Falska meddelanden har skickats ut i Inkomstregistrets namn. Läs mer: Uträtta ärenden på ett säkert sätt

 

Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Ange löneuppgifterna heltäckande – då undviker du separata utredningar

3.4.2025

Att anmäla inkomstuppgifter heltäckande till inkomstregistret genast i samband med löneutbetalningen minskar behovet av utredningar och gör arbetet smidigare för både arbetsgivaren och användarna av uppgifterna.

Kompletterande uppgifter preciserar löneuppgifterna

De löneuppgifter som ska anmälas till inkomstregistret är indelade i obligatoriska och kompletterande uppgifter. Kompletterande uppgifter är tilläggsuppgifter i löneanmälan som nästan alltid är obligatoriska och de fås i huvudsak från företagens datasystem.

Det är frivilligt att anmäla kompletterande uppgifter, men det rekommenderas eftersom de gör det möjligt att smidigt använda uppgifterna i inkomstregistret.

Varför behövs kompletterande uppgifter?

Flera organisationer som använder uppgifterna i inkomstregistret behöver de kompletterande uppgifterna som stöd för sitt eget beslutsfattande. Om uppgifterna inte har anmälts i anmälan om löneuppgifter kan behandlingen av ett ärende fördröjas och orsaka begäran om tilläggsutredningar till arbetsgivaren.

Kompletterande uppgifter är nödvändiga till exempel i följande situationer:

• För verkställandet av inkomsttagarens lagstadgade förmåner, såsom förmåner vid arbetslöshet och sjukdom
• Vid fastställande av klientavgifter
• Vid skötseln av uppgifter hos försäkringsanstalterna

Exempel på kompletterande uppgifter

Kompletterande uppgifter om ett anställningsförhållande är till exempel anställningsförhållandets typ och längd, uppgifter om anställningsförhållandets upphörande, avlöningsform, deltidsprocent, veckoarbetstid samt yrkesbeteckning.

Det finns ett brett behov av uppgifter gällande anställningsförhållandet. Till exempel om en arbetstagares anställningsförhållande upphör under prövotiden påskyndar uppgiften om orsaken till att anställningsförhållandet upphör behandlingen av arbetslöshetsförmånen. På motsvarande sätt får pensionsförsäkraren i samband med en pensionering det datum då anställningsförhållandet upphör direkt från anmälan om löneuppgifter och kan bevilja ålderspension utan dröjsmål.

Kompletterande uppgifter som hänför sig till betald inkomst är till exempel uppgifter om intjäningsperiod, som är väsentliga för beräkningen av beloppet av inkomstrelaterad dagpenning eller andra förmåner.

Frånvarouppgifter är till exempel frånvaroperioden och orsaken till frånvaron. Om till exempel sjukfrånvaron börjar mitt under en löneperiod är det viktigt att uppgiften meddelas senast i samband med nästa lönebetalning så att den som betalar ut sjukdagpenningen får de nödvändiga uppgifterna i tid.

Läs mer om de kompletterande uppgifterna och hur de anmäls: Anmälan av information till inkomstregistret: obligatoriska och kompletterande uppgifter i anmälan om löneuppgifter

När anmäls de kompletterande uppgifterna?

Det finns ingen utsatt tid för anmälan av kompletterande uppgifter, men rekommendationen är att de meddelas samtidigt som de obligatoriska uppgifterna. På så sätt kan alla som använder uppgifterna utnyttja dem utan dröjsmål.

Om de kompletterande uppgifterna, såsom frånvarouppgifter, ännu inte är kända vid löneperiodens slut, kan de meddelas i samband med följande löneperiod.

Gör de kompletterande uppgifterna till en del av en etablerad anmälningspraxis

Gör anmälan av kompletterande uppgifter till en del av en etablerad praxis, då överförs uppgifterna heltäckande och i rätt tid i samband med löneutbetalningen! För att det ska gå tekniskt smidigt att anmäla uppgifterna ska du säkerställa att de system du använder stöder den automatiska anmälan av kompletterande uppgifter.

Fördelarna syns direkt i vår vardag

  • Smidigare löneadministration – Anmälan av kompletterande uppgifter minskar separata begäranden om utredningar och minskar det manuella arbetet.
  • Snabbare behandling av förmåner och beslut – De som använder uppgifterna kan snabbt fatta beslut utan separata utredningar.
  • Bättre utnyttjande av information – Myndigheter och andra som använder informationen får all nödvändig information på en gång.
  • Snabbare och smidigare för medborgarna att uträtta ärenden - Arbetstagare och förmånstagare får beslut och utbetalningar som gäller deras ärenden utan onödiga dröjsmål.

 

Sidan har senast uppdaterats 3.4.2025