Näin tunnistaudut sähköiseen asiointipalveluun
Voit hoitaa omia tai yrityksesi tulorekisteriasioita vain tunnistautuneena.
Tunnistaudu sähköiseen asiointipalveluun henkilökohtaisilla tunnuksilla
Tunnistaudu tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai organisaatiokortilla.
- Voit asioida yrityksen tai organisaation puolesta, jos sinulla on tarvittava toimielinrooli merkittynä kaupparekisteriin, yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) tai yhdistysrekisteriin.
- Yksityishenkilönä voit katsella omia tulotietojasi tai antaa ilmoituksia maksamistasi suorituksista.
- Jos toimit muussa roolissa, tarvitset Suomi.fi-valtuuden. Valtuus voidaan myöntää henkilölle tai yritykselle.
Ulkomaisen yrityksen puolesta asioiva: tunnistaudu Finnish Authenticator -tunnistusvälineellä
Ulkomaisen yrityksen edustaja voi asioida yrityksen puolesta tulorekisterissä, jos hänellä on suomalainen henkilötunnus tai UID-tunniste (Finnish Authenticator -sovellus) ja Suomi.fi-valtuus.
Lue lisää UID-tunnisteesta ja ulkomaisen yrityksen edustajan valtuuttamisesta
Ulkomainen yksityishenkilö ei voi toistaiseksi asioida tulorekisterissä sähköisesti. Hän ei voi myöskään valtuuttaa toista henkilöä tai yritystä hoitamaan asioitaan. Asiointi on mahdollista vain paperilomakkeella.
EU-kansalaisten eIDAS-tunnistautuminen
Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ei voi kirjautua suoraan eIDAS-tunnistuksella.
Lue lisää eIDAS-tunnistautumisesta
Usein kysyttyä
Pankkitunnukset saat käyttöön, kun teet sopimuksen pankin kanssa. Pankkitunnusten täytyy olla henkilökohtaiset, jotta voit kirjautua niiden avulla asiointipalveluun.
Voit tunnistautua sähköiseen asiointipalveluun seuraavien pankkien verkkopankkitunnuksilla:
- Osuuspankki
- Nordea
- Danske Bank
- Handelsbanken
- Ålandsbanken
- S-Pankki
- Aktia
- POP Pankki
- Säästöpankki
- Oma Säästöpankki
Mobiilivarmenne on tunniste puhelimen SIM-kortissa.
Lue lisää sivulta mobiilivarmenne.fi
Varmennekortti voi olla kansalaisvarmenteen sisältävä henkilökortti tai organisaatiovarmenteen sisältävä organisaatiokortti. Henkilökortteja myöntää Poliisi, organisaatiokortit myöntää Digi- ja väestötietovirasto.
Varmennekortilla tunnistautumiseen tarvitset kortinlukijalaitteen ja -ohjelmiston.
Jos ohjelmistosi hyödyntää tulorekisterin rajapintaa, sinun ei tarvitse kirjautua tai tunnistautua tulorekisteriin erikseen jokaisella käyttökerralla. Organisaatiosi tunnistetaan ohjelmistoon asennettavan teknisen varmenteen avulla.
Varmenteet myönnetään käyttötarkoituksen mukaan: palkkatietojen ilmoittamiseen, etuustietojen ilmoittamiseen ja tietojen käyttämiseen on oma varmenne.
Varmenneasioissa auttaa oma ohjelmistotoimittajasi.
Lue lisää varmenteista ja niiden tilaamisesta Verohallinnon varmennepalvelun sivuilta
Myös tiedon käyttäjän edustajat tunnistautuvat tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun henkilökohtaisilla tunnuksilla.
Voit asioida palvelussa tiedon käyttäjän puolesta vain silloin, jos olet saanut oman organisaatiosi pääkäyttäjältä valtuuden tiedon käyttäjän rooliin.
Tiedon käyttäjät eivät käytä Suomi.fi-valtuuksia, vaan kunkin organisaation pääkäyttäjä antaa valtuudet tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Pääkäyttäjä myös huolehtii antamiensa valtuuksien ylläpidosta.
Suurin osa tiedon käyttäjistä hakee tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Tällöin organisaatio tunnistetaan ohjelmistoon asennettavan teknisen varmenteen avulla.