Toimintakertomus 2022 – Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö
2.3.2023
Sisältö
1 Toimintavuoden yleiskatsaus
2 Perustoiminta
2.1 Tulostavoitteet ja niiden toteumat
2.1.1 Tulostavoitteiden asettaminen
2.1.2 Oikeudellinen vaikuttavuus
2.1.3 Käsittelyaika vastineasioissa
2.2 Yksikön perustoimintaan ja verovalituksiin liittyviä seurantatietoja
2.2.1 Oikeudenvalvontayksikön kokonaissuoritteet
2.2.2 Verohallinnon tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteet
2.2.3 Ennakkoratkaisujen määrät ja niistä tehdyt verovalitukset
2.2.4 Hallintotuomioistuimiin saapuneet verovalitukset
2.2.5 Oikaisulautakuntien käsittelemät oikaisuvaatimukset
2.3 Yksikön antamat lausunnot
3 Henkilöstö
3.1 Henkilöstön määrä ja resurssit
3.2 Työtyytyväisyys
4 Kehittäminen
5 Määrärahojen käyttö
1 Toimintavuoden yleiskatsaus
Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö saavutti toimintavuonna 2022 osin keskeiset oikeudellisen vaikuttavuuden tulostavoitteensa. Tavoite toteutui oikaisulautakunnan ratkaisemien oikaisuvaatimusten hyväksymisessä (toteuma 63 %), hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuudessa kaikista yksikön tekemistä valituksista (toteuma 16 %) sekä korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuudessa niistä verovelvollisen valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa (toteuma 67 %).
Yksikkö ei sen sijaan saavuttanut korkeimman hallinto-oikeuden yksikölle myöntämien valituslupien tavoitetta (toteuma 50 %) eikä yksikön korkeimman hallinto-oikeudelle tekemien valitusten ja niihin annettujen ratkaisujen julkaisutavoitetta (toteuma 31 %). Valituslupa- ja julkaisutoteumaa voidaan kuitenkin pitää hyvänä, kun otetaan huomioon korkeimman hallinto-oikeuden antamien päätösten määrien vuosittaiset vaihtelut sekä julkaisukäytännöt.
Yksikkö ylitti oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden keskimääräisen käsittelyaikatavoitteen (toteuma 39 pv). Käsittelyajan pitkittyminen johtui kesäajan töiden ruuhkautumisesta. Yksikkö sen sijaan alitti korkeimmalle hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden käsittelyaikatavoitteen (toteuma 29 pv).
Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2022 julkaisemista ratkaisuista (vuosikirjaratkaisut ja ratkaisuselosteet yhteensä 31 kpl) yksikkö on ollut muutoksenhakijana jossain veroprosessin vaiheessa 35 %:ssa tapauksista.
Yksikkö sai toimintavuonna Verohallinnolta tiedoksi 287 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 72 tapauksessa (25 %).
Yksikkö teki toimintavuonna 32 oikaisuvaatimusta verotuksen oikaisulautakunnalle, 69 valitusta hallinto-oikeudelle ja 48 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Yksikkö antoi toimintavuonna 902 vastinetta verovelvollisten valituksiin sekä osallistui yhteen hallinto-oikeuden järjestämään suulliseen käsittelyyn.
Yksikön henkilötyövuosikäyttö oli toimintavuonna 26,5 (edellinen vuosi 25,5). Yksikössä täytettiin viisi veroasiamiehen määräaikaista virkaa. Toimintavuodelle myönnetystä määrärahasta jäi säästöä noin 100 000 euroa.
2 Perustoiminta
2.1 Tulostavoitteet ja niiden toteumat
2.1.1 Tulostavoitteiden asettaminen
Valtiovarainministeriö asettaa oikeudenvalvontayksikön tulostavoitteet osana Verohallinnon ja valtiovarainministeriön välistä tulossopimusta.
Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö keskittyy oikeudenvalvontatehtävässään yleensä ja erityisesti omassa muutoksenhaussaan oikeudellisesti tulkinnanvaraisiin tapauksiin. Asiaa voidaan pitää oikeudellisesti tulkinnanvaraisena esimerkiksi, jos sen käsittelyn yhteydessä
- tulkitaan uutta lainsäädäntöä;
- tulkitaan verotus-, oikaisu- tai muutoksenhakumenettelyä koskevia säännöksiä;
- todetaan, että lainsäädäntö on joltain osin puutteellinen tai aukollinen;
- todetaan, että Verohallinnon ratkaisutoiminnassa tai hallintotuomioistuimien oikeuskäytännössä on epäyhtenäisyyttä;
- todetaan, että oikeuskirjallisuudessa on esitetty erilaisia kannanottoja;
- havaitaan uusi taloudellinen tai muu ilmiö, josta ei ole lainsäädäntöä, oikeus- tai verotuskäytäntöä ja jolla on merkitystä verotuksessa;
- havaitaan muutoin sääntelyn mahdollistavan useita eri ratkaisuvaihtoehtoja; tai
- asia on tulkinnallisesti epäselvänä ratkaistu veronsaajan vahingoksi (in dubio contra fiscum).
Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö edistää viranomaisen ja verovelvollisen oikeusturvaa verotuksessa luomalla osaltaan edellytyksiä verolainsäädännön asianmukaiselle täytäntöönpanolle. Tässä tehtävässä oikeudenvalvontayksikkö edistää verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saamista, varmistaa etu ja jälkikäteen verotuksen oikeellisuutta ja huolehtii omalta osaltaan verovalitusprosessin sujuvuudesta.
Toiminnan oikeudellista vaikuttavuutta kuvaa se, kuinka suuri osuus oikeudenvalvontayksikön tekemistä valituksista johtaa siihen, että hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus julkaisee oikeudenvalvontayksikön valituksen johdosta antamansa ratkaisun. Lisäksi yksikössä seurataan muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden myöntämiä valituslupia yksikön valituksiin, korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuutta niistä verovelvollisen valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa sekä oikaisulautakunnan ratkaisemien yksikön tekemien oikaisuvaatimusten hyväksymisprosenttia.
Oikeudenvalvontayksikössä seurataan myös annettujen vastineiden käsittelyajan pituutta, millä on osaltaan vaikutusta verovalitusasioiden yleiseen käsittelyaikaan tuomioistuimissa.
Jäljempänä esitetään yksikölle asetetut, vuosia 2020–2022 koskevat tulostavoitteet sekä niiden toteumatiedot. Kumulatiivinen luku kuvaa tulostavoitteiden toteutumista aina vuodesta 2012 alkaen.
2.1.2 Oikeudellinen vaikuttavuus
2020 | 2021 | 2022 | Kumulatiivinen 2012-2022 |
||
---|---|---|---|---|---|
Oikaisulautakunnan ratkaisemien oikaisuvaatimusten hyväksymisprosentti | Tavoite | 50 % | 50 % | 50 % | |
Toteuma | 63 % | 75 % | 63 % | ||
Hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus kaikista yksikön tekemistä valituksista |
Tavoite | 20 % | 20 % | 15 % | |
Toteuma | 7 % | 9 % | 16 % | 11 % | |
Korkeimman hallinto-oikeuden myöntämien valituslupien osuus kaikista yksikön tekemistä valituslupahakemuksista |
Tavoite | 55 % | 55 % | 55 % | |
Toteuma | 39 % | 44 % | 50 % | 46 % | |
Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus niistä verovelvollisten valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa | Tavoite | 40 % | 50 % | 50 % | |
Toteuma | 42 % | 83 % | 67 % | ||
Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus kaikista yksikön tekemistä valituksista | Tavoite | 45 % | 45 % | 45 % | |
Toteuma | 27 % | 33 % | 31 % | 35 % |
Verotuksen oikaisulautakunta ratkaisi toimintavuonna kaikkiaan 16 oikeudenvalvontayksikön tekemää oikaisuvaatimusta. Näistä tapauksista oikaisulautakunta hyväksyi oikeudenvalvontayksikön oikaisuvaatimuksen 10 tapauksessa (toteuma 63 %; tavoite 50 %).
Hallinto-oikeudet julkaisivat toimintavuonna yhteensä 11 sellaista päätöstä, jossa oikeudenvalvontayksikkö oli muutoksenhakijana. Oikeudenvalvontayksikkö teki toimintavuonna yhteensä 69 valitusta hallinto-oikeudelle (toteuma 16 %; tavoite 15 %).
Korkein hallinto-oikeus ratkaisi toimintavuonna kaikkiaan 15 sellaista verovelvollisen korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa oikeudenvalvontayksikkö oli pyytänyt päätöksen julkaisua. Näistä tapauksista korkein hallinto-oikeus julkaisi ratkaisun 10 tapauksessa (toteuma 67 %; tavoite 50 %).
