Korrigera ändrade uppgifter i inkomstregistret: länka ersättande anmälan till anmälan som korrigeras med anmälningsreferens

21.2.2024

Du kan vanligen korrigera fel i löne- eller förmånsuppgifter genom att lämna in en ersättande anmälan.

Ange alltid alla uppgifter på nytt i den ersättande anmälan.

Gör en ersättande anmälan för samma betalningsdag som den ursprungliga anmälan. Hänför med en anmälningsreferens den ersättande anmälan till den anmälan som ska korrigeras.

Använd en ersättande anmälan, om du till exempel har anmält inkomster med fel inkomstslag, du har glömt att anmäla obligatoriska uppgifter eller du vill korrigera försäkringsuppgiften för inkomstslaget.

Om du har betalat inkomst till för högt belopp till en inkomsttagare, bör du även läsa anvisningen om ogrundad förmån och återkrav.

Korrigera även arbetsgivarens separata anmälan genom en ersättande anmälan, om du har anmält arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift till för högt eller för lågt belopp.

Makulering av uppgifter används för korrigering i vissa situationer

Korrigera anmälan genom att makulera den, om du till exempel har anmält ett FO-nummer eller en personbeteckning felaktigt eller vill korrigera betalningsdagen eller typen av undantagssituation för försäkring.

I dessa situationer ska du makulera den inlämnade anmälan och lämna alla uppgifter på nytt i en ny anmälan. Gör den nya anmälan och makuleringen av den gamla anmälan under samma dag.

Undvik en onödig makulering av anmälningar. Du ska till exempel inte makulera hela materialet, om felet i fråga inte finns i alla anmälningar. De inlämnade nya anmälningar som ersätter de makulerade anmälningarna hänför sig inte till de makulerade anmälningarna, utan de behandlas som helt nya anmälningar.

Onödig makulering innebär extra arbete vid beslutsfattande i organisationer som använder uppgifterna, eftersom makuleringen av en anmälan behandlas först och sedan samma uppgift som en ny anmälan, även om ingenting i uppgifterna i praktiken har förändrats.

Korrigera uppgifter via ditt program eller i e-tjänsten

Många program gör det dessutom möjligt att korrigera uppgifter direkt från betalsystemet till inkomstregistret. Begär mer information av din programvaruleverantör.

Du kan även korrigera uppgifter i inkomstregistrets e-tjänst. Logga in i e-tjänsten och hämta en tidigare anmälan på sidan Inlämnade anmälningar.

Du kan söka anmälningar med sökvillkor eller referens.

  • Välj sökvillkor i förteckningen och fyll i uppgifterna i den ruta som öppnas.
  • Obligatoriska sökvillkor är tidsintervall och typ av tidsintervall för sökningen, till exempel betalnings- eller anmälningsdag. Förvalt intervall är en tidsperiod på 30 dagar från innevarande dag bakåt.
  • Precisera vid behov sökningen genom att välja andra sökvillkor.

I sökresultaten visas en sammanfattning av anmälningarna inom tidsintervallet. Du kan granska anmälningarna till exempel enligt deras typ eller inkomstslag. I sökresultaten visas anmälningar som lämnats via alla anmälningskanaler: i det tekniska gränssnittet, laddningstjänsten, e-tjänsten och på pappersblanketten.

När du har hittat den tidigare anmälan du sökt, öppnar du anmälan.

  • Välj Korrigera, om du gör en ersättande anmälan.
    • Gå via sidnavigationen till önskad sida och korrigera de uppgifter som har förändrats.
    • Gå till sist till Förhandsgranskning. Granska uppgifterna och sänd anmälan.
  • Välj Makulera, om du korrigerar anmälan genom att makulera den.
    • Godkänn makuleringen. Lämna sedan alla uppgifter på nytt i en helt ny anmälan.
    • Alternativt kan du använda den ursprungliga anmälan som grund för en ny anmälan. Välj då Använd som grund.
      • Fyll i betalningsdagen och löneutbetalningsperioden i anmälan. Sedan kan du gå mellan sidorna i anmälan via sidnavigationen i början av varje sida.
      • Fyll i de uppgifter som ändrats från den tidigare anmälan och sänd anmälan.
      • Sök sedan den ursprungliga anmälan igen. Välj nu Makulera och godkänn makuleringen.

Läs våra anvisningar om korrigering:

Korrigering av uppgifter

Korrigering av naturaförmåner

Om ämnet på Skatteförvaltningens webbplats:

Arbetsgivare: korrigera felen i inkomstregisteranmälningarna så snart som möjligt – korrigeringar som har gjorts senast den 7 mars 2024 hinner med i de förhandsifyllda skattedeklarationerna för löntagare

Sidan har senast uppdaterats 21.2.2024