Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Saavutettavuusseloste – chat-palvelu

Verohallinto pyrkii siihen, että Verohallinnon verkkosivustot ja asiointipalvelut ovat saavutettavia. Saavutettavuutta ohjaa Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Verohallinnon chat-palvelua, joka on saatavilla vero.fi-sivustolla ja OmaVero-asiointipalvelussa. Seloste on laadittu 5.3.2025. Saavutettavuuden on arvioinut Verohallinnon omat saavutettavuusasiantuntijat.

Palvelun saavutettavuuden tila

Verohallinnon chat-palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Palvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG 2.1 kriteerien mukaan)

Seuraavat sisällöt tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:

  1. Keskustelun sulkemisen ja palautteen yhteydessä oleva kysymys ei välity ruudunlukijalle (WCAG 1.3.1).
  2. Viestikentän placeholder-teksti ei erotu taustasta riittävästi (WCAG 1.4.3).
  3. Sulje-painikkeen teksti ei näy kokonaan, kun käyttäjä suurentaa tekstiä (WCAG 1.4.4).
  4. Chatin avauspainikkeen sekä keskustelun sulkemisnäkymässä olevien palautepeukkujen ja Sulje-painikkeen kohdistus ei erotu selvästi (WCAG 2.4.7).
  5. Chat-ikkunan yläreunasta kolmesta pisteestä avattavan valikon painikkeet näyttävät visuaalisesti linkeiltä, vaikka ohjelmallisesti ne ovat painikkeita. (WCAG 4.1.2).

Muut saavutettavuuteen ja käytettävyyteen liittyvät huomiot:

  • Ruudunlukija lukee viestiketjuun tulevista valintapainikkeista aluksi vain tekstit. Kun kohdistus siirtyy painikkeeseen, ruudunlukija ilmoittaa painikkeen roolin.
  • Uuteen välilehteen avautuvista linkeistä ruudunlukija voi toistaa ”Avautuu uuteen välilehteen”.

Saavutettavuuspuutteet on toimitettu palveluntarjoajan käsiteltäväksi ja odottavat toimenpiteitä.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen? Ilmoita siitä meille! Voit ottaa yhteyttä tämän verkkolomakkeen kautta.

Chat-palvelun saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa chat-palvelun kehittämistiimi.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Lain ja siirtymäajan puitteissa Verohallinto pyrkii siihen, että palautteisiin vastataan kahden viikon sisällä palautteen antamisesta.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
vaihde 029 534 5000

Olet jo vastannut kyselyyn "Palautekysely verkkosivuilla", kiitos vastauksestasi!
Vastaathan tähdellä merkittyihin pakollisiin kysymyksiin
Tarkistathan tekstikenttien arvot
Sivu on viimeksi päivitetty 5.3.2025