Kalenterivuoden 2022 aikana korkein hallinto-oikeus ratkaisi kaikkiaan 28 sellaista oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa alemman asteen päätöksentekijänä oli hallinto-oikeus ja joissa siis edellytettiin valitusluvan saamista. Näistä 28 tapauksesta valituslupa myönnettiin 14 tapauksessa (toteuma 50 %; tavoite oli 55 %). Korkein hallinto-oikeus julkaisi näistä 14 tapauksesta 6 tapauksessa antamansa ratkaisun. Mainitun 28 valituksen lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisi 7 oikeudenvalvontayksikön valitusta keskusverolautakunnan ennakkoratkaisuista. Näistä 7 tapauksesta annettu ratkaisu julkaistiin 5 tapauksessa. Kaikkiaan korkein hallinto-oikeus julkaisi oikeudenvalvontayksikön valituksesta antamiaan ratkaisuja 11 (6+5) eli valitusten kokonaismäärästä 31 % (11/35; tavoite oli 45 %).
Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat ratkaisut ohjaavat verotus- ja oikeuskäytäntöä ja ne edistävät siten verotuksen yhtenäisyyttä, oikeusvarmuutta ja ennustettavuutta. Yksittäisellä ratkaisulla saattaa lisäksi olla huomattava fiskaalinenkin merkitys ja jossain tapauksissa ratkaisu voi johtaa myös lainsäädännön muuttamiseen.
Kun kysymys on oikeudellisesti tulkinnanvaraisesta tapauksesta, veronsaajan (yhteiskunnan) intressissä ei sinänsä ole saada asiassa ratkaisu, joka olisi veronsaajan kannalta edullinen. Olennaista on saada oikeudellisesti tulkinnanvaraiseen kysymykseen ohjaavaa oikeuskäytäntöä.
Seuraavassa taulukossa on kuvattu korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat verotusta koskevat ratkaisut sekä niiden tapausten osuus, joissa oikeudenvalvontayksikkö on jossain veroprosessin vaiheessa (oikaisulautakunta, hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus) ollut muutoksenhakijana.
vuosi | vuosikirjassa julkaistut ratkaisut yhteensä | VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / % | ratkaisuselosteena julkaistut ratkaisut yhteensä | VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / % |
---|---|---|---|---|
2010 | 25 | 11 / 44 % | 26 | 11 / 42 % |
2011 | 37 | 19 / 51 % | 7 | 1 / 14 % |
2012 | 27 | 16 / 59 % | 9 | 7 / 78 % |
2013 | 66 | 34 / 52 % | 8 | 4 / 50 % |
2014 | 54 | 28 / 53 % | 5 | 1 / 20 % |
2015 | 42 | 17 / 41 % | 4 | 1 / 25 % |
2016 | 53 | 23 / 43 % | 11 | 5 / 45 % |
2017 | 49 | 26 / 53 % | 4 | 4 / 100 % |
2018 | 51 | 20 / 39 % | 6 | 3 / 50 % |
2019 | 49 | 22 /45 % | 4 | 2 / 50 % |
2020 | 33 | 15 / 45 % | 3 | 1 / 33 % |
2021 | 51 | 22 / 43% | 6 | 1 /17 % |
2022 | 31 | 11 / 35 % | 0 | 0 % |
Kumulatiivinen | 537 | 253 / 47 % | 93 | 41 / 44 % |
Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2022 julkaisemista ratkaisuista (vuosikirjaratkaisut yhteensä 31 kpl) yksikkö on ollut muutoksenhakijana jossain veroprosessin vaiheessa 35 %:ssa tapauksista.
2.1.3 Käsittelyaika vastineasioissa
Vuosi | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Tavoite (Oik.ltk, HAO) | 33 | 33 | 32 |
Toteuma (Oik.ltk, HAO) | 30 | 32 | 39 |
Tavoite KHO | 30 | 30 | 30 |
Toteuma KHO | 31 | 27 | 29 |
Oikeudenvalvontayksikön oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 39 pv ja oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 29 pv.
2.2 Yksikön perustoimintaan ja verovalituksiin liittyviä seurantatietoja
Seuraavista kappaleista ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan sekä verovalituksiin liittyviä seurantatietoja.
2.2.1 Oikeudenvalvontayksikön kokonaissuoritteet
Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan liittyvien suoritteiden lukumäärätiedot vuosilta 2017–2022.
