Kuolinpesän asiointi OmaVeroon vuonna 2027
Kuolinpesän asioiden hoitamisesta tulee nykyistä sujuvampaa vuonna 2027. Silloin uusien kuolinpesien osakkaat sekä valtuutetut voivat hoitaa kuolinpesän asioita OmaVerossa.
Tavoitteena on, että tietoja kuolinpesän osakkaista ja varallisuudesta on valmiiksi saatavilla OmaVerossa. Kun esimerkiksi osakas kirjautuu OmaVeroon ja asioi kuolinpesän puolesta, hän voi ottaa käyttöön kuolinpesän osakasrekisterin tiedot sekä täydentää mahdollisesti puuttuvat varallisuustiedot perukirjaa ja perintöveroilmoitusta varten.
Kuolinpesän osakkaat ja valtuutetut asioivat OmaVerossa
Verohallinto kehittää OmaVeroa kuolinpesän asiointia varten.
Tulevaisuudessa OmaVerossa voi
- tarkistaa kuolinpesän tietoja kuolinpesän osakasrekisteristä
- valita kuolinpesän yhteyshenkilön
- ilmoittaa kuolinpesän yhteystiedot ja tilinumeron
- täydentää ja lähettää perintöveroilmoituksen ja perukirjan
- hakea lisäaikaa perunkirjoitukseen ja perintöveroilmoituksen antamiseen
- lähettää ositus- ja perinnönjakokirjan
- seurata perintöverotuksen käsittelytilanteen vaiheita
- säilyttää kuolinpesään liittyviä asiakirjoja.
Nykyisin joitakin perintöverotuksen toimintoja voi tehdä OmaVerossa henkilöasiakkaan omien veroasioiden tai organisaatioille tarkoitetun rajoitetun tietojen ilmoittamisen ja pyytämisen kautta. Asiointi kuolinpesän OmaVeron kautta tarjoaa tulevaisuudessa kuolinpesän osakkaille sekä palveluun valtuutetuille yhdenvertaisen näkyvyyden näihinkin ilmoituksiin, hakemuksiin ja muun muassa niiden käsittelytilan seurantaan.
Kuolinpesän osakasrekisteri on uusi perusrekisteri
Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa kuolinpesän osakasrekisterin, joka sisältää tiedot kuolinpesän osakkaista. Tämä uusi perusrekisteri perustuu väestötietojärjestelmän tietoihin, joita täydennetään tarpeen mukaan esimerkiksi seurakunnilta saatavilla tiedoilla. Kuolinpesän osakasrekisteri korvaa nykyiset sukuselvitykset.
Kuolinpesän osakasrekisteriin alkaa kertyä tietoja sitä mukaa, kun uusia kuolinpesiä muodostuu osakasrekisterin käyttöönoton jälkeen.
Kuolinpesän osakkaat pääsevät osakasrekisterin tietoihin OmaVeron kautta. Myös muutokset kuolinpesän osakasrekisteritietoihin ilmoitetaan OmaVerossa. Kuolinpesän osakasrekisteritietojen käyttö on vastaavalla tavalla maksullinen palvelu kuten nykyinen sukuselvitys.
Hyödyntämällä osakasrekisterin tietoja asiointipalvelut voivat sujuvoittaa kuolinpesän asiointia palveluissaan. Tällöin kuolinpesän osakkaiden ei tarvitse itse toimittaa tietoja eri asiointipalveluille erikseen.
Jatkossa asiointipalvelut voivat mahdollistaa kuolinpesän asioinnin osakasrekisterin tietojen perusteella. Lisäksi osakasrekisteriin merkityt kuolinpesät voivat antaa edustajilleen Suomi.fi-valtuuksia.
Perintöveroilmoitus ja perukirja täydennetään OmaVerossa
OmaVeroon tulee kuolinpesän käyttöön valmiiksi tietoja, joiden perusteella palvelussa voi täydentää ja lähettää perintöveroilmoituksen ja perukirjan.
Perintöveroilmoitus sisältää tiedot, jotka tarvitaan perintöverotusta varten. Tavoitteena on, että esitäytettyjä tietoja perintöveroilmoituksen antamisen ja perukirjan laatimisen tueksi saadaan esimerkiksi pankeilta ja viranomaisilta.
Lisäksi kartoitetaan mahdollisuutta toimittaa tiedot rajapintaa pitkin (API). OmaVeron rinnalle on myös tulossa mahdollisuus tehdä perintöveroilmoitus paperilomakkeella.
Muutokset ovat osa elämäntapahtumalähtöistä digitalisointia
Käynnissä oleva kehitystyö kuuluu valtiovarainministeriön ohjelmaan Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito (EOAVH).
Muutosten tavoitteina ovat muun muassa:
- vähentää ja helpottaa asiakkaan asiointia omaisen kuoleman jälkeen
- mahdollistaa kuolinpesän asioiden hoitaminen sähköisesti, yhdessä palvelussa ajasta ja paikasta riippumatta
- varmistaa, että kuolinpesien yhteystiedot pysyvät ajan tasalla
- lisätä automaatiota perintöverotuksessa.
Verohallinto kehittää palveluja yhdessä Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Lainsäädäntömuutoksia valmistellaan yhteistyössä valtiovarainministeriön ja oikeusministeriön kanssa.
Lakimuutosten ja palvelujen suunnittelu ja toteutus ajoittuvat vuosille 2025–2026, palvelujen käyttöönotto vuoteen 2027.
Lisätietoa muualla:
Uutiskirje sidosryhmille
Tilaa uutiskirje, niin pysyt ajan tasalla kehitystyön etenemisestä.
Mitä mieltä olet tästä sisällöstä?