Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Anmälan av uppgifter om arbetspensionsförsäkring

När du verkar som arbetsgivare, har du i allmänhet en skyldighet att försäkra dina arbetstagare och betala socialskyddsavgifter, till exempel arbetspensionsförsäkringsavgift.

Till inkomstregistret anmäls uppgifter som hänför sig till pensionsförsäkring samt arbetstagarens arbetspensionsförsäkringsavgift.

Försäkringsskyldighet och uppgifter som ska anmäls till inkomstregistret

Från följande anvisning kan du granska i hurudana situationer du som arbetsgivare har en skyldighet att teckna en försäkring för arbetstagarna och vilka uppgifter om avgifter som anmäls till inkomstregistret.

Ange inkomsttagarens pensionsförsäkring

Till inkomstregistret anmäls uppgift om den pensionslag enligt vilken inkomsttagaren har försäkrats. Denna uppgift fastställer vilka andra uppgifter om pensionsförsäkringen som ska anmälas till inkomstregistret.

Alternativen är:

  • Arbetstagarens arbetspensionsförsäkring
  • Lantbruksföretagares pensionsförsäkring (LFöPL)
  • Företagarens pensionsförsäkring (FöPL)

En inkomsttagare kan ha endast en giltig arbetspensionsförsäkring. Uppgiften ska anges om man på anmälan anmäler inkomst som utgör grund för arbetspensionsförsäkringen.

Om man inte behöver teckna någon pensionsförsäkring för inkomsttagaren, ska punkten Uppgift om arbetspensionsförsäkring lämnas tom.

Om prestationen betalas till en företagare som saknar försäkringsskyldighet enligt lagen om pension för företagare eller lagen om pension för lantbruksföretagare, ska uppgiften Företagare, ingen FöPL- eller LFöPL-försäkringsskyldighet anges vid punkten Tilläggsuppgift om inkomsttagaren för prestationer som betalas ut efter 1.1.2020.

En ställföreträdande betalare ska inte ange inkomsttagarens pensionsförsäkring, pensionsanstaltens bolagskod eller pensionsarrangemangnummer, utan dessa anmäls av den egentliga arbetsgivaren. Om ställföreträdande betalaren emellertid tagit ut arbetstagarens pensionsförsäkringsavgift från lönen som hen betalat till arbetstagaren, ska ställföreträdande betalaren anmäla det till inkomstregistret.

Arbetsgivarens separata anmälan och uppgifter om pensionsförsäkring

Uppgifterna om pensionsförsäkring ska anges på arbetsgivarens separata anmälan då man har angett uppgiften Ingen lönebetalning på anmälan. Uppgiften Ingen lönebetalning anges endast av regelbundna arbetsgivare, dvs. arbetsgivare som har införts i Skatteförvaltningens arbetsgivarregister.

Frivillig arbetspensionsförsäkring i Finland

En finländsk arbetsgivare kan teckna en frivillig arbetspensionsförsäkring till en arbetstagare som arbetar utomlands även om arbetstagaren inte omfattas av Finlands socialskydd eller arbetsgivaren inte är skyldig att försäkra arbetstagaren. Med en frivillig arbetspensionsförsäkring kan man inte försäkra arbetstagare som arbetar i Finland.

Till inkomstregistret anmäls uppgiften Frivillig försäkring i Finland (arbetspensionsförsäkring). Som uppgift om arbetspensionsförsäkring anges Arbetstagarens arbetspensionsförsäkring samt arbetspensionsanstaltens bolagskod och pensionsarrangemangnummer.

Detaljerade anvisningar och exempel

Ta del av exemplen och läs mer om försäkring:

 Anmälan av information till inkomstregistret: uppgifter i anslutning till försäkrande

Sidan har senast uppdaterats 8.11.2024