
Ladda ner rapporten i csv-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Rapporten 618 innehåller
- uppgifter i anmälningar om löneuppgifter såsom
- identifierare för alla inkomsttagare (personbeteckning utan slutdel)
- inkomstslag och försäkringsuppgiftens typer som avviker från förvalda värdet och angetts i samband med inkomstslagen
- uppgiften om inkomstslaget är ogrundad förmån eller ogrundat återkrav
- exceptionella försäkringssituationer.
Uppgifterna har specificerats enligt betalningsdag, inkomsttagare och inkomstslag.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Ladda ner rapporten i csv-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Rapporten 634 innehåller uppgifter i anmälningar om löneuppgifter vid frånvaro, såsom
- inkomsttagarens namn och identifierare (personbeteckning utan slutdel)
- anmälda anmälningsperioder för frånvaro, oberoende av om frånvaro förekommit eller inte under perioden
- anmälda frånvaroperioder
- orsak till respektive frånvaro
- uppgift om huruvida frånvaron är avlönad eller oavlönad och hur hög lön som har betalats ut för tiden för avlönad frånvaro
- uppskattat slutdatum för frånvaro, om frånvaron fortsätter fortfarande
- uppgifter om ansökan om ersättning av FPA.
Rapporterna 634 (pdf) och 636 (csv) innehåller samma uppgifter. Om du vill behandla rapporten i ett kalkylprogram (till exempel Excel), beställ rapporten 636.
Uppgifterna har specificerats enligt inkomsttagare och betalningsdag.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten. Tidsintervallet för frånvaro kan vara högst 31 dygn.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Rapporten 636 innehåller uppgifter i anmälningar om löneuppgifter vid frånvaro, såsom
- inkomsttagarens namn och identifierare (personbeteckning utan slutdel)
- anmälda anmälningsperioder för frånvaro, oberoende av om frånvaro förekommit eller inte under perioden
- anmälda frånvaroperioder
- orsak till respektive frånvaro
- uppgift om huruvida frånvaron är avlönad eller oavlönad och hur hög lön som har betalats ut för tiden för avlönad frånvaro
- uppskattat slutdatum för frånvaro, om frånvaron fortsätter fortfarande
- uppgifter om ansökan om ersättning av FPA.
Rapporterna 636 (csv) och 634 (pdf) innehåller samma uppgifter. Om du vill öppna rapporten i pdf-format, beställ rapporten 634.
Uppgifterna har specificerats enligt inkomsttagare och betalningsdag.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten. Tidsintervallet för frånvaro kan vara högst 31 dygn.
Ladda ner rapporten i csv-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Material med löneuppgifter
Se anvisningen om vilka uppgifter material innehåller:
Materialet 312 innehåller
- antal anmälningar
- summauppgifter i anmälningar om löneuppgifter såsom
- prestationer totalt
- inkomster som ligger till grund för olika försäkringspremier
- förskottsinnehållningar
- ogrundade förmåner och återkrav.
Summauppgifterna har specificerats enligt betalningsdatum. Summauppgifterna för varje betalningsdag har vidare specificerats enligt inkomsttagare, pensionsarrangemangsnummer och olycksfallsförsäkringsnummer.
Om du vill avstämma enligt inkomstslag, använd rapporten 618.
Beställ och hämta
Du kan beställa material endast om organisationen använder SFTP-gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 12 månader.
- Om du beställer material över din organisations uppgifter, kan du göra beställningen via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet.
- Om du beställer materialet för en annan betalares räkning, behöver din organisation fullmakten ”Beställning och hämtning av material relaterat till betalarens löneuppgifter”. Du kan göra beställningen via det tekniska gränssnittet eller laddningstjänsten.
Du kan också göra en stående beställning i gränssnittet eller laddningstjänsten, varvid materialets nummer är 313.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Rapporter om förmånsuppgifter
Se anvisningen om vilka uppgifter förmånsrapporterna innehåller:
Rapporten 614 innehåller
- antal anmälningar
- summauppgifter i anmälningar om förmånsuppgifter såsom
- prestationer totalt
- avdrag
- förskottsinnehållningar
- ogrundade förmåner och återkrav.
Rapporterna 614 (pdf) och 632 (csv) innehåller samma uppgifter. Om du vill behandla rapporten i ett kalkylprogram (till exempel Excel), beställ rapporten 632.
Summauppgifterna har specificerats enligt betalningsdag, månad och hela tidsintervallet, men inte enligt enskilda inkomsttagare eller inkomstslag. Summauppgifterna om allmänt skattskyldiga inkomsttagare och begränsat skattskyldiga inkomsttagare visas separat.
Om du vill utföra en närmare avstämning enligt inkomsttagare eller inkomstslag, använd rapporten 620.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten som en engångsbeställning via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet.
Du kan också göra en stående beställning i gränssnittet eller laddningstjänsten. Då är materialets nummer 615.
Tidsintervallet kan vara högst 24 månader.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Rapporten 632 innehåller
- antal anmälningar
- summauppgifter i anmälningar om förmånsuppgifter såsom
- prestationer totalt
- avdrag
- förskottsinnehållningar
- ogrundade förmåner och återkrav.
Rapporterna 632 (csv) och 614 (pdf) innehåller samma uppgifter. Om du vill öppna rapporten i pdf-format, beställ rapporten 614.
Summauppgifterna har specificerats enligt betalningsdag, månad och hela tidsintervallet, men inte enligt enskilda inkomsttagare eller inkomstslag. Summauppgifterna om allmänt skattskyldiga inkomsttagare och begränsat skattskyldiga inkomsttagare visas separat.
Om du vill utföra en närmare avstämning enligt inkomsttagare eller inkomstslag, använd rapporten 620.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten. Tidsintervallet kan vara högst 24 månader.
Ladda ner rapporten i csv-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Rapporten 620 innehåller
- uppgifter i anmälningar om förmånsuppgifter såsom
- namn och identifierare för alla inkomsttagare
- inkomstslag och deras tilläggsuppgifter såsom skattepliktighet.
Uppgifterna har specificerats enligt betalningsdag, inkomsttagare och inkomstslag.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Ladda ner rapporten i csv-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Betalarens övriga rapporter
Dessa rapporter är gemensamma för löne- och förmånsuppgifter.
Rapporten 610 innehåller
- antal godkända och förkastade anmälningar
- enligt anmälningstyp
- enligt leveranskanal
- totalantal fel som observerats i anmälningar
- felkoder, deras förklaringar och antal varje fel.
Uppgifterna visas för de anmälningar som lämnats in via det tekniska gränssnittet eller laddningstjänsten. Med hjälp av rapporten kan du följa anmälningsfel.
Beställ och ladda ner
Du kan beställa rapporten som en engångsbeställning via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet.
Du kan också göra en stående beställning i gränssnittet eller laddningstjänsten. Då är materialets nummer 611.
Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Rapporten 612 innehåller
- uppgifter om de åtgärder som de personer som uträttar ärenden på betalarens vägnar har vidtagit i inkomstregistrets e-tjänst till exempel
- sökning eller granskning av anmälan
- anmälan, korrigeringar eller makulering
- uppgiften om vilken vy i e-tjänsten personen granskat.
Med hjälp av rapporten kan du vid behov kontrollera hur e-tjänsten har använts i din organisation. Du kan beställa rapporten om en person eller alla.
Beställning och hämtning av rapport
Beställningen görs via inkomstregistrets telefontjänst.
Rapporten kan endast beställas av den person som har firmateckningsrätt. Tidsintervallet kan vara högst tre månader.
Rapporten skickas per post.
Informationsanvändarens material och rapporter
Åtkomstprofilen för din organisation avgör till vilka uppgifter i inkomstregistret du har tillgång.
Om du anger flera hämtningsvillkor i beställningen, används de samtidigt. Till exempel om du anger tidsintervall och arbetspensionsanstaltens bolagskod som hämtningsvillkor för materialet, hämtas endast de anmälningar med bolagskoden i fråga inom tidsintervallet.
Informationsanvändarens material
I denna anvisning presenteras material som informationsanvändaren kan beställa i e-tjänsten. Du kan ladda ner de material som du beställt från SFTP-mappen för din organisation.
Anmälningarna om löneuppgifter för alla inkomsttagare hämtas till materialet.
Ange antingen intervall för betalningsdag eller hämtningsintervall för ändringar som hämtningsvillkor. Tidsintervallet gäller endast detta material, hämtningsintervallet för ändringar gäller hela beställningen. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Därtill kan du välja att det inte hämtas anmälningar där prestationsbetalaren är en ställföreträdande betalare till materialet.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Du kan avgränsa hämtning genom att ange arbetspensionsanstaltens bolagskod. Till materialet hämtas de anmälningar om löneuppgifter där denna bolagskod har angetts.
Ange antingen intervall för betalningsdag eller hämtningsintervall för ändringar som hämtningsvillkor. Tidsintervallet gäller endast detta material, hämtningsintervallet för ändringar gäller hela beställningen. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Därtill kan du välja att det inte hämtas anmälningar där prestationsbetalaren är en ställföreträdande betalare till materialet.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Till materialet hämtas de anmälningar om löneuppgifter, för vilka det inte har angetts ett arbetspensionsarrangemangsnummer.
Ange antingen intervall för betalningsdag eller hämtningsintervall för ändringar som hämtningsvillkor. Tidsintervallet gäller endast detta material, hämtningsintervallet för ändringar gäller hela beställningen. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Du kan begränsa hämtningen genom att ange uppgifter om arbetspensionsförsäkringen i punkten Pensionsförsäkringslagen. Därtill kan du också välja att det inte hämtas anmälningar där prestationsbetalaren är en ställföreträdande betalare till materialet.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Till materialet hämtas arbetsgivarens separata anmälningar från alla betalare.
