Verohallinnon sähköisten palveluiden saavutettavuus
Verohallinto haluaa taata kaikille yhdenvertaisen mahdollisuuden asioida sähköisissä palveluissaan.
Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että sähköisten asiointipalveluiden, verkkosivujen ja mobiilisovellusten tekninen toteutus ja sisältö ovat kaikille saavutettavia fyysisistä tai kognitiivisista rajoitteista riippumatta.
Saavutettavuuden parantaminen on tärkeä osa Verohallinnon asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä. Parempi saavutettavuus digitaalisissa palveluissa on kaikkien etu, sillä samalla myös palveluiden laatu ja käytettävyys paranevat ja asiointituen tarve vähenee.
Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta velvoittaa viranomaiset tarjoamaan saavutettavia sähköisiä palveluita.
Saavutettavuusvaatimukset otetaan huomioon aina uusien palvelun suunnittelussa ja kun vanhoja palveluita kehitetään.
Lisätietoa saavutettavuudesta
- Traficomin verkkosivut verkkopalvelujen saavutettavuudesta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö toimii valvovana viranomaisena saavutettavuusasioissa. - Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (Finlex)