Vahvistus etuustietojen ilmoittamisesta

Etuustietoja voi ilmoittaa tulorekisteriin 1.1.2021 alkaen. 

Vahvista etuustietojen ilmoittaminen vain, jos organisaatiosi maksaa tai ilmoittaa sellaisia eläkkeitä tai etuuksia, jotka pitää ilmoittaa tulorekisteriin etuustietoilmoituksella. Vahvistusta ei pidä tehdä varmuuden vuoksi.

Luontoisedut kuten autoetu ja puhelinetu eivät ole etuustuloa. Luontoisedut ilmoitetaan palkkatietoilmoituksella.

Vain organisaation edustaja voi tehdä vahvistuksen tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Valitse Vahvista, että organisaatiosi ottaa käyttöön etuustietojen ilmoittamisen toiminnot. Valitse sen jälkeen Ota käyttöön.

Vahvistuksen jälkeen voit tehdä hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi ja valita hakemuksessa rajapinnan käyttötarkoitukseksi etuustietojen ilmoittamisen omasta tai toisen tahon puolesta. Lisäksi organisaatiosi saa käyttöönsä etuustietojen ilmoittamisen toiminnot sähköisessä asiointipalvelussa.

Huomaa, että sähköisen asiointipalvelun käyttö organisaation puolesta vaatii valtuutuksen. Valtuuta tarvittaessa oman organisaatiosi henkilöstö tai etuustietoja ilmoittava organisaatio tai sen henkilöt palvelussa Suomi.fi-valtuudet.

Kuka vahvistaa etuustietojen ilmoittamisen?

Etuustietojen ilmoittamisen vahvistaa etuuden maksaja. Jos maksaja ja ilmoittaja ovat eri organisaatiot, maksajan lisäksi myös tiedot ilmoittava organisaatio vahvistaa etuustietojen ilmoittamisen. Etuuden maksajia ovat esimerkiksi eläkelaitokset, vakuutusyhtiöt, Kela, Valtiokonttori tai kunnat, jotka ilmoittavat tiedot maksetuista etuuksista tulorekisteriin etuustietoilmoituksella. Lue lisää etuustietojen ilmoittamisesta.

Jos et ole varma, onko organisaatiosi etuuksien maksaja tai ilmoittaja, älä vahvista etuustietojen ilmoittamista.

Vahvistus etuustietojen ilmoittamisesta -valinnan poistaminen

Jos organisaatio haluaa lopettaa etuustietojen ilmoittamisen tulorekisteriin, organisaation nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön pitää poistaa etuustietojen ilmoittamisen toiminnot käytöstä. Lisäksi pitää erikseen poistaa rajapinnan käyttöoikeus ja lopettaa annetut valtuudet.

Valitse Lopeta etuustietojen ilmoittaminen. Valitse sen jälkeen Poista käytöstä.

Valinnan poistamisen jälkeen organisaatio ei voi enää lähettää etuustietoilmoituksia. Rajapinnan käyttöoikeus päättyy vasta kun rajapinnan käyttöoikeudet päätetään ottamalla yhteys Tulorekisteriyksikköön. Sähköisen asiointipalvelun hakutoimintoihin jäävät näkyviin etuustietojen hakuehdot, vaikka organisaatio lopettaisi etuustietojen ilmoittamisen.

Sivu on viimeksi päivitetty 29.12.2020