Vuosi | oikaisuvaatimukset | valitukset HAO | valitukset KHO | vastineet | suulliset käsittelyt |
---|---|---|---|---|---|
2017 | 29 | 38 | 79 | 1046 | 4 |
2018 | 18 | 49 | 53 | 1015 | 4 |
2019 | 14 | 76 | 60 | 872 | 2 |
2020 | 18 | 74 | 65 | 859 | 3 |
2021 | 24 | 66 | 41 | 980 | 4 |
2022 | 32 | 69 | 48 | 902 | 1 |
2.2.2 Verohallinnon tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteet
Verohallinnon ja verotuksen oikaisulautakunnan tekemien päätösten tiedoksianto Veronsaajien oikeudenvalvontayksikölle on ohjeistettu Verohallinnon ohjeessa Veronsaajien oikeudenvalvonta Verohallinnossa 7.4.2021 dnro VH/1086/00.01.00/2021. Ohjeen mukaan Verohallinnon yksiköiden tulee antaa oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi tekemänsä tai verotuksen oikaisulautakunnan tekemät päätökset silloin, kun kysymyksessä on oikeudellisesti tulkinnanvarainen tai taloudellisesti poikkeuksellisen merkittävä asia tai jos veronsaajien oikeudenvalvonta muutoin sitä edellyttää. Edellytyksenä on myös, että asia on ratkaistu veronsaajan vahingoksi. Tämä koskee kaikkia muutoksenhakukelpoisia ratkaisuja, kuten ennakkoratkaisuja, verotuspäätöksiä, muutosverotuspäätöksiä ja oikaisuvaatimukseen annettuja päätöksiä.
Verohallinto teki oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2022 yhteensä 287 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 72 tapauksessa (25 %).
Alla olevasta taulukosta1 ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2022 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden sekä yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä päätöstyypeittäin.
1 Tässä tarkoitetaan vain niitä muutoksenhakuja, jotka perustuvat Verohallinnon yksikölle tiedoksi antamiin muutoksenhakualoitteisiin. Yksi muutoksenhakualoite voi sisältää esimerkiksi useamman verovelvollisen päätöksiä. Osa muutoksenhakualoitteista on voitu ratkaista myös alkuvuonna 2023. Siten muutoksenhakualoitekohtaisesti lasketut luvut eivät ole täysin verrannollisia kappaleissa 2.2.1 ja 2.2.3 esitettyihin yksikön muutoksenhakuihin.
Päätöstyyppi | Muutoksenhaku aloitteet |
Oikeudenvalvonta yksikkö haki muutosta |
Muutoksenhaku prosentti |
---|---|---|---|
Verohallinnon ennakkoratkaisu | 173 | 33 | 19 % |
Verohallinnon verotuspäätös | 56 | 24 | 43 % |
Verotuksen oikaisulautakunnan päätös | 58 | 15 | 26 % |
Yhteensä | 287 | 72 | 25 % |
Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2022 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden ja yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä verolajeittain.
Päätöstyyppi | Muutoksenhaku aloitteet |
Oikeudenvalvonta yksikkö haki muutosta |
Muutoksenhaku prosentti |
---|---|---|---|
Arvonlisäverotus | 61 | 10 | 16 % |
Ennakkoperintä | 20 | 4 | 20 % |
Henkilöja yritysverotus | 62 | 13 | 21 % |
Kiinteistöverotus | 9 | 2 | 22 % |
Perintö ja lahjaverotus | 43 | 21 | 49 % |
Valmisteverotus | 3 | 0 | 0 % |
Varainsiirtoverotus | 8 | 4 | 50 % |
Yhteisöverotus | 81 | 18 | 22 % |
Yhteensä | 287 | 72 | 25 % |
2.2.3 Ennakkoratkaisujen määrät ja niistä tehdyt verovalitukset
Seuraavasta taulukosta ilmenevät Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2022. Taulukossa Muu veroasia tarkoittaa seuraavien verolajien ennakkoratkaisuja: kiinteistövero, lähdevero ja työnantajasuoritukset.
Verolaji | Annetut ratkaisut |
Oikeudenvalvontayksikön valitukset |
Verovelvollisten valitukset |
---|---|---|---|
Arvonlisävero | 169 | 6 | 18 |
Tulovero | 2316 | 21 | 109 |
Muu veroasia | 174 | 2 | 9 |
Perintö ja lahjavero | 1021 | 6 | 23 |
Varainsiirtovero | 78 | 5 | 4 |
Autovero | 52 | - | 2 |
Valmistevero | 6 | - | - |
Yhteensä | 3816 | 40 | 165 |
Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta Verohallinnon antamista ennakkoratkaisuista noin 1 %:ssa tapauksista.
