Betalaren lämnar in anmälningarna till inkomstregistret
Anmäl de löner, förmåner och pensioner du betalat ut till inkomstregistret.
Anmäl uppgifterna separat för varje person och betalning. Anmäl uppgifterna inom 5 dagar från betalningsdagen. Vissa prestationer har en längre tidsfrist.
Anmälan om löneuppgifter: löner, naturaförmåner och andra ersättningar
Löner betalas och anmäls till exempel företag, föreningar, stiftelser, sammanslutningar, väglag eller bostadsaktiebolag.
Vad är löneuppgifter och vilka uppgifter behöver jag för anmälan om löner?
Arbetsgivarens separata anmälan: det sammanlagda beloppet av arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter
Om du har betalat lön, ska du utöver anmälningarna om löneuppgifter för månaden i fråga även lämna in arbetsgivarens separata anmälan.
I vilka situationer ska jag lämna in arbetsgivarens separata anmälan?
Anmälan om förmånsuppgifter: förmåner, pensioner och dagpenningar för civiltjänstgöring
Förmåner och pensioner betalas och anmäls till exempel av pensionsanstalterna, försäkringsbolagen, FPA, Statskontoret och civiltjänstgöringsplatserna.
Vad är förmånsuppgifter och vilka uppgifter behöver jag för anmälan om förmåner?
Korrigering av anmälan
Om det finns fel i de uppgifter du anmält, ska du rätta dem. Det är alltid betalaren som ska rätta felen. Inkomstregistret eller inkomsttagaren kan inte korrigera uppgifter som du anmält.
Lämna in en ersättande anmälan om du till exempel har anmält inkomsten felaktigt eller har betalat för mycket inkomst. Korrigera anmälan genom att makulera den om du till exempel har uppgett en felaktig personbeteckning eller betalningsdag.
Om du behöver detaljerade anvisningar för olika anmälningssituationer, ta del av våra anvisningar:
I avsnittet Löneuppgifter finns anvisningar om inkomstslag, anmälan om naturaförmåner och försäkringar.
I avsnittet Förmånsuppgifter finns på motsvarande sätt anvisningar för anmälan av förmåner och pensioner.
I vilka situationer ska jag lämna in arbetsgivarens separata anmälan?
Läs även anvisningar för olika aktörer:
Vad ska föreningar anmäla till inkomstregistret?
Vad ska välfärdsområden anmäla till inkomstregistret?
När du köper en tjänst eller anställer en arbetstagare – hushåll som arbetsgivare
Behöver du hjälp med korrigering, val av anmälningssätt eller befullmäktigande? Bekanta dig med våra anvisningar:
Om du behöver exempel eller detaljerade anvisningar för anmälan, kan du ta del av våra detaljerade anvisningar:
Löner: anmälan av information till inkomstregistret
Obligatoriska och kompletterande uppgifter i anmälan om löneuppgifter
Förmåner: anmälan av information till inkomstregistret
Inkomstregistrets samtliga detaljerade anvisningar
Även vår kundservice hjälper med frågor som gäller anmälningar:
Beställningen av produktionscertifikat har överförts från inkomstregistrets e-tjänst till Skatteförvaltningens certifikattjänst den 24 oktober 2024.
I Skatteförvaltningens certifikattjänstens e-tjänst kan du lämna in en ny eller en ersättande ansökan om tekniskt gränssnitt, ansöka om ett nytt certifikat eller administrera uppgifterna om certifikatets tekniska kontaktperson. Du kan också börja använda anmälan om förmånsuppgifter.
Gör en ansökan om gränssnitt och beställ ett certifikat i Skatteförvaltningens certifikattjänst
Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt. Införande av certifikat kräver teknisk kompetens. Avtala om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.
Läs mer om gränssnitt på programutvecklarnas webbplatser
Bekanta dig med tekniska anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst
Bekanta dig även med andra anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst: