Uppgifter som införs i inkomstregistret
Lagstiftningsgrund: Lagen om inkomstdatasystemet (53/2018), 16 § 1 punkten
Giltighet: 1.1.2024 – tills vidare
I inkomstregistret införs obligatoriska uppgifter som arbetsgivare och andra prestationsbetalare lämnat och frivilliga uppgifter som kompletterar dessa.
I följande dokument redogörs för innehållet i detalj i de uppgifter som ska anmälas:
- Tillämpningsanvisning för informationsinnehållet i anmälan om löneuppgifter 2024 (pdf)
- Tillämpningsanvisning för arbetsgivarens separata anmälan 2022– (pdf)
- Löner – Förklaringar på inkomstslag och poster som ska dras av från inkomsterna 2024 (pdf)
- Tillämpningsanvisning för informationsinnehållet i anmälan om förmånsuppgifter 2024 (pdf)
- Förmåner – Förklaringar på inkomstslag och poster som ska dras av från inkomsterna 2023– (pdf)
Informationsinnehåll som ska sparas i inkomstregistret:
Sidan har senast uppdaterats 1.1.2024