Saavutettavuusseloste – chat-palvelu
Verohallinto pyrkii siihen, että Verohallinnon verkkosivustot ja asiointipalvelut ovat saavutettavia. Saavutettavuutta ohjaa Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Verohallinnon chat-palvelua, joka on saatavilla vero.fi-sivustolla ja OmaVero-asiointipalvelussa. Seloste on laadittu 5.3.2025. Saavutettavuuden on arvioinut Verohallinnon omat saavutettavuusasiantuntijat.
Palvelun saavutettavuuden tila
Verohallinnon chat-palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.
Palvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG 2.1 kriteerien mukaan)
Seuraavat sisällöt tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:
- Keskustelun sulkemisen ja palautteen yhteydessä oleva kysymys ei välity ruudunlukijalle (WCAG 1.3.1).
- Viestikentän placeholder-teksti ei erotu taustasta riittävästi (WCAG 1.4.3).
- Sulje-painikkeen teksti ei näy kokonaan, kun käyttäjä suurentaa tekstiä (WCAG 1.4.4).
- Chatin avauspainikkeen sekä keskustelun sulkemisnäkymässä olevien palautepeukkujen ja Sulje-painikkeen kohdistus ei erotu selvästi (WCAG 2.4.7).
- Chat-ikkunan yläreunasta kolmesta pisteestä avattavan valikon painikkeet näyttävät visuaalisesti linkeiltä, vaikka ohjelmallisesti ne ovat painikkeita. (WCAG 4.1.2).
Muut saavutettavuuteen ja käytettävyyteen liittyvät huomiot:
- Ruudunlukija lukee viestiketjuun tulevista valintapainikkeista aluksi vain tekstit. Kun kohdistus siirtyy painikkeeseen, ruudunlukija ilmoittaa painikkeen roolin.
- Uuteen välilehteen avautuvista linkeistä ruudunlukija voi toistaa ”Avautuu uuteen välilehteen”.
Saavutettavuuspuutteet on toimitettu palveluntarjoajan käsiteltäväksi ja odottavat toimenpiteitä.
Palaute ja yhteystiedot
Huomasitko saavutettavuuspuutteen? Ilmoita siitä meille! Voit ottaa yhteyttä tämän verkkolomakkeen kautta.
Chat-palvelun saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa chat-palvelun kehittämistiimi.
Täytäntöönpanomenettely
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Lain ja siirtymäajan puitteissa Verohallinto pyrkii siihen, että palautteisiin vastataan kahden viikon sisällä palautteen antamisesta.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
vaihde 029 534 5000
Mitä mieltä olet tästä sisällöstä?