Seuraavasta taulukosta ilmenevät keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien korkeimmalle hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 20222.
2 Keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrällä tarkoitetaan tässä taulukossa niitä ratkaisuja, jotka on annettu oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi vuoden 2022 aikana.
Verolaji | Annetut ratkaisut |
Oikeudenvalvontayksikön valitukset |
Verovelvollisten valitukset |
---|---|---|---|
Arvonlisäverotus | 19 | 6 | 5 |
Tuloverotus | 23 | 7 | 8 |
Yhteensä | 42 | 13 | 13 |
Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta keskusverolautakunnan antamista ennakkoratkaisuista 31 %:ssa tapauksista.
2.2.4 Hallintotuomioistuimiin saapuneet verovalitukset
Alla olevasta taulukosta ilmenee hallinto-oikeuksiin3 saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2022:
3 Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.
Vuosi | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Autoverot | 35 | 22 |
Arvonlisävero | 113 | 99 |
Kiinteistövero | 63 | 76 |
Perintö ja lahjavero | 90 | 109 |
Varainsiirtovero | 15 | 45 |
Elinkeinotulon verotus | 104 | 124 |
Ennakkoperintä | 30 | 16 |
Henkilökohtaisen tulon verotus | 595 | 490 |
Muu tuloveroasia | 109 | 151 |
Valmisteverot | 19 | 13 |
Muut verot | 19 | 40 |
Yhteensä | 1192 | 1185 |
Alla olevasta taulukosta ilmenee korkeimpaan hallintooikeuteen4 saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2022:
4 Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.
Vuosi | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Autoverot | 4 | 6 |
Arvonlisävero | 47 | 46 |
Kiinteistövero | 11 | 7 |
Perintö ja lahjavero | 18 | 25 |
Varainsiirtovero | 5 | 11 |
Elinkeinotulon verotus | 61 | 45 |
Ennakkoperintä | 6 | 18 |
Henkilökohtaisen tulon verotus | 73 | 163 |
Muu tuloveroasia | 44 | 76 |
Valmisteverot | 9 | 6 |
Muut verot | 7 | 6 |
Yhteensä | 285 | 409 |
Vuonna 2022 yksikkö teki 69 valitusta hallinto-oikeudelle ja 48 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Noin 6 % hallinto-oikeuteen saapuneista valitusasioista ja noin 12 % korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuneista valituksista oli siten oikeudenvalvontayksikön puolesta tehtyjä.
2.2.5 Oikaisulautakuntien käsittelemät oikaisuvaatimukset
Alla olevassa taulukossa on kuvattu oikaisulautakuntien käsittelemien tapausten lukumäärätiedot vuosilta 2017–2022:
Vuosi | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Yhteensä | 19 257 | 23 662 | 17 295 | 21 295 | 25 136 | 25 770 |
Vuonna 2022 yksikkö teki yhteensä 32 oikaisuvaatimusta oikaisulautakunnalle.
2.3 Yksikön antamat lausunnot
Yksikkö antaa Verohallinnon Verotusyksiköille sekä Esikunta- ja oikeusyksikölle lausuntoja tai kommentteja aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin ja kannanottoihin sekä hallituksen esityksiin. Jos yksikkö on lausunnossaan ottanut yksilöidyn kannan tiettyyn konkreettiseen (ohjeessa riittävästi yksilöityyn) asiakysymykseen, hyvän hallinnon periaatteet edellyttävät, että yksikkö noudattaa lausunnossa esittämäänsä kantaa myös yksittäisessä verotusta koskevassa oikeudenkäynnissä.
Yksikkö on antanut vuoden 2022 aikana seuraavat aineellista verotusta koskevat lausunnot tai kommentit:
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Yksityishenkilön kiinteistöjen ja huoneistojen osto-, jalostus- ja myyntitoiminnan verotus 19.1.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Korkovähennysoikeuden rajoittaminen yritysverotuksessa 31.1.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Eräiden rajat ylittävien hybridijärjestelyjen verotus 11.2.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Koulutustoiminnan arvonlisäverotus 6.6.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Verotuksen yleiset menettelysäännökset 20.6.2022,
- Esikunta- ja oikeusyksikölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 b §:n muuttamisesta 7.9.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Kulkuneuvojen paikoitusta varten tapahtuva alueiden vuokraus arvonlisäverotuksessa 20.9.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Kuntien ja hyvinvointialueiden arvonlisäverotusohje 16.11.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Sosiaalihuoltopalvelujen arvonlisäverotus 18.11.2022,
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Rajoitetusti verovelvollisen ulkomaisen yhteisön tuloverotus Suomessa − Liiketulo ja muut Suomesta saadut tulot 21.11.2022, ja
- Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Joukkorahoituksena rahoitusta antavan henkilön verotus 29.12.2022.
