Utgifter för familjedagvårdare

Har getts
10.1.2025
Diarienummer
VH/7336/00.01.00/2024

Beskrivning av ärendet

I detta ställningstagande behandlas kommunala och privata familjedagvårdares utgifter för förvärv av inkomst i beskattningen enligt inkomstskattelagen och näringsskattelagen.

Text om privata familjedagvårdares verksamhet som näringsidkare har lagts till ställningstagandet. Ställningstagandet har kompletterats och preciserats också till övriga delar.

I slutet av ställningstagandet finns en bilaga som illustrerar det kalkylerade beloppet av privata familjedagvårdares avdragbara utgifter vid beskattningen för olika skatteår.

Ställningstagandet tar inte ställning till mervärdesbeskattningen.

Bakgrund

I lagen om småbarnspedagogik (540/2018) föreskrivs bland annat om anordnande och tillhandahållande av småbarnspedagogik. Ansvaret för att ordna småbarnspedagogik tillkommer kommunen (2 kap. 5 § 1 mom. i lagen om småbarnspedagogik). En av småbarnspedagogikens former är familjedagvård. Dagvårdsproducenten vara exempelvis en kommun eller privat dagvårdsproducent. I denna anvisning avses med en privat dagvårdsproducent en sådan fysisk person som arbetar som privat familjedagvårdare.

Enligt 29 § 1 mom. i inkomstskattelagen (1535/1992, ISkL) är skattepliktig inkomst den skattskyldiges inkomster i pengar eller pengars värde. Enligt ISkL 61 § 2 mom. är skattepliktig förvärvsinkomst bland annat lön och därmed jämförbar inkomst i arbetsförhållande. Den skattskyldige har rätt att från sin skattepliktiga inkomst dra av utgifterna för förvärv eller bibehållande av inkomst (ISkL 29 § 1 mom.). Den skattskyldiges levnadskostnader är inte avdragbara utgifter (ISkL 31 § 4 mom.).

En kommunal familjedagvårdare står i anställningsförhållande till kommunen. Kommunen betalar lön och kostnadsersättningar för de direkta kostnaderna för dagbarnsvården till den kommunala familjedagvårdaren. Kommunala familjedagvårdares lön och kostnadsersättningar utgör skattepliktig förvärvsinkomst.

Privata familjedagvårdare arbetar inom ramen för ett uppdragsförhållande och därför utgör ersättningarna till dem ersättning för arbete. En privat familjedagvårdares inkomst kan bestå av exempelvis ett vårdarvode som dagbarnens föräldrar betalar, servicesedlar som kommunen beviljat för privat dagvård, kommuntillägg, FPA:s stöd för privat vård av barn och ett eventuellt vårdtillägg inom stödet för privat vård av barn.

En privat familjedagvårdare kan bedriva verksamheten antingen som förvärvsverksamhet eller näringsverksamhet. En privat familjedagvårdare som bedriver förvärvsverksamhet får för sin verksamhet arbetsersättningar som beskattas enligt inkomstskattelagen. Arbetsersättningarna som en enskild näringsidkare får för sin verksamhet beskattas enligt näringsskattelagen (lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet 360/1968, NärSkL).

En privat familjedagvårdare kan registrera sig i förskottsuppbördsregistret som avses i 25 § 1 mom. 1 punkten i lagen om förskottsuppbörd (1118/1996, FörskUL). Det är dock inte obligatoriskt att vara registrerad i förskottsuppbördsregistret.

Ställningstagande

Kommunala familjedagvårdare

Kommunala familjedagvårdare får i sin inkomstbeskattning som utgifter för förvärv av familjedagvårdarens lön dra av de skattepliktiga kostnadsersättningar som kommunen har betalat. Avdrag beviljas från löneinkomst utan separat redogörelse upp till kostnadsersättningarnas utbetalda belopp.

