Asioi yrityksen tai organisaation puolesta
-
Toimi näin
-
Tunnistaudu
Tunnistaudu henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
-
Asioi yrityksen tai organisaation puolesta
Valitse tämä rooli, jos haluat hoitaa yrityksen tai organisaation asioita tulorekisterissä. Voit asioida yrityksen tai organisaation puolesta, jos olet sen nimetty edustaja tai jos olet saanut Suomi.fi-valtuuden. -
Valitse yritys tai organisaatio
Näet listalla kaikki ne yritykset ja organisaatiot, joiden puolesta sinulla on oikeus asioida tulorekisterissä.
Sähköisen asiointipalvelun toiminnot: Yritykset ja organisaatiot
Ilmoittaminen
Voit antaa tulorekisteriin ilmoituksia yrityksen tai organisaation maksamista palkoista, eläkkeistä tai etuuksista. Jos palkkojen perusteella on maksettava työnantajan sairausvakuutusmaksu, anna myös työnantajan erillisilmoitus. Ilmoita tiedot maksetuista eläkkeistä ja etuuksista etuustietoilmoituksella.
Lue palkkatietoilmoituksen täyttöohje
Lue työnantajan erillisilmoituksen täyttöohje
Lue etuustietoilmoituksen täyttöohje
Ilmoitetut tiedot
Voit hakea ja katsella yrityksen antamia ilmoituksia. Voit myös korjata ilmoituksia tai käyttää aikaisempaa ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana. Voit lisäksi hakea ja katsella aineistoja, jotka on lähetetty tulorekisteriin teknisen rajapinnan ja latauspalvelun kautta.
Lue käyttöohje: Annetut ilmoitukset
Lue käyttöohje: Palkkatietoilmoituksen ja työnantajan erillisilmoituksen korjaaminen
Lue käyttöohje: Etuustietoilmoituksen korjaaminen
Lue käyttöohje: Lähetetyt aineistot
Tilaukset
Voit katsella tehtyjä tilauksia tai tilata uuden raportin tai aineiston tulorekisteristä.
Lue käyttöohje: Tehdyt tilaukset – hae tilauksia
Lue käyttöohje: Raportit ja aineistot – uusi tilaus
Asetukset
Voit ottaa etuustietojen ilmoittamisen käyttöön. Voit myös lisätä tai muuttaa organisaation osoitetta.
Lue käyttöohje: Vahvistus etuustietojen ilmoittamisesta
Yrityksen tulotiedot
Voit katsella yrityksen tulotietoja, jotka maksajat ovat ilmoittaneet tulorekisteriin. Huomioi, että vain tietyt yrityksen tulot näkyvät tulorekisterissä. Voit myös tilata tulorekisteriotteen, joka on raportti tulorekisteriin ilmoitetuista, yritykselle maksetuista suorituksista.
Jos tarvitset tarkempia tietoja erilaisista ilmoittamistilanteista, tutustu ohjeisiimme:
Palkkatiedot-osiossa on ohjeita tulolajeista, luontoisetujen ilmoittamisesta ja vakuuttamisesta.
Etuustiedot-osiossa on vastaavasti etuuksien ja eläkkeiden ilmoittamiseen liittyvät ohjeet.
Missä tilanteissa teen työnantajan erillisilmoituksen?
Tutustu myös ohjeisiin eri toimijoille:
Mitä yhdistys ilmoittaa tulorekisteriin?
Mitä hyvinvointialue ilmoittaa tulorekisteriin?
Kun ostat palvelun tai palkkaat työntekijän – kotitalous työnantajana
Tarvitsetko apua ilmoitustavan valintaan tai valtuuttamiseen? Tutustu ohjeisiimme:
Jos kaipaat esimerkkejä tai haluat tarkempia ohjeita ilmoittamiseen, tutustu yksityiskohtaisiin ohjeisiimme:
Palkat: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin
Palkkatietoilmoituksen pakolliset ja täydentävät tiedot
Etuudet: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin
Kaikki tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeet
Myös asiakaspalvelumme auttaa ilmoittamiseen liittyvissä kysymyksissä:
Tuotantovarmenteiden tilaaminen on siirtynyt 24.10.2024 tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta Verohallinnon varmennepalveluun.
Verohallinnon varmennepalvelun asiointipalvelussa voit tehdä uuden tai korvaavan teknisen rajapinnan hakemuksen, hakea uutta varmennetta tai ylläpitää varmenteen teknisen yhteyshenkilön tietoja. Voit myös ottaa etuustietojen ilmoittamisen käyttöön.
Tee rajapintahakemus ja tilaa varmenne Verohallinnon varmennepalvelussa
Tarvitset varmenteen, jos haluat ilmoittaa tai hakea tietoja rajapintojen kautta. Varmenteen käyttöönotto vaatii teknistä osaamista. Sovi työnjaosta ja toimintatavoista oman ohjelmistotoimittajasi kanssa.
Lue lisää rajapinnoista ohjelmistokehittäjien sivuilta
Tutustu Verohallinnon varmennepalvelun teknisiin ohjeisiin
Tutustu myös muihin Verohallinnon varmennepalvelun ohjeisiin: