Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Arbetsgivarens separata anmälan

Ange i arbetsgivarens separata anmälan det sammanlagda beloppet av arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter och avdragen från det.

Om du inte har betalat några löner under månaden och är införd i Skatteförvaltningens arbetsgivarregister, ange uppgiften Ingen lönebetalning.

Lämna in endast en arbetsgivarens separata anmälan för samma månad. Arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift fastställs på basis av alla löner som du har betalat under månaden.

Granska sjukförsäkringsavgiftens belopp och procenttal på Skatteförvaltningens sidor

Läs mer om sjukförsäkringsavgiften och andra socialförsäkringsavgifter

Lämna in anmälan senast den 5 i den kalendermånad som följer efter rapporteringsmånaden. Längden på företagets skatteperiod påverkar inte den sista inlämningsdagen.

Utöver arbetsgivarens separata anmälan ska du med en anmälan om löneuppgifter separat för varje arbetstagare ange de löner du har betalat.

Exempel: Ett företag betalar ut löner den 1, 15 och 30 varje månad. Arbetsgivarens separata anmälan ska lämnas in senast den 5 i den månad som följer efter lönebetalningen. I anmälan ska uppgifter samlas om alla löneutbetalningsdagar under föregående månad.

Regelbundna arbetsgivare ska lämna in en anmälan varje månad

Du är en regelbunden arbetsgivare om du regelbundet betalar ut löner och är införd i Skatteförvaltningens arbetsgivarregister.

Om du stryks ur Skatteförvaltningens arbetsgivarregister, ska arbetsgivarens separata anmälan ännu inlämnas för den löneutbetalningsmånad då registreringen har upphört. Anmälan ska lämnas in även om lön inte har betalats ut under månaden.

Läs mer om arbetsgivarregistret

Tillfälliga arbetsgivare ska lämna in en anmälan endast när de betalar lön

Du är en tillfällig arbetsgivare om du inte har införts i Skatteförvaltningens arbetsgivarregister.

Anmäl elektroniskt

Om du använder webbtjänsten Palkka.fi, överförs uppgifterna direkt till inkomstregistret och någon separat anmälan till inkomstregistret behövs inte.

Om du räknar och betalar ut lönerna själv, anmäl uppgifterna till inkomstregistret.

Var kan jag göra anmälan?

Om du betalar lön som privatperson, läs mer om anmälan i egenskap av hushåll

Korrigering av anmälan

Om det finns fel i de uppgifter du anmält, ska du rätta dem.

Lämna in en ersättande anmälan om du till exempel har anmält arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift till för högt eller för lågt belopp. Korrigera anmälan genom att makulera den om du till exempel har uppgett en felaktig FO-nummer eller rapporteringsperiod.

Hur rättar jag uppgifterna?

En infograf om när ges arbetsgivarens separata anmälan.

Detaljerade anvisningar och exempel

Bekanta dig med exemplen och läs mer om anmälan i olika situationer:

Anmälan av information till inkomstregistret: arbetsgivarens separata anmälan

Skatteförvaltningens anvisning om arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter och avdragen från det

I anvisningen beskrivs hur arbetsgivarens separata anmälan korrigeras: Korrigering av uppgifter i inkomstregistret

Sidan har senast uppdaterats 2.7.2024