Bekräftelse av anmälan om förmånsuppgifter

Innan du till inkomstregistret kan anmäla förmåner som din organisation betalat ska en representant för din organisation bekräfta organisationen som anmälare av förmånsuppgifter. Detta ska göras endast en gång.

Bekräftelsen görs av den som betalar förmånen. Om betalaren och anmälaren är olika organisationer ska båda göra en bekräftelse för sin egen organisations del.

Först när bekräftelsen har gjorts kan du anmäla förmånsuppgifter från ditt eget betalningssystem via gränssnittet eller i inkomstregistrets e-tjänst.

Vem ska bekräfta anmälan av förmånsuppgifter?

Förmåner betalas och anmäls till exempel av pensionsanstalterna, försäkringsbolagen, FPA, Statskontoret och civiltjänstgöringsplatserna.

Gör en bekräftelse om din organisation betalar förmåner, pensioner eller civiltjänstdagpenningar och anmäler dem till inkomstregistret med anmälan om förmånsuppgifter.

Däremot kräver naturaförmåner såsom bilförmån och telefonförmån inte att uppgifterna om förmånen bekräftas, eftersom de inte är förmånsinkomster. Anmäl naturaförmånerna till inkomstregistret med anmälan om löneuppgifter.

Så här bekräftar du anmälan av förmånsuppgifter

En representant för din organisation kan göra en bekräftelse för organisationens räkning antingen i inkomstregistrets e-tjänst eller i Skatteförvaltningens certifikattjänst.

Se anvisningar för olika situationer:

Logga in i e-tjänst och välj ”Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation".

  • Välj "Bekräftelse om anmälan av förmånsuppgifter" i Inställningarna.
  • Välj "Bekräfta att din organisation inför funktionerna för anmälan om förmånsuppgifter".
  • Välj därefter "Ta i bruk".

Efter bekräftelsen kan din organisation göra anmälningar om förmånsuppgifter i e-tjänsten eller ta i bruk ett tekniskt gränssnitt för anmälan.

Om din organisation har för avsikt att använda det tekniska gränssnittet för anmälan kan du bekräfta anmälan i Skatteförvaltningens certifikattjänst samtidigt som du ansöker om rätt att använda förmånsgränssnittet.

Se anvisningarna för gränssnittsansökan på Skatteförvaltningens webbplats under Produktionscertifikat

Bekräftelsen av anmälan av förmånsuppgifter i certifikattjänsten gör det möjligt att anmäla förmånsuppgifter både i gränssnittet och i inkomstregistrets e-tjänst.

Om din organisation vill sluta anmäla förmånsuppgifter till inkomstregistret, ta bort funktionerna för anmälan av förmånsuppgifter.

Du kan ta bort bekräftelsen av anmälan endast i inkomstregistrets e-tjänst.

  • Logga in i e-tjänst och välj ”Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation".
  • Välj "Bekräftelse om anmälan av förmånsuppgifter" i Inställningarna.
  • Välj "Avsluta anmälan av förmånsuppgifter".
  • Välj därefter "Ta i bruk".

Därefter kan organisationen inte längre anmäla förmånsuppgifter.

Ta också bort gränssnitt och fullmakter

Avsluta vid behov också användarrätten till förmånsgränssnittet och Suomi.fi-fullmakterna i anslutning till förmånerna.

Avsluta gränssnittet genom att göra en ersättande gränssnittsansökan i Skatteförvaltningens certifikattjänst

Ändra eller återkalla fullmakten i tjänsten Fullmakter i Suomi.fi

Användarrätten till gränssnittet upphör när den ersättande ansökan har behandlats.

Vanliga frågor

Om du behöver detaljerade anvisningar för olika anmälningssituationer, ta del av våra anvisningar:

I avsnittet Förmånsuppgifter finns anvisningar för anmälan av förmåner och pensioner.

Hur rättar jag uppgifterna?

Behöver du hjälp med korrigering, val av anmälningssätt eller befullmäktigande? Bekanta dig med våra anvisningar:

Var kan jag göra anmälan?

Så här ger du en fullmakt

Om du behöver exempel eller detaljerade anvisningar för anmälan, kan du ta del av våra detaljerade anvisningar:

Förmåner: anmälan av information till inkomstregistret

Inkomstregistrets samtliga detaljerade anvisningar

Även vår kundservice hjälper med frågor som gäller anmälningar:

Kontakta oss

Beställningen av produktionscertifikat har överförts från inkomstregistrets e-tjänst till Skatteförvaltningens certifikattjänst den 24 oktober 2024.

I Skatteförvaltningens certifikattjänstens e-tjänst kan du lämna in en ny eller en ersättande ansökan om tekniskt gränssnitt, ansöka om ett nytt certifikat eller administrera uppgifterna om certifikatets tekniska kontaktperson. Du kan också börja använda anmälan om förmånsuppgifter. 

Gör en ansökan om gränssnitt och beställ ett certifikat i Skatteförvaltningens certifikattjänst

Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt. Införande av certifikat kräver teknisk kompetens. Avtala om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.

Läs mer om gränssnitt på programutvecklarnas webbplatser

Bekanta dig med tekniska anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst

Bekanta dig även med andra anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst:

Förnyande av certifikat

Stängning av certifikat

Sidan har senast uppdaterats 9.10.2024