Anvisningarna för anmälan av förmåner ändras: Så här gör du i situationer där ställföreträdande mottagaren har fått för lite betalt
17.2.2025Det sker ändringar i anmälningspraxisen som är bra att beakta vid behandlingen av förmåner.
Ändringarna gäller situationer där det har betalats för lite till den ställföreträdande mottagaren och avdragstypen är avdrag efter skatter, till exempel Regress till skattefri inkomst.
Ändringen gäller också situationer där betalaren inte har beaktat ett betalningsförbud som utsökningen meddelat och utmätningen utförs av Utsökningsverket för inkomsttagarens räkning.
Vad förändras?
I de detaljerade anvisningarna om förmåner uppdateras exemplen 30, 31 och 42 på följande sätt:
- På prestation som på inkomsttagarens vägnar betalas till en ställföreträdande mottagare behöver förskottsinnehållning inte verkställas. Detta innebär att förskottsinnehållningens belopp inte behöver läggas till det belopp som ska betalas.
I exemplen beskrivs situationer där:
- För lite av inkomsttagarens förmån har betalats till ställföreträdande mottagaren.
- Betalaren korrigerar situationen genom att betala den betalning som saknas till ställföreträdande mottagaren för inkomsttagarens räkning.
- Betalaren återkräver senare prestationen till för högt belopp av inkomsttagaren.
I dessa situationer görs anmälningarna om utebliven betalning som betalats till ställföreträdande mottagaren och prestation till för högt belopp som återkrävts av inkomsttagaren i fråga om förskottsinnehållningen på samma sätt som i exemplet 29 i anvisningen: Ett för lågt belopp har betalats till en ställföreträdande mottagare, det skattepliktiga förmånsbeloppet ändras inte.
De nya anvisningarna kan följas genast
Ändringarna publiceras i anvisningen Förmåner: anmälan av information till inkomstregistret i samband med andra ändringar i slutet av 2025. Anvisningarna kan dock följas redan under 2025.
De nya anvisningarna träder officiellt i kraft den 1 januari 2026.
Anmälningar som redan lämnats till inkomstregistret behöver inte korrigeras enligt de nya anvisningarna.
Bakgrunden till ändringen är Skatteförvaltningens anvisningar
Ändringen av anmälningspraxis grundar sig på kapitel 6.1.5. Faktura som betalats för arbetstagarens rälning i Skatteförvaltningens anvisning om verkställande av förskottsinnehållning. Anvisningen behandlar lönerelaterade prestationer, men lämpar sig på samma sätt även för förmåner.
Enligt anvisningen behöver förskottsinnehållning inte verkställas på en förmån som betalats till en ställföreträdande mottagare på inkomsttagarens vägnar, eftersom förmånsbetalaren och inkomsttagaren inte har kommit överens om att förmånsbetalaren ansvarar för skatterna på prestationen.
Inkomstregistrets kundservice ger råd i fråga om anmälan
- Telefon: 029 497 550
- Öppettider: vardagar kl. 9–16