Betalare: så här beställer du en rapport eller material

Som betalare kan du beställa rapporter i 600-serier. I samband med beställningen kan du också välja språk på vilket rapporten bildas (svenska, finska eller engelska).

Läs mer om olika rapporter och material

1

Allmänna uppgifter

Beställarens uppgifter har importerats till beställningen från inkomstregistrets kunduppgifter.

Välj typ av beställare: beställer materialet som producent av löneuppgifter eller producent av förmånsuppgifter.
Urvalet material och rapporter som du kan beställa i fasen 3 beror på den typ av beställare som du har valt.

2

Uppgifter om beställningen

Ange beställningen en tidpunkt för hämtningen, dvs. ett datum och klockslag.
Beställningen hämtas vid den valda tidpunkten. Den förinställda tidpunkten för hämtningen är innevarande dag och klockslag.

Om du vill kan du ange beställarens referens som identifierar beställningen. Tillåtna tecken för referensen är siffrorna 0–9, bokstäverna a–z och A–Z samt specialtecknen ”_” och ”-”. Referensen får inte innehålla mellanslag.

Om du inte anger en referens kommer inkomstregistret att skapa en referens för anmälan. Referensen skapad av inkomstregistret har formatet IR-202X-XX.

3

Material som beställs

Lägg till materialet som ska beställas genom att välja Lägg till material. Välj materialet i rullgardinsmenyn.

Du kan beställa flera olika material med samma beställning. Vilka andra material kan väljas i samma beställning beror dock på vilka material du redan har valt. Inkomstregistret rekommenderar att du väljer bara ett material per beställning.

Läs mer om olika rapporter och material

Välj tidsintervallet för uppgifterna i rapporten eller materialet.

Den maximala längden för tidsintervallet beror på rapporten eller materialet som beställs.

    • Intervall för rapporteringsperiod: Till materialet eller rapporten hämtas uppgifterna under det givna intervallet.
    • Intervall för betalningsdag: Till materialet eller rapporten hämtas de anmälningar där prestationens betalningsdag eller en annan anmälningsdag infaller under det givna intervallet.
    • Intervall för frånvaro: Till materialet eller rapporten hämtas de anmälningar där minst en dag under frånvaroperioden eller anmälningsperioden för frånvaro infaller inom det angivna tidsintervallet. Om du vill inhämta frånvarouppgifter enligt betalningsdag, väljer du intervall för betalningsdag som hämtningsvillkor.
    • Tidsintervall för mottagningstidpunkt: Till materialet eller rapporten hämtas anmälningar som har tagits emot i inkomstregistret under det angivna tidsintervallet.

Du kan begränsa materialets innehåll genom att använda andra hämtningsvillkor. Urvalet av hämtningsvillkoren beror på materialet eller rapporten som beställs.

Betalarens underorganisation

    • Om din organisation har gjort en anmälan i inkomstregistret med underorganisationens identifierare, kan du ange identifieraren för betalarens underorganisation som ett hämtningsvillkor.
    • Välj typ av identifierare i rullgardinsmenyn och lägg till underorganisationens identifierare. Då hämtas endast uppgifterna med den underorganisationens identifierare i materialet eller rapporten. Om organisationen har begränsat beställningar med underorganisationens identifierare kan du inte ändra på valet.

Typ av anmälare

    • Betalare: Till materialet hämtas endast de anmälningar där din organisation har varit betalare eller den egentliga arbetsgivaren när det gäller en ställföreträdande betalare.
      • Vid behov kan du även ange specifikationen för typ av anmälare, om du vill att rapporten endast innehåller prestationer som betalats av din organisation eller prestationer som betalats av en ställföreträdande betalare. Om du inte anger specifikationen, hämtas alla prestationer till materialet indelade i egna prestationer och prestationer av ställföreträdande betalare.
    • Ställföreträdande betalare: Till materialet hämtas endast de anmälningar där din organisation har angivits som ställföreträdande betalare.

Rapportens språk

Du kan välja språk på vilket rapporten bildas (svenska, finska eller engelska). Om du inte väljer språk bildas rapporten på det språk som används i e-tjänsten vid beställningstidpunkten.

4

Förhandsgranskning

Kontrollera uppgifterna. Till slut välj Sänd.

    • Om uppgifterna i beställningen innehåller brister eller fel ska du gå tillbaka till den tidigare fasen och korrigera dem. Till slut välj Sänd.
    • När beställningen har sparats i inkomstregistret får du en mottagningskvittering.

Din beställning syns om en stund på sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten. På sidan kan du kan följa statusen för din beställning.

    • Det tar några minuter att skapa en rapport som beställts.
    • När beställningen är färdig, kan du ladda ner rapporten på sidan Gjorda beställningar. Rapporterna är material i 600-serien.
    • Om du beställer material som ska hämtas via gränssnittet (300-serier), du ka hämta material i från SFTP-mappen för din organisation.
Sidan har senast uppdaterats 1.10.2024