Asioi sähköisesti

Voit ilmoittaa tiedot tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa tai siirtää ilmoitukset suoraan maksujärjestelmästäsi rajapinnan kautta.

Lähetä ilmoitus sähköisessä asiointipalvelussa

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voit täyttää yhden ilmoituksen kerrallaan tai lähettää tiedot xml-tiedostona latauspalvelun kautta. Voit myös katsella ja korjata antamiasi ilmoituksia ja tilata raportteja.

Kirjaudu palveluun ja tutustu ohjeisiin

Tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Voit asioida yrityksen tai organisaation puolesta, jos sinulla on tarvittava toimielinrooli. Jos toimit muussa roolissa, tarvitset Suomi.fi-valtuuden.

Automatisoi ilmoittaminen teknisen rajapinnan avulla

Monet palkka- ja etuusohjelmistot hyödyntävät tulorekisterin rajapintaa. Jos maksat suorituksia usein tai suurelle määrälle tulonsaajia, tällaisen ohjelmiston käyttäminen helpottaa työtäsi.

Monet ohjelmistot mahdollistavat ilmoittamisen lisäksi tietojen korjaamisen suoraan maksujärjestelmästä tulorekisteriin. Rajapinnan kautta voit myös tilata aineistoja tai raportteja. Kysy lisää omalta ohjelmistotoimittajaltasi.

Rajapinnan ja varmenteen käyttöönotto vaatii teknistä osaamista. Sovi työnjaosta ja toimintatavoista käyttämäsi ohjelmiston ohjelmistotoimittajan kanssa. 

Myös maksuton palkanlaskentapalvelu Palkka.fi hyödyntää rajapintaratkaisua ja lähettää tarvittavat ilmoitukset tulorekisteriin automaattisesti.

Lue lisää rajapinnoista ohjelmistokehittäjien sivuilta

Lue lisää varmenteen hakemisesta Verohallinnon varmennepalvelun sivuilta

Jos et voi käyttää sähköisiä palveluita, käytä paperilomaketta

Voit käyttää paperilomaketta palkkatietojen ilmoittamiseen vain erityisestä syystä. Eläke- ja etuustietoja ei voi ilmoittaa paperilomakkeella.

Lue lisää paperilomakkeella ilmoittamisesta

Usein kysyttyä

Tiedon käyttäjiä ovat tulorekisterissä ne organisaatiot ja viranomaiset, joilla on tulorekisterilain perusteella oikeus hakea ja katsella tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja. Ne saavat käyttää tietoja vain siinä laajuudessa ja siihen tarkoitukseen, kuin laissa on määritelty.

Tiedon käyttäjät hakevat tiedot tulorekisteristä omaan ohjelmistoonsa rajapinnan kautta. Osa organisaatioista käyttää myös tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua.

Tietoja hyödynnetään päätöksenteossa ja muissa lakisääteisissä tehtävissä.

Lue lisää tiedon käyttäjistä

Jokaiselle tietoja käyttävälle organisaatiolle on tehty oma tietolupapäätös. Siinä on määritelty, mitä tietoja ja missä laajuudessa organisaation edustajat voivat tulorekisteristä hakea ja katsella.

Vain organisaatio tai viranomainen, jolla on tulorekisterilain perusteella oikeus saada tietoja tulorekisteristä, voi saada tietoluvan.

Lue lisää tietoluvasta

Sivu on viimeksi päivitetty 24.10.2024