Saavutettavuusseloste – OmaVero

Verohallinto pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja asiointipalvelunsa saavutettavuuden Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee OmaVero-asiointipalvelua. Seloste on päivitetty 18.11.2024. Palvelun saavutettavuus on arvioitu kolmannen osapuolen toimesta ja itsearviointina.

Palvelun saavutettavuuden tila

OmaVero-palvelu täyttää Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset osittain. 

Palvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG 2.1 tasojen A & AA kriteerien mukaan)

Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:

  1. OmaVerosta saatavien PDF-dokumenttien (esimerkiksi päätösten) sisältöjen lukujärjestys ei ole ruudunlukijakäyttäjille looginen ja voi aiheuttaa hankaluuksia sisällön ymmärtämisessä. Dokumenttien ylä- ja alatunnisteiden sisällöt voi olla väärällä kielellä (esimerkiksi suomenkielisessä dokumentissa osiot englanniksi). Puutteet pyritään korjaamaan lähitulevaisuudessa. Jos tarvitset apua sisällön lukemiseen, voit soittaa asiakaspalveluumme tai käydä verotoimistossa. (WCAG 1.3.2 ja 3.1.2)
  2. OmaVeron PDF-dokumenteissa (mm. päätöksissä) on puutteellinen otsikkohierarkia, esimerkiksi joitain otsikkotasoja puuttuu kokonaan ja osa otsikoista on merkitty H2-tasoksi. OmaVerossa voi myös olla näkymiä, jossa puutteellinen otsikkohierarkia toistuu, eli kaikkia visuaalisia otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1 ja 2.4.6)
  3. Ruudunlukija ei kerro sivun latausindikaattorin tilaa. Myös muut käyttöhetkellä tapahtuvat dynaamiset muutokset voivat jäädä kertomatta käyttäjälle, kuten esimerkiksi hakutulosten lukumäärät, dynaamiset laskennalliset muutokset, tai jos jokin luku pyöristetään ylös tai alas. (WCAG 4.1.3)
  4. Päivämäärä- ja puhelinnumerokentistä puuttuu selkeä ohjeistus tiedon oikeasta muodosta. (WCAG 3.3.2)
  5. Modaali-ikkunoiden sisältöalue voi jäädä kohtuuttoman pieneksi, kun näyttöä zoomaa. (WCAG 1.4.10)
  6. Jotkut tiedot merkitään visuaalisesti pelkällä värillä: Esimerkiksi joillain lomakkeilla pakollinen tieto punaisella värillä tai esimerkiksi haitarielementeissä oranssilla värillä. (WCAG 1.4.1)
  7. Näppäimistökäytössä kohdistusjärjestykseen voi sisältyä kohtia, jotka eivät ole interaktiivisia. Lisäksi sivun kohdistus saattaa hypätä sivun ylälaitaan tai viimeksi muokattuun kohtaan esimerkiksi, kun poistaa rivin taulukosta, suodattaa taulukon sisältöä tai lisää liitteen. (WCAG 3.2.2 ja 2.4.3)
  8. Osaan OmaVeron taulukoista lisätään automaattisesti uusi rivi, jos palvelun käyttäjä lisää sisältöä taulukkoon. Ruudunlukijalle ei tule tästä tietoa, ja uusi rivi voi hämmentää käyttäjää. (WCAG 3.2.2)
  9. Ruudunlukija ei lue kaikilla ilmoituksilla lue automaattisesti virheviestejä tai ohjeita, jotka tulevat visuaalisesti näkyviin, jos on syöttänyt väärän tiedon kenttään. Joissain näkymissä ruudunlukija ei välttämättä lue valintaikkunoiden (modaali) sisältöä automaattisesti. (WCAG 4.1.3)
  10. OmaVerossa on muutamissa kohdissa linkkejä ja painikkeita, joiden ohjelmallinen ja visuaalinen esitystapa eivät vastaa toisiaan. (WCAG 4.1.2)
  11. Osaa OmaVeron toiminnoista ei ole nimetty ohjelmallisesti riittävän kattavasti, jolloin esimerkiksi ruudunlukijakäyttäjän voi olla haastava tietää, mihin asiaan toiminto liittyy tai mitä toiminnolla voi tehdä. Joitain tietoja ei ole riittävästi ryhmitelty ohjelmallisesti, jolloin ruudunlukijakäyttäjällä voi olla haastava tietää mitkä tiedot liittyvät toisiinsa. Tällaisia ovat esimerkiksi "Lisää uusi", "Muokkaa" ja "Avaa erittely" linkit tai taulukoiden otsikot, joiden linkkien avulla käyttäjä voi järjestää taulukoiden sarakkeita. (WCAG 1.3.1 ja 2.4.4)
  12. Ruudunlukijakäyttäjille voi ilmetä joitain synkronointiongelmia, jos he ensiksi lukevat sivua ja sen jälkeen navigoivat interaktiiviseen elementtiin. Sivun kohdistus ei välttämättä toimi oikein ja kohdistus siirtyy väärään kohtaan, kun ruudunlukijan (NVDA) vaihtaa selaustilasta kohdistustilaan. (WCAG 2.4.3)
  13. Ajanvaraustietojen muokkaamisen yhteydessä käyttäjille ei ilmoiteta virheestä kattavasti, jos pakollinen kenttä on jäänyt tyhjäksi. (WCAG 3.3.1)
  14. Hakutoiminnallisuuksissa on saavutettavuuspuutteita ruudunlukijakäytössä: hakutulosten lukumäärää ei kerrota automaattisesti (WCAG 4.1.3) ja kohdistus jää hakukenttään haun suorittamisen jälkeen (WCAG 2.4.3)
  15. Päivämäärään liittyvien toimintojen näppäimistö- ja ruudunlukijakäytössä on saavutettavuusongelmia. Päivämääräkenttien kalenterikomponentti ei ole kaikilta osin käytettävissä näppäimistöllä. Taulukoiden päivämäärävalitsin ei ole valittavissa näppäimistöllä, ja ruudunlukija ei kerro päivämäärävalitsimeen liittyvän päivämääräkentän nimeä. Joissain tapauksissa ruudunlukija saattaa lukea päivämäärän väärässä järjestyksessä (lukee kuukausi, päivä, vuosi, eikä päivä, kuukausi, vuosi). (WCAG 2.1.1 ja 4.1.2)
  16. Välistetty teksti ei asetu joissakin kohdissa kokonaan näkyville. (WCAG 1.4.12)

OmaVeron nykyisten saavutettavuuspuutteiden korjauksia tehdään vuoden 2025 aikana. 

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen? Ilmoita siitä meille! Voit ottaa yhteyttä tämän verkkolomakkeen kautta.

OmaVeron saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa OmaVeron kehittämistiimi.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Lain ja siirtymäajan puitteissa Verohallinto pyrkii siihen, että palautteisiin vastataan kahden viikon sisällä palautteen antamisesta.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Sivu on viimeksi päivitetty 21.11.2024