Siirry suoraan sisältöön Siirry koko sivuston hakuun

Asioi sähköisesti

Voit ilmoittaa tiedot tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa tai siirtää ilmoitukset suoraan maksujärjestelmästäsi rajapinnan kautta.

Lähetä ilmoitus sähköisessä asiointipalvelussa

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voit täyttää yhden ilmoituksen kerrallaan tai lähettää tiedot xml-tiedostona latauspalvelun kautta. Voit myös katsella ja korjata antamiasi ilmoituksia ja tilata raportteja.

Kirjaudu palveluun ja tutustu ohjeisiin

Tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Voit asioida yrityksen tai organisaation puolesta, jos sinulla on tarvittava toimielinrooli. Jos toimit muussa roolissa, tarvitset Suomi.fi-valtuuden.

Automatisoi ilmoittaminen teknisen rajapinnan avulla

Monet palkka- ja etuusohjelmistot hyödyntävät tulorekisterin rajapintaa. Jos maksat suorituksia usein tai suurelle määrälle tulonsaajia, tällaisen ohjelmiston käyttäminen helpottaa työtäsi.

Monet ohjelmistot mahdollistavat ilmoittamisen lisäksi tietojen korjaamisen suoraan maksujärjestelmästä tulorekisteriin. Rajapinnan kautta voit myös tilata aineistoja tai raportteja. Kysy lisää omalta ohjelmistotoimittajaltasi.

Rajapinnan ja varmenteen käyttöönotto vaatii teknistä osaamista. Sovi työnjaosta ja toimintatavoista käyttämäsi ohjelmiston ohjelmistotoimittajan kanssa. 

Myös maksuton palkanlaskentapalvelu Palkka.fi hyödyntää rajapintaratkaisua ja lähettää tarvittavat ilmoitukset tulorekisteriin automaattisesti.

Lue lisää rajapinnoista ohjelmistokehittäjien sivuilta

Lue lisää varmenteen hakemisesta Verohallinnon varmennepalvelun sivuilta

Jos et voi käyttää sähköisiä palveluita, käytä paperilomaketta

Voit käyttää paperilomaketta palkkatietojen ilmoittamiseen vain erityisestä syystä. Eläke- ja etuustietoja ei voi ilmoittaa paperilomakkeella.

Lue lisää paperilomakkeella ilmoittamisesta

Usein kysyttyä

Sivu on viimeksi päivitetty 24.10.2024