Sådana utgifter för förvärv av inkomst för vilka kostnadsersättningar inte betalats får familjedagvårdaren dra av i beskattningen enligt en separat redogörelse. Om kommunen emellertid har ersatt familjedagvårdaren för någon utgift för förvärv av inkomst utöver den normala kostnadsersättningen, beviljas inget avdrag för en sådan utgift.

Finlands Kommunförbund utfärdar årligen en rekommendation om kostnadsersättningar inom familjedagvården. Trots rekommendationen varierar kommunernas sätt att betala kostnadsersättning till familjedagvårdare något från kommun till kommun. Ersättningen indelas i ersättning för kostnader för barnets kost och ersättning för övriga kostnader.

Kostnaderna för barnets kost ingår i allmänhet i den kostnadsersättning som kommunen betalar. Om barnet behöver en specialdiet definieras behovet vanligtvis i vårdavtalet och de extra kostnaderna för specialdieten inkluderas i kostnadsersättningen genom att arbetsgivaren betalar ett högre ersättningsbelopp. Om de extra kostnaderna inte ingår i ersättningsbeloppen får den skattskyldige dra av de extra kostnaderna för en specialdiet som en specialist har ordinerat (t.ex. specialdiet för celiaki eller flera samtida sjukdomar) enligt en separat redogörelse.

Den andel av kostnadsersättningen som är avsedd för övriga kostnader inkluderar ersättning för andra sedvanliga utgifter än födoämnen. Sådana utgifter är t.ex. utgifter för användning av lägenheten, el, vatten, värme, hobbyartiklar och telefonsamtal som hänför sig till vård av barnet.

Utöver kostnadsersättningar kan exempelvis följande slag av kostnader dras av enligt en separat redogörelse:

  • kostnader för specialanskaffningar, t.ex. tvillingvagnar, barnstolar mm.
  • kostnader för sanering av lägenheten, om saneringen behövs på grund av dagbarnets allergi
  • eventuella högre vägavgifter som kommit till som följd av familjedagvården
  • kostnader för anskaffning eller iståndsättning av gårdskonstruktioner, såsom byte av sand i en sandlåda
  • kostnader för anskaffning av facklitteratur för familjedagvårdaren.

Familjedagvård kan ordnas även så att en kommunal familjedagvårdare sköter barn som hör till samma familj hemma hos dem. I sådana fall betalar kommunen inte ersättning för att familjen har ordnat kost (kostnadsersättning för livsmedel). Kostnaderna för att familjen ordnat kost kan inte heller dras av i beskattningen, eftersom det är fråga om oavdragbara levnadskostnader (ISkL 31 § 4 mom.).

Kommunen betalar ersättning till den eller de familjer som ansvarar för att ordna måltider för samtliga dagbarn, förutsatt att alla barn inte hör till samma familj. En sådan ersättning utgör skattepliktig förvärvsinkomst för mottagaren (inte löneinkomst).

Om ersättningen till grund och belopp motsvarar Finlands Kommunförbunds rekommendation om ersättning av utgifter för livsmedelskostnader till kommunala familjedagvårdare, får ersättningsmottagaren dra av kostnadsersättningarna i sin beskattning. Avdrag beviljas utan separat redogörelse upp till det belopp som kommunen har betalat. Avdraget görs från förvärvsinkomst (inte från löneinkomst).

Privata familjedagvårdare som beskattas enligt inkomstskattelagen

En privat familjedagvårdare kan bedriva verksamheten antingen som förvärvsverksamhet eller näringsverksamhet. Om verksamheten inte uppfyller kännetecknen för näringsverksamhet är det fråga om förvärvsverksamhet. I regel anses privata familjedagvårdare bedriva förvärvsverksamhet. Inkomster av förvärvsverksamhet beskattas enligt inkomstskattelagen. Privata familjedagvårdare är anteckningsskyldiga för sådan verksamhet.

Enligt ISkL 29 § har den skattskyldige rätt att från sin inkomst dra av utgifterna för förvärv eller bibehållande av inkomst. Utgifterna för förvärv av inkomst dras av till beloppet av de verkliga utgifterna i anteckningarna. Den privata familjedagvårdarens eller dennes makes/makas och barns levnadskostnader är inte avdragbara utgifter (ISkL 31 § 4 mom.)

