Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Anmälan av yrkesklass och uppgifter om anställningsförhållande

Ange yrkesklass och uppgifter om anställningsförhållande i samma anmälan om löneuppgifter med vilken du anmäler utbetald lön.

Ange alltid yrkesklassen när din arbetstagare är arbetsolycksfallsförsäkrad.

Ange uppgifter om anställningsförhållande endast för de av dina arbetstagare som har ett anställningsförhållande.

Anställningsuppgifter är i allmänhet uppgifter som ska anmälas frivilligt, men det lönar sig att anmäla dem så att de som använder uppgifterna får uppgifter om anställningsförhållande direkt från inkomstregistret och inte ber om dem separat. I vissa situationer är det obligatoriskt att anmäla uppgifter om anställningsförhållande. Läs mer om dessa situationer nedan.

Med anställningsförhållande avses arbete som utförts i arbets- och tjänsteförhållande. Som anställningsförhållande anmäls till inkomstregistret också en sådan otypisk och kortvarig anställning som nödvändigtvis inte är föremål för ett skriftligt arbetsavtal, till exempel om ett hushåll anställer en barnskötare eller renoverare.

Ange alltid yrkesklassen när arbetstagaren är olycksfallsförsäkrad

Ange inkomsttagarens yrkesklass med en femsiffrig kod enligt inkomstregistrets egen yrkesklassificering.

Bekanta dig med inkomstregistrets yrkesklassificering på Statistikcentralens webbplats

Hur väljer jag yrkesklass för en arbetsolycksfallsförsäkrad?

Inkomstregistrets egen yrkesklassificering heter "Inkomstregistrets yrkesklassificering (TK10)", men i inkomstregistrets system används fortfarande det gamla namnet "Statistikcentralens yrkesklassificering (TK10)".

Om en arbetstagare utför arbete i flera olika yrkeskategorier, anger du yrkesklassen för det arbete som arbetstagaren utför tidsmässigt mest. Du kan precisera arbetstagarens yrke genom att ange en fritt formulerad yrkesbeteckning.

Vi rekommenderar att du alltid anmäler yrkesklassen i anmälan om löneuppgifter när du anmäler utbetalda prestationer för en arbetstagare med ett anställningsförhållande. Ange yrkesklass även om arbetstagaren inte är försäkrad.

När det gäller ett anställningsförhållande som är försäkrat enligt pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) eller lagen om sjömanspensioner (SjPL), eller ett anställningsförhållande hos Finlands Bank, följ anvisningarna nedan:

Ange alltid anställningsuppgifterna när arbetstagaren går i ålderspension eller gör en ersättningsansökan till FPA

Anställningsuppgifter är i allmänhet uppgifter som ska anmälas frivilligt, men i vissa situationer blir de obligatoriska om inkomsttagaren har ett anställningsförhållande med betalaren.

Vi rekommenderar att anställningsuppgifterna anmäls så heltäckande som möjligt, så att de som använder uppgifterna får de uppgifter de behöver direkt från inkomstregistret. Anställningsuppgifter används till exempel för att avgöra inkomsttagarens rätt till en viss förmån.

I våra anvisningar finns närmare uppgifter om anmälan av obligatoriska uppgifter i olika situationer:

Hur du anmäler när du ansöker om sjukdagpenning eller föräldraledighetsersättning från FPA för avlönad frånvaro

Hur du anmäler när en arbetstagare går i ålderspension

När det gäller ett anställningsförhållande som är försäkrat enligt pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) eller ett anställningsförhållande hos Finlands Bank, följ anvisningarna nedan:

Korrigering av uppgifter

Korrigera felaktiga uppgifter om yrkesklass och anställningsförhållande med en ersättande anmälan så fort som möjligt efter att felet upptäckts.

Hur rättar jag uppgifterna?

Detaljerade anvisningar och exempel

Bekanta dig med exemplen och läs mer om anmälan och korrigering av uppgifter om yrkesklass och anställningsförhållande i olika situationer:

Anmälan av information till inkomstregistret: uppgifter om ett anställningsförhållande

Sidan har senast uppdaterats 1.10.2024