Ange antingen intervall för betalningsdag eller hämtningsintervall för ändringar som hämtningsvillkor. Tidsintervallet gäller endast detta material, hämtningsintervallet för ändringar gäller hela beställningen. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Du kan avgränsa hämtning genom att ange arbetspensionsanstaltens bolagskod. Till materialet hämtas arbetsgivarens separata anmälningar där denna bolagskod har angetts.
Ange antingen intervall för betalningsdag eller hämtningsintervall för ändringar som hämtningsvillkor. Tidsintervallet gäller endast detta material, hämtningsintervallet för ändringar gäller hela beställningen. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Till materialet hämtas
- uppgifter om åtgärder såsom sökning och granskning av uppgifter som personer som uträttar ärenden på organisationens vägnar har vidtagit i inkomstregistrets e-tjänst
- uppgiften om vilken vy i e-tjänsten personen granskat.
Med hjälp av materialet kan du kontrollera hur e-tjänsten har använts i din organisation. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Du kan avgränsa hämtning genom att ange inkomstregistrets anmälningsreferenser (högst 200 referenser).
Till materialet hämtas de anmälningar om löneuppgifter som har någon av dessa referenser.
Inkomstregistrets anmälningsreferens är en teknisk systemreferens av guid-format (till exempel 40c5d83b-b2f6-4f4c-8f95-51f9224c7388).
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Till materialet hämtas anmälningar om förmånsuppgifter om alla inkomsttagare.
Ange antingen intervall för betalningsdag eller hämtningsintervall för ändringar som hämtningsvillkor. Tidsintervallet gäller endast detta material, hämtningsintervallet för ändringar gäller hela beställningen. Tidsintervallet kan vara högst en månad.
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Du kan avgränsa hämtning genom att ange inkomstregistrets anmälningsreferenser (högst 200 referenser).
Till materialet hämtas de anmälningar om förmånsuppgifter som har någon av dessa referenser.
Inkomstregistrets anmälningsreferens är en teknisk systemreferens av guid-format (till exempel 40c5d83b-b2f6-4f4c-8f95-51f9224c7388).
Hämta material i xml-format från SFTP-mappen för din organisation.
Materialen 301, 302, 303, 307, 316, 317 och 319 kan du beställa endast via SFTP-gränssnittet.
Informationsanvändarens rapporter
Du kan ladda ner de rapporter som du beställt från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Dessa rapporter är avsedda för informationsanvändare för att dessa ska kunna följa upp materialbeställningar och hämtningar som gjorts på basis av beställningarna.
Rapporten innehåller
- antal material som hämtats för informationsanvändaren
- antal anmälningar i materialet.
Uppgifterna har specificerats enligt materialtyp.
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 12 månader.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Med hjälp av rapporten kan du kontrollera hur e-tjänsten har använts i din organisation.
Rapporten innehåller:
- uppgifter om åtgärder såsom sökning och granskning av uppgifter som personer som uträttar ärenden på organisationens vägnar har vidtagit i inkomstregistrets e-tjänst
- uppgiften om vilken vy i e-tjänsten personen granskat.
Rapporterna 702 (pdf) och 710 (csv) innehåller samma uppgifter. Om du vill behandla rapporten i ett kalkylprogram (till exempel Excel), beställ rapporten 710.
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 3 månader.
Du kan beställa rapporten om en person eller alla. Du kan ange personbeteckningen för en viss person i punkten Användarnamn, varvid endast uppgifter om sådana åtgärder som personen i fråga vidtar hämtas.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Med hjälp av rapporten kan du kontrollera hur e-tjänsten har använts i din organisation.
Rapporten innehåller:
- uppgifter om åtgärder såsom sökning och granskning av uppgifter som personer som uträttar ärenden på organisationens vägnar har vidtagit i inkomstregistrets e-tjänst
- uppgiften om vilken vy i e-tjänsten personen granskat.
Rapporterna 710 (csv) och 702 (pdf) innehåller samma uppgifter. Om du vill öppna rapporten i pdf-format, beställ rapporten 702.
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 3 månader.
Du kan beställa rapporten om en person eller alla. Du kan ange personbeteckningen för en viss person i punkten Användarnamn, varvid endast uppgifter om sådana åtgärder som personen i fråga vidtar hämtas.
Ladda ner rapporten i csv-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Exakta uppgifter i material och rapporter
Exakta uppgifter om olika materialtyper finns i de tekniska beskrivningarna på sidan Dokumentation:
- Beräkningsreglerna beskrivs i dokumentet Inkomstuppgifter – Beräkningsregler.
- Datainnehållet i rapporterna beskrivs i dokumentet Rapporter ur inkomstregistret.
- Innehållet i betalarens material 312 beskrivs i dokumentet Datadistribution – Scheman – Sammandrag över betalarens löneuppgifter.
- Innehållet i informationsanvändarens material i 300-serien beskrivs i dokumentet Tekniskt gränssnitt – Datadistribution.
Bekanta dig med anvisningarna för e-tjänsten:
Se alla anvisningar och logga in i tjänsten
Ta också del av anvisningarna för säker ärendehantering
Ta del av ärendehanteringsroller och anvisningar för olika funktioner:
Uträtta ärenden som privatperson eller för en annan privatperson
Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation