Företag och organisationer
Om du betalar löner, pensioner eller förmåner, ska du anmäla uppgifterna till inkomstregistret.
Utöver företag betalar och anmäler till exempel föreningar, stiftelser, sammanslutningar, väglag eller bostadsaktiebolag löner.
Förmåner och pensioner betalas och anmäls till exempel av pensionsanstalterna, försäkringsbolagen, FPA och civiltjänstgöringsplatserna.
Anmäl dina betalningar
Betalaren ska anmäla uppgifter om löner, pensioner och förmåner till inkomstregistret. Anmäl uppgifterna separat för varje person och betalning.
Anmäl elektroniskt
Du kan anmäla uppgifter från ditt eget betalningssystem via ett gränssnitt eller inkomstregistrets e-tjänst.
När du har lämnat in anmälningarna
Uppgifter i inkomstregistret förmedlas bland annat till Skatteförvaltningen, pensionsbolagen och Sysselsättningsfonden.
Betala arbetsgivaravgifterna direkt till dessa instanser via deras e-tjänster eller när du har fått fakturan. Du får referens- och kontonummer för betalningen direkt från den organisation som påför avgiften.
Se vilka uppgifter om olika försäkringar och avgifter som anmäls till inkomstregistret
Kontrollera och rätta vid behov
Du kan granska de uppgifter som du lämnat in i e-tjänsten. Du kan också beställa en rapport om uppgifterna.
Vilka rapporter kan jag beställa från inkomstregistret?
Om det finns fel i de uppgifter du anmält, ska du rätta dem. Uppgifterna sparas i inkomstregistret i 10 år.
Närmare 400 parter använder uppgifterna
Myndigheterna och organisationerna får endast de uppgifter från inkomstregistret som de enligt lag har rätt till.
Du anmäler uppgifterna till inkomstregistret endast en gång.
Detaljerade anvisningar och exempel
Ta del av närmare anvisningar och exempel på olika anmälningssituationer.
Detaljerade anvisningar om inkomstregistret
Vår kundtjänst hjälper i frågor som gäller inkomstregistret per telefon.