Tillgängligheten av inkomstregistrets digitala tjänster

Inkomstregistret vill säkerställa alla lika möjlighet att använda inkomstregistrets digitala tjänster.

Att förbättra tillgängligheten är en viktig del av det kundinriktade utvecklandet av inkomstregistrets tjänster. En bättre tillgänglighet av digitala tjänster är en fördel för alla eftersom tjänsternas kvalitet och användbarhet samtidigt förbättras och behovet av användarsupport för dem minskar.

Med tillgänglighet avses att det tekniska genomförandet och innehållet i digitala e-tjänster, webbplatser och mobilappar är tillgängligt för alla oberoende av fysiska eller kognitiva begränsningar.

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar myndigheterna att erbjuda tillgängliga e-tjänster.

Våra tillgänglighetsutlåtanden

I tillgänglighetsutlåtandena berättar vi hur vår webbplats eller våra tjänster uppfyller tillgänglighetskraven och vilka brister det finns i deras tillgänglighet. I utlåtandet berättar vi dessutom hur du kan ge oss tillgänglighetsrespons.

Tillgänglighetsutlåtandet för inkomstregistrets e-tjänst

Tillgänglighetsutlåtande – inkomstregistret.fi

Tilläggsuppgifter om tillgänglighet

Regionförvaltningsverkets webbplats om  webbtillgänglighet. Tillsynsmyndighet är Regionförvaltningsverket i Södra Finland som utövar tillsyn i tillgänglighetsfrågor.

Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (Finlex)

Sidan har senast uppdaterats 31.10.2024