Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Anmäl ett intressebevakningsarvode till inkomstregistret

Du kan få intressebevakningsarvoden om du är intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig.

Som intressebevakare ansvarar du för ekonomiska angelägenheter för den person som står under intressebevakning, det vill säga din huvudman i enlighet med lagen om förmyndarverksamhet.

Som intressebevakningsfullmäktig kan du däremot sköta din fullmaktsgivares ekonomiska angelägenheter om fullmaktsgivaren har genom en intressebevakningsfullmakt beviljat dig rätt att sköta dem.

Läs mer om intressebevakare och intressebevakningsfullmäktig på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

När du får arvoden eller kostnadsersättningar för intressebevakaruppdrag, ska du anmäla dem till inkomstregistret. Arvodet är arbetsersättning för dig (inkomstslag 336 i inkomstregistret).

Observera att du inte kan få skattefria kostnadsersättningar i intressebevakaruppdraget, såsom dagtraktamenten och kilometerersättningar. Du ska med andra ord räkna in eventuella kostnadsersättningar i beloppet på arbetsersättningen. Räkna in även ersättningar som har betalat till dig mot kvitto i beloppet på arbetsersättningen, till exempel resebiljetter och logiersättningar samt parkeringsavgifter.

Eftersom arvodet är en arbetsersättning, behöver arbetsgivarens separata anmälan inte lämnas in.

Se också Skatteförvaltningens anvisningar för intressebevakare:

Intressebevakarens och huvudmannens skatteärenden: skattekort, betalning av förskottsinnehållning, kontonummer och referensnummer

Anmäl ett intressebevakningsarvode till inkomstregistret elektroniskt

Du kan anmäla ett intressebevakningsarvode elektroniskt om du är en privat intressebevakare, har fått en Suomi.fi-fullmakt av din huvudman eller du är intressebevakningsfullmäktig och följande villkor uppfylls:

  • du har rätt att sköta fullmaktsgivarens ekonomiska angelägenheter
  • rätten att sköta ekonomiska angelägenheter gäller hela förmögenheten och inte endast en viss del av den, såsom fastighet eller företagsverksamhet
  • du har rätt att uträtta ärenden för fullmaktsgivaren ensam.

Anmäl uppgifterna i inkomstregistrets e-tjänst senast den 5:e dagen i den kalendermånad som följer efter utbetalningsmånaden.

Anmäl ett intressebevakningsarvode till inkomstregistret på en pappersblankett

Om en elektronisk anmälan inte är möjlig, kan du anmäla uppgifterna på pappersblankett. Anmäl uppgifterna på pappersblanketten senast den 8:e dagen i den kalendermånad som följer efter utbetalningsmånaden.

Du kan styra breven från inkomstregistret till din egen adress

Om det finns ett fel eller en brist på en pappersblankett som du skickat, sänder inkomstregistret ett meddelande om felet med ett brev. Förvalet är att brevet skickas till huvudmannens adress, eftersom hen är den som betalar arvodet.

Du kan ändra huvudmannens adress till en annan adress, till exempel din egen adress. Efter att adressen ändrats, styrs alla brev från inkomstregistret till denna adress.

Vanliga frågor

Sidan har senast uppdaterats 14.8.2024