Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation

  • Gör så här

  • Identifiera dig

    Identifiera dig med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
  • Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation

    Välj den här rollen om du vill uträtta ärenden för ett företag eller en organisation i inkomstregistret.

    Du kan uträtta ärenden för ett företag eller en organisation, om du är en utsedd representant för företaget eller organisationen eller om du har fått Suomi.fi-fullmakt.

  • Välj ett företag eller en organisation

    På listan ser du alla de företag och organisationer, för vilka du har rätt att uträtta ärenden i inkomstregistret.

Funktioner i e-tjänsten: Företag och organisationer

Så här använder du inkomstregistret – Kort presentation av e-tjänsten (YouTube 5:12 min)

Anmälan

Du kan i inkomstregistret lämna in anmälan om löner, pension eller andra förmåner som företaget eller organisationen betalat ut. Om det utgående från lönerna ska betalas arbetsgivares sjukförsäkringsavgift, lämna även in arbetsgivarens separata anmälan. Anmäl uppgifter om utbetalda pensioner och förmåner med en anmälan om förmånsuppgifter. 

Så här använder du inkomstregistret - Lämna in en anmälan om löneuppgifter (YouTube 7:51 min)

Så här använder du inkomstregistret - Lämna in en arbetsgivarens separata anmälan (svensk textning, YouTube 4:29 min)

Läs blankettanvisningen för anmälan om löneuppgifter

Läs blankettanvisningen för arbetsgivarens separata anmälan

Läs blankettanvisningen för anmälan om förmånsuppgifter

Anmälda uppgifter

Du kan söka och granska anmälningar som företaget lämnat in. Du kan också korrigera anmälan eller använda en tidigare anmälan som grund för en ny anmälan. Du kan dessutom söka och bläddra bland material som har sänts till inkomstregistret via gränssnittet och laddningstjänsten.

Läs anvisningarna: Inlämnade anmälningar

Läs anvisningarna: Korrigering av anmälan om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälan

Läs anvisningarna: Korrigering av anmälan om förmånsuppgifter

Läs anvisningarna: Sänt material

Beställningar

Du kan granska gjorda beställningar eller beställa en ny rapport eller material från inkomstregistret.

Så här använder du inkomstregistret - Beställ rapporter eller material (svensk textning, YouTube 5:06 min)

Läs anvisningarna: Gjorda beställningar – sök beställningar

Läs anvisningarna: Rapporter och material – ny beställning

Inställningar

Du kan börja använda anmälan om förmånsuppgifter. Du kan också lägga till eller ändra organisations adress.

Läs anvisningarna: Bekräftelse av anmälan om förmånsuppgifter

Läs anvisningarna: Grundläggande uppgifter

Företagets inkomstuppgifter

Du kan granska företagets inkomstuppgifter, som betalarna har anmält till registret. Observera, att endast vissa av företagets inkomster syns i inkomstregistret. Du kan också beställa ett inkomstregisterutdrag, som är en rapport om de prestationer som har anmälts till inkomstregistret för utbetalningar till företaget.

Så här använder du inkomstregistret - Beställ ett inkomstregisterutdrag (svensk textning, YouTube, 1:42 min)

Läs anvisningarna: Företagets inkomstuppgifter

Läs anvisningarna: Inkomstregisterutdrag

Företagets inkomstuppgifter

Du kan granska företagets inkomstuppgifter, som betalarna har anmält till registret. Observera, att endast vissa av företagets inkomster syns i inkomstregistret. Du kan också beställa ett inkomstregisterutdrag, som är en rapport om de prestationer som har anmälts till inkomstregistret för utbetalningar till företaget.

Så här använder du inkomstregistret - Beställ ett inkomstregisterutdrag (svensk textning, YouTube, 1:42 min)

Läs anvisningarna: Företagets inkomstuppgifter

Läs anvisningarna: Inkomstregisterutdrag

Vanliga frågor

Om du behöver detaljerade anvisningar för olika anmälningssituationer, ta del av våra anvisningar:

I avsnittet Löneuppgifter finns anvisningar om inkomstslag, anmälan om naturaförmåner och försäkringar.

I avsnittet Förmånsuppgifter finns på motsvarande sätt anvisningar för anmälan av förmåner och pensioner.

I vilka situationer ska jag lämna in arbetsgivarens separata anmälan?

Hur rättar jag uppgifterna?

Läs även anvisningar för olika aktörer:

Vad ska föreningar anmäla till inkomstregistret?

Vad ska välfärdsområden anmäla till inkomstregistret?

När du köper en tjänst eller anställer en arbetstagare – hushåll som arbetsgivare

Behöver du hjälp med korrigering, val av anmälningssätt eller befullmäktigande? Bekanta dig med våra anvisningar:

Var kan jag göra anmälan?

Så här ger du en fullmakt

Om du behöver exempel eller detaljerade anvisningar för anmälan, kan du ta del av våra detaljerade anvisningar:

Löner: anmälan av information till inkomstregistret

Obligatoriska och kompletterande uppgifter i anmälan om löneuppgifter

Förmåner: anmälan av information till inkomstregistret

Inkomstregistrets samtliga detaljerade anvisningar

Även vår kundservice hjälper med frågor som gäller anmälningar:

Kontakta oss

Beställningen av produktionscertifikat har överförts från inkomstregistrets e-tjänst till Skatteförvaltningens certifikattjänst den 24 oktober 2024.

I Skatteförvaltningens certifikattjänstens e-tjänst kan du lämna in en ny eller en ersättande ansökan om tekniskt gränssnitt, ansöka om ett nytt certifikat eller administrera uppgifterna om certifikatets tekniska kontaktperson. Du kan också börja använda anmälan om förmånsuppgifter. 

Gör en ansökan om gränssnitt och beställ ett certifikat i Skatteförvaltningens certifikattjänst

Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt. Införande av certifikat kräver teknisk kompetens. Avtala om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.

Läs mer om gränssnitt på programutvecklarnas webbplatser

Bekanta dig med tekniska anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst

Bekanta dig även med andra anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst:

Förnyande av certifikat

Stängning av certifikat

Sidan har senast uppdaterats 24.10.2024