Om det inte är möjligt att lägga fram en redogörelse om de verkliga verksamhetsutgifterna, kan för varje dagbarn i brist på annan redogörelse beviljas ett kalkylerat avdrag enligt Finlands Kommunförbunds rekommendation om kostnadsersättningar inom den kommunala familjedagvården (se bilaga). I bilagan anges separat avdragets belopp per månad och avdragets belopp per dag, om barnet inte är i familjedagvård fem dagar i veckan. Avdraget per månad eller dag kan också göras då barnet är i dagvård endast en del av dagen.

Det avdragbara beloppet täcker samma utgifter som kommunala familjedagvårdare enligt Finlands Kommunförbunds rekommendation ska få ersättning för (se föregående avsnitt om ersättningar och avdrag till kommunala familjedagvårdare).

Utöver detta avdrag kan familjedagvårdare enligt en separat redogörelse få dra av exempelvis följande slag av kostnader:

  • extra kostnader för en specialdiet som en specialist ordinerat (t.ex. specialdiet för allergi, celiaki eller flera samtida sjukdomar)
  • kostnader för specialanskaffningar, t.ex. tvillingvagnar, barnstolar mm.
  • kostnader för sanering av lägenheten, om saneringen behövs på grund av dagbarnets allergi
  • eventuella högre vägavgifter som kommit till som följd av familjedagvården
  • kostnader för anskaffning eller iståndsättning av gårdskonstruktioner, såsom byte av sand i en sandlåda
  • kostnader för anskaffning av facklitteratur för familjedagvårdaren.

Privata familjedagvårdare som inte är i förskottsuppbördsregistret får dra av utgifterna såsom utgifter för förvärv av övriga arbetsinkomster. Privata förskottsuppbördsregistrerade familjedagvårdare får dra av utgifterna såsom utgifter för sin förvärvsverksamhet.

Privat familjedagvårdare som beskattas enligt näringsskattelagen

En privat familjedagvårdare kan bedriva verksamheten som näringsverksamhet om verksamheten uppfyller villkoren för näringsverksamhet. Verksamhet som enskild näringsidkare förutsätter alltid att den privata familjedagvårdaren har registrerat sig som näringsidkare. Dessutom är hen bokföringsskyldig för sin näringsverksamhet.

Utgifterna i näringsverksamheten dras av till beloppet av de verkliga utgifterna i bokföringen. Om det inte är möjligt att lägga fram en redogörelse om de verkliga verksamhetsutgifterna, kan för varje dagbarn i brist på annan redogörelse beviljas ett kalkylerat avdrag enligt Finlands Kommunförbunds rekommendation om kostnadsersättningar inom den kommunala familjedagvården (se bilaga). Detta förutsätter en redogörelse för att verksamheten har medfört kostnader.

I bilagan anges separat avdragets belopp per månad och avdragets belopp per dag, om barnet inte är i familjedagvård fem dagar i veckan. Avdraget per månad eller dag kan också göras då barnet är i dagvård endast en del av dagen.


ledande skattesakkunnig Tero Määttä

ledande skattesakkunnig Kaija Selkäinaho

Bilaga: Det kalkylerade beloppet av privata familjedagvårdares avdragbara kostnader för olika skatteår

Det kalkylerade beloppet av privata familjedagvårdares avdragbara kostnader för olika skatteår
Skatteår Det kalkylerade avdraget/månad/barn Det kalkylerade avdraget/dag/barn
2021 120,70 € 5,61 €
2022, 1-6 mån 122,40 € 5,69 €
2022, 7-12 mån 132,10 € 6,14 €
2023 145,60 € 6,77 €
2024 143,20 € 6,66 €
2025 144,80 € 6,73 €

 

 

Sidan har senast uppdaterats 10.1.2025