På arbetsmarknaden pågår en stor förändring gällande arbete. Nya former av arbete ger många nya slags möjligheter till arbete. Stor okunskap och delvis felaktig information finns om fenomenet, exempelvis om vem som ansvarar för lagstadgade försäkringar och skatter för arbetet. Förändringen av arbetet är ett internationellt fenomen.
Förändringen i arbetet kommer att fortsätta vara kraftig
På arbetsmarknaden blir det allt vanligare att övergå från ett arbete i ett anställningsförhållande till ett företagararbete som är organiserat på andra sätt. Samtidigt har antalet missbruk som har samband med detta också ökat. Nya former av arbete växer i en accelererande takt, samtidigt som det tillhandahålls allt fler plattformslösningar på marknaden. Digitala plattformar erbjuds av både aktörer i Finland och i utlandet.
En typisk användare av faktureringstjänstföretagens tjänster, en så kallad lättföretagare, sysselsätter sig själv och erbjuder sina tjänster, såsom städ-, transport- eller byggtjänster, via en digital plattform. Vidare är lättföretagaren inte registrerad i förskottsuppbördsregistret och har inget eget firmanamn. Oftast baseras ersättningen på den personliga arbetsinsatsen och inga dyra investeringar i utrustning krävs. Verksamheten kan också vara en bisyssla eller att man riskfritt vill testa en ny företagsidé via plattformen.
I framtidens plattformsekonomi splittras arbetet på små enheter. Det finns ingen tillgänglig statistik om fenomenets omfattning för tillfället. Baserat på antalet kunder hos de största företagen som erbjuder faktureringstjänster har man uppskattat att det redan finns nästan hundra tusen lättföretagare i Finland.
<h2>Plattformsekonomin erbjuder en marknadsplats</h2>
<p>I plattformsekonomin kan en uppdragstagare erbjuda arbete till en obegränsad kundkrets via en digital plattform. Plattformen är i princip en marknadsplats. Olika plattformar har olika tillvägagångssätt och regler för hur arbete förmedlas och utförs. Sålunda kan arbetet via dessa plattformar utföras som arbetstagare eller som företagare. Med tanke på arbetstagarens ställning och på de rättigheter och skyldigheter för den plattform som förmedlar eller skapar arbete är det viktigt vad parterna har avtalat och på samma gång huruvida kriterierna för en anställning uppfylls. Dessa omständigheter avgör om plattformen har de skyldigheter som arbetsgivare enligt socialförsäkringslagstiftningen har.</p>
<h2>Faktureringstjänstföretag tar hand om lagstadgade skyldigheter för lättföretagare</h2>
<p>Faktureringstjänstföretag är aktörer som erbjuder faktureringstjänster för företagare. Detta så kallade lättföretagande marknadsförs som ett lågtröskelalternativ för företagande om man vill testa en företagsidé. Faktureringstjänsten tar hand om det som rör fakturering och beskattning för en så kallad lättföretagare och betalar en ersättning till lättföretagaren för arbetet. I regel sköts skatter centralt i tjänsten, något som minskar verksamhet inom den grå zonen. Oklarhet råder kring hur arbetet ska försäkras.</p>
<p>Utsökningsgäldenärer utnyttjar faktureringstjänster för att undvika att inkomsten utmäts. En del leverantörer av faktureringstjänster tillhandahåller en möjlighet att ta ut inkomsterna i en virtuell valuta. Näringsförbud kringgås genom att en faktureringstjänst används. En lättföretagare anses nämligen primärt vara en löntagare i beskattningen och inte en företagare.</p>
<h2>I en delningsekonomi sker ett utbyte av nyttigheter mot vederlag</h2>
<p>I en delningsekonomi kan vem som helst mot vederlag dela med sig av en fri resurs eller en resurs med låg nyttjandegrad till andra via en digital plattform. Plattformen drivs professionellt, men de som erbjuder tid, tjänster eller egendom är vanligtvis privatpersoner som inte verkar yrkesmässigt. Tolkningsoklarheterna gällande arbetsgivarställning är liknande som i övrigt inom plattformsekonomin.</p>
Nya former av arbete är en utmaning för myndighetstillsynen
Nya former av arbete skapar tolkningsutmaningar för myndigheterna gällande huruvida arbetet utförs som arbetstagare eller som företagare enligt den rådande lagstiftningen. I enskilda fall är gränsdragningen inte alltid tydlig. I vissa fall tolkar myndigheterna en persons rättsliga ställning på olika sätt. Fast å andra sidan förekommer också samarbete mellan myndigheter för att klarlägga en arbetsgivares ställning i enskilda fall.
De uppgifter som har samlats in vid utredningen av grå ekonomi och brottslighet är alltmer splittrade. Det har blivit svårare att utreda ansvaren, eftersom helheterna kan omfatta flera avtalsparter.
Att kommunicera arbetsgivares och företagares förpliktelser enligt arbets-, social- och skattelagstiftningen är det effektivaste sättet att preventivt bekämpa grå ekonomi.
Läs mer om hur du gör rätt.