3 Henkilöstö
3.1 Henkilöstön määrä ja resurssit
Vuonna 2022 oikeudenvalvontayksikön henkilötyövuositoteuma oli 26,5. Yksikölle myönnetty henkilötyövuosikehys oli 27. Toimintavuonna yksikön henkilötyövuosien käyttö oli siten 98 % myönnetystä henkilötyövuosikehyksestä.
Veroasiamiesten oikeudenvalvontaan käyttämästä työajasta noin 82 % kohdistui vastineiden antamiseen vero- ja maksuvelvollisten tekemiin verovalituksiin sekä noin 18 % yksikön tekemään muutoksenhakuun. Vastineiden antamiseen kohdistui siten laskennallisesti noin 22 htv:ta ja yksikön omaan muutoksenhakuun noin 4 htv:ta.
Alla olevasta taulukosta ilmenee veronsaajien oikeudenvalvontaan käytettyjen henkilöresurssien määrän kehitys vuosina 2018–2022:
Vuosi | Htv |
---|---|
2018 | 27,2 |
2019 | 24,7 |
2020 | 26,7 |
2021 | 25,5 |
2022 | 26,5 |
Toimintavuonna yksiköstä jäi eläkkeelle 1 henkilö. Yksikössä täytettiin viisi veroasiamiehen määräaikaista virkaa. Toimintavuonna yksiköstä lähti 2 veroasiamiestä henkilökiertoon ja yksikköön tuli 2 henkilöä tehtäväkiertoon Verohallinnon Verotusyksiköstä.
Yksikön henkilötyövuosikehys vuodelle 2023 on 27.
3.2 Työtyytyväisyys
Yksikössä toteutettiin syksyllä muiden Verohallinnon yksiköiden tapaan vuosittainen työtyytyväisyyskysely valtiovarainministeriön tuottamalla henkilöstökyselyjärjestelmällä (VmBaro). Tulokset käsiteltiin yksikkökokouksessa sekä yhteistoimitaelimessä.
Yksikön työtyytyväisyysindeksiksi eli kaikkien arviointikohtien keskiarvoksi muodostui 4,09 (vuonna 2021: 3,82). Koko Verohallinnon työtyytyväisyysindeksi vuonna 2022 oli 3,77 ja valtiosektorin 3,73.
4 Kehittäminen
Yksikössä päivitettiin muun muassa yksikön malliteksti- ja prosessiohjetta sekä sisäistä ohjetta. Lisäksi yksikössä kehitettiin asiaperusteisen työnjaon menettelyjä, keskeneräisten tapausten seurantamenettelyjä sekä yksikön riskien hallinnan prosessia. Yksikkö osin uudisti tulotavoitteitaan toimintavuodelle 2023 yhteistyössä valtiovarainministeriön ja Verohallinnon kanssa.
Yksikkö järjesti Verohallinnon asiantuntijoille toiminnastaan infon 12.10.2022. Yksikkö järjesti ryhmäpäivän 11.5.2022 sekä yksikköpäivät 26.-27.9.2022. Yksikkö osallistui yhtenä järjestävänä tahona 10.11.2022 pidettyyn Veroprosessiseminaariin.
Yksikkö laati artikkelin Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön henkilöverotuksen ja ennakkoperinnän muutoksenhauista vuonna 2021, joka julkaistiin Verotus-lehden numerossa 4/2022 sekä artikkelin Yhteisöjen tuloverotusta koskevista viimeaikaisista Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön muutoksenhauista, joka julkaistiin Verotus-lehden numerossa 5/2022.
5 Määrärahojen käyttö
Vuonna 2022 yksikön määrärahakäyttö oli 2 276 146 euroa. Vuonna 2021 vastaava määrärahan käyttö oli 2 220 753 euroa. Vuodelle 2022 myönnetty määrärahakehys oli 2 376 000 euroa. Säästöä syntyi 99 854 euroa.
Vuodelle 2023 yksikölle asetettu määrärahakehys on 2 380 000 euroa.