Enkäten om kundupplevelse 2024: Programvaruföretagen nöjdast med inkomstregistret
8.11.2024I år var inkomstregistrets totalbetyg enligt enkäten om kundupplevelse 3,8/5.
Programvaruföretagen gav kundupplevelsen det bästa betyget (4,0). Bokföringsbyråerna gav kundupplevelsen den svagaste betyget (3,6). Företag och organisationer samt hushåll gav inkomstregistret samma betyg (3,9).
I år skilde sig betygen från dem som uträttade ärenden i gränssnittet och e-tjänsten knappt alls från varandra. Många som använder båda anmälningskanalerna uppgav dock att de upplever att användningen av e-tjänsten är långsam och arbetsdryg jämfört med gränssnittet.
I enkäten svarade kunderna på följande påståenden. Medeltalet för svaren inom parentes:
- Jag kan uträtta mina ärenden i inkomstregistret (4,0)
- Jag upplever att det är lätt och smidigt att använda inkomstregistret (3,6)
- Jag anser att inkomstregistret fungerar tillförlitligt och störningsfritt (4,0)
- Jag får hjälp från inkomstregistret med att uträtta ärenden när jag behöver det (3,7)
Vi fick också många öppna svar, sammanlagt 649 stycken.
I de öppna svaren betonades saker i anslutning till korrigering av uppgifter, rapportering och informationssökning. Respons gavs också om anmälan av uppgifter och uppgifternas användbarhet. Av de tekniska frågorna framhävdes tjänstens responstider och sessionens tidsgräns i e-tjänsten.
Enkäten genomförs årligen
Vi utredde upplevelserna av användningen av inkomstregistret nu för åttonde gången. I år genomfördes enkäten som en gemensam enkät för alla kundgrupper i stället för kundgruppsspecifika enkäter.
I enkäten fick kunderna berätta sin åsikt om inkomstregistrets användarvänlighet, tillförlitlighet och kundservice. Enkäten var öppen 2.9–30.9.2024 på inkomstregistrets webbplats. Dessutom marknadsfördes enkäten i nyhetsbreven.
I år besvarades enkäten av 513 kunder. Förra året fick vi 354 svar. Svaren fördelades enligt följande: företag och organisationer 267 svar, bokföringsbyråer 202 svar, programvaruföretag 12 svar och hushåll 32 svar.
Vi tackar alla som svarade på enkäten. Vi är särskilt glada över det ökade antalet respondenter. Vi använder enkätresultaten för att utveckla vår tjänst.
Läs mer om fjolårets resultat: Kundnöjdhetsenkäten 2023: nöjdheten med gränssnitten var oförändrad, nöjdheten med e-tjänsten förbättrades