Informationsanvändare kan beställa rapporter om användningen av inkomstregistret
Informationsanvändarorganisationer kan beställa rapporter om användningen av inkomstregistret. Sammandragsrapporterna ger informationsanvändarna information om materialbeställningar och hämtningar som gjorts på basis av dem. Med hjälp av åtkomstloggdata kan informationsanvändarna följa upp användningen av inkomstregistrets e-tjänst i organisationen.
Beställningar kan göras via flera olika kanaler
Informationsanvändare kan beställa rapporter i inkomstregistrets e-tjänst och laddningstjänst och via tekniska gränssnitt. I e-tjänsten och laddningstjänsten kan rapportbeställningar endast göras av huvudanvändare.
Läs anvisningen: Rapporter och material – ny beställning (e-tjänsten)
Rapporterna ska hämtas i e-tjänsten
I e-tjänsten kan du följa statusen för din beställning och ladda ner en rapport när den är färdig.
Läs anvisningen: Gjorda beställningar – sök beställningar (e-tjänsten)
Inkomstregistrets rapporter för informationsanvändare
Du kan ladda ner de rapporter som du beställt från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Rapporterna 702 och 710 kan granskas i e-tjänsten endast av huvudanvändare. Rapporten 700 kan granskas även med andra informationsanvändarens roller.
Dessa rapporter är avsedda för informationsanvändare för att dessa ska kunna följa upp materialbeställningar och hämtningar som gjorts på basis av beställningarna.
Rapporten innehåller
- antal material som hämtats för informationsanvändaren
- antal anmälningar i materialet.
Uppgifterna har specificerats enligt materialtyp.
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 12 månader.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Med hjälp av rapporten kan du kontrollera hur e-tjänsten har använts i din organisation.
Rapporten innehåller:
- uppgifter om åtgärder såsom sökning och granskning av uppgifter som personer som uträttar ärenden på organisationens vägnar har vidtagit i inkomstregistrets e-tjänst
- uppgiften om vilken vy i e-tjänsten personen granskat.
Rapporterna 702 (pdf) och 710 (csv) innehåller samma uppgifter. Om du vill behandla rapporten i ett kalkylprogram (till exempel Excel), beställ rapporten 710.
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 3 månader.
Du kan beställa rapporten om en person eller alla. Du kan ange personbeteckningen för en viss person i punkten Användarnamn, varvid endast uppgifter om sådana åtgärder som personen i fråga vidtar hämtas.
Ladda ner rapporten i pdf-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Med hjälp av rapporten kan du kontrollera hur e-tjänsten har använts i din organisation.
Rapporten innehåller:
- uppgifter om åtgärder såsom sökning och granskning av uppgifter som personer som uträttar ärenden på organisationens vägnar har vidtagit i inkomstregistrets e-tjänst
- uppgiften om vilken vy i e-tjänsten personen granskat.
Rapporterna 710 (csv) och 702 (pdf) innehåller samma uppgifter. Om du vill öppna rapporten i pdf-format, beställ rapporten 702.
Du kan beställa rapporten via e-tjänsten, laddningstjänsten eller det tekniska gränssnittet. Tidsintervallet kan vara högst 3 månader.
Du kan beställa rapporten om en person eller alla. Du kan ange personbeteckningen för en viss person i punkten Användarnamn, varvid endast uppgifter om sådana åtgärder som personen i fråga vidtar hämtas.
Ladda ner rapporten i csv-format från sidan Gjorda beställningar i e-tjänsten.
Hur har rapporterna bildats, vad räknas för olika punkter?
Exakta uppgifter om rapporterna finns i de tekniska beskrivningarna på sidan Dokumentation:
- Beräkningsreglerna beskrivs i dokumentet Inkomstuppgifter – Beräkningsregler.
- Datainnehållet beskrivs i dokumentet Rapporter ur inkomstregistret.