Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Vad beskriver inkomstuppgifterna?

Du ser i inkomstregistret uppgifter om de löner, pensioner och förmåner som har betalats ut till dig.

Inkomstregistret innehåller löneuppgifter sedan 2019 samt pensions- och förmånsuppgifter från och med 2021. Du kan inte hämta dessa tidigare uppgifter från inkomstregistret.

Hur granskar jag mina uppgifter i inkomstregistret?

Du kan söka och granska dina inkomstuppgifter genom att logga in i inkomstregistrets e-tjänst. I tjänsten ser du även anmälningar som du gett.

Om du vill uträtta ärenden för någon annan, kontrollera när du behöver även en Suomi.fi-fullmakt.

Vilka uppgifter ser jag i anmälningarna?

Du ser bara de uppgifter om dig själv som gäller vid varje tidpunkt i anmälningarna. Du ser till exempel inte tekniska uppgifter, såsom när anmälan ursprungligen getts eller om betalaren har korrigerat anmälan. Du ser inte heller makulerade det vill säga raderade anmälningar.

Om betalaren rättar uppgifterna, förmedlas uppgifterna på nytt från inkomstregistret till informationsanvändare så att de alltid är uppdaterade. När vi till exempel förmedlar de korrigerade uppgifterna till Skatteförvaltningen, kan det exempelvis påverka när du får skatteåterbäring.

Vilka uppgifter ser jag i anmälan om löneuppgifter?

Av anmälan om löneuppgifter framgår

  • löneutbetalningsperioden och betalningsdagen
  • uppgifter om betalaren
  • uppgifter om dig som inkomsttagare
  • betalda prestationer som betalaren anmält, till exempel löner, naturaförmåner och dagtraktamenten
  • yrkesklasser och försäkringsuppgifter.

Vissa betalare lämnar också frivilliga uppgifter, till exempel uppgifter om frånvaro och anställningsförhållande. Om dessa har anmälts, visas de även som en del av anmälan.

Anmälningsskyldigheten omfattar inte vissa inkomster: se vilka löneuppgifter ska rapporteras till inkomstregistret och vilka ska inte rapporteras

Vilka uppgifter ser jag i anmälan om förmånsuppgifter?

Av anmälan om förmånsuppgifter framgår

  • betalningsdagen
  • uppgifter om betalaren
  • uppgifter om dig som inkomsttagare
  • betalda förmåner och pensioner som betalaren anmält
  • eventuella avdrag från förmånerna.

Dessutom lämnas olika tilläggsuppgifter om olika förmåner. Om betalaren har gjort avdrag från förmånen, till exempel betalat en del av förmånen till FPA eller din arbetsgivare, ser du också avdragen i dina inkomstuppgifter.

Anmälningsskyldigheten omfattar inte vissa förmåner: se vilka förmånsuppgifter som ska rapporteras till inkomstregistret och vilka ska inte rapporteras

Vanliga frågor

Söker du information om detta?

Skatteförvaltningen: Så här hittar du ditt giltiga skattekort i MinSkatt

det positiva kreditupplysningsregistret

Sidan har senast uppdaterats